سرویس: اجتماعی 11:40 - پنجشنبه 23 دی 1395

خطر فضای مجازی در کمین دانش آموزان؛

پرخاشگری و افت تحصیلی، پیامد وابستگی دانش آموزان به فضای مجازی

فضای مجازی هم فرصت است هم تهدید، اما خطر فضای مجازی در کمین دانش آموزانی است که وابستگی بیش از اندازه به شبکه های اجتماعی دارند که پرخاشگری یکی از پیامدهای این اعتیاد است که این اعتیاد خطرناک تر از مواد مخدر است.

به گزارش اصفهان شرق، این روزها گوشی های مدرن و اینترنت برای همه بسیار ضروری است، البته داشتن یک گوشی همراه برای انجام کارهای ضروری و تماس ها نیاز است اما بسیاری از دانش آموزان در سنین پایین و حتی در مقطع ابتدایی با ورود به اینترنت درست یا نادرست از برنامه های آن  استفاده می کنند.

بسیاری از دانش آموزان وابستگی بی اندازه به گوشی های خود دارند به طوری که حتی در زمان های استراحت و یا درس خواندن لحظه ای گوشی را رها نکرده و با تشکیل گروه ها دائما پیام، فیلم و عکس را رد و بدل می کنند و از این کار لذت می برند.

متاسفانه حضور بی اندازه در گروه های مختلف و دیدن فیلم ها و عکس هایی که مناسب سن نوجوانان نیست سبب بروز مشکلاتی می شود که پرخاشگری و عصبانیت یکی از پیامدهای حضور بیش از اندازه در این فضای مجازی است.

می توان جای خالی آموزش و نحوه درست استفاده کردن فضای مجازی را به دانش آموزان مشاهده کرد اما به نظر می رسد تهدید فضای مجازی برای دانش آموزان بسیار جدی است به طوری که اعتیاد به فضای مجازی خطرناک تر از اعتیاد به مواد مخدر است.

خانم “رضایی” مدیر یکی از دبستان های دخترانه گفت: بسیاری از مشکلات و پرخاشگری دانش آموزان خصوصا در سن پائین نشات گرفته از گوشی های موبایل و حضور در گروه های مختلف است چرا که بسیاری از برنامه ها به صورت حلقه به هم متصل هستند و دانش آموزان هم از این برنامه استفاده می کنند.

وی اضافه کرد: متاسفانه برنامه هایی در این شبکه ها وجود دارد که نوجوانان با دیدن آنها و البته بدون آگاهی لازم، این کار را تکرار می کنند و این می تواند دریچه ورود به دنیایی از مشکلات و آسیب ها شود.

به گفته وی طی سالهای اخیر با ورود ماهواره و شبکه های مجازی آسیب های زیادی به خانواده ها و فرزندان وارد شده که دشمنان با این برنامه ها سعی دارند اعتقادات نوجوانان و جوانان را کمرنگ کرده و بی بند و باری را ترویج دهند.

رضایی اظهار داشت: وقتی ماهواره ها به راحتی در هر زمان در منزل برنامه پخش کند و در دست هر یک از فرزندان گوشی های هوشمند مدرن باشد این به معنای دادن سم به فرزندان است.

وی بیان کرد: یکی دیگر از پیامدهای فضای مجازی بلوغ زودرس است که خانواده ها باید توجه کنند ومحیط خانه را آرام و سالم نگه دارند و سپس مدرسه از تهدیدها و فرصت های این ابزار دانش آموزان را آگاه کند.

“شهاب روزبهانی” معاون پرورشی تربیت بدنی آموزش و پرورش گفت: کمرنگ شدن اخلاق اسلامی مشکلات زیادی را ایجاد می کند و متولیان مربوطه برای رفع این مشکل باید وارد عمل شوند.

وی اضافه کرد: فقر مطالعه سبب می شود تا افراد به سوی فضای مجازی کشیده شوند اما اگر به گونه ای برنامه ریزی شود که کتاب خواندن در فرصت های مختلف در زندگی جایی داشته باشد قطعا همه فرصت ها در شبکه های اجتماعی سپری نخواهد شد.

روزبهانی با اشاره به این که خیلی از فیلم ها به راحتی در بین دانش آموزان در گروه ها رد و بدل می شود افزود: متاسفانه برخی به دلیل کمبود محبت و ناآگاهی و البته جلب توجه رفتارهای انجام می دهند و خلاء و کمبودهای عاطفی را این گونه می خواهند جبران کنند.

وی بیان کرد: آموزش و پرورش به تنهایی نمی تواند در این کار موفق شود و نیاز است همه برای رفع این مشکل تلاش کنند.

 دانش آموزان در سنین حساسی قرار دارند که باید با برنامه ریزی و بیان مشکلات، خطرها و آسیب ها آنها را در استفاده درست از فضای مجازی هدایت کرد.

انتهای پیام/دانا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.