سرویس: سیاسی 08:00 - سه شنبه 21 دی 1395

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور:

دستیابی به دانش هسته‌ای، نشانگر رشد همه جانبه فناوری در کشور است/هدف دشمن از ترور شهید احمدی روشن ایجاد رعب در جامعه علمی کشور بود

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور گفت: اگر به دانش هسته‌ای دست پیدا کرده‌ایم این یعنی سطح علم و فناوری در کشور ما رشد زیادی داشته است؛ چرا که دانش هسته‌ای فقط به مواد رادیواکتیو خلاصه نمی‌شود.

به گزارش اصفهان شرق، فریدون عباسی شامگاه دوشنبه در یادواره شهید احمدی روشن اظهار کرد: از انرژی هسته‌ای و مواد رادیواکتیو هم در تکنولوژی استفاده می‌شود و هم برای تولید انرژی، استفاده کنترل نشده از تولید انرژی در جنگ جهانی دوم و شکل کنترل‌ شده آن در راکتورهای هسته‌ای برای تولید برق قابل‌ مشاهده است.

وی افزود: در سیستم هسته‌ای فقط بخش سوخت راکتور مربوط به دانش هسته‌ای می‌شود، بخش‌های دیگر آن مربوط به توربین، ژنراتور و غیره است که در حوزه‌های دیگری جای می‌گیرند؛ در دانش هسته‌ای که یکی از حساس‌ترین مباحث علمی است، کشور ما دارای جایگاه خوبی است که می‌توانیم در این زمینه ورود پیدا کنیم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی ایران بیان کرد: برخی افراد به دلیل جریانات سیاسی این موضوع را به شکلی جلوه می‌دهند که هسته‌ای باعث شده است چرخ زندگی مردم نچرخد؛ اگر چرخ زندگی مردم نمی‌چرخید ما نمی‌توانستیم به این دانش دست پیدا کنیم، زحماتی که در تمام رشته‌های دانشگاهی کشیده شده است در حوزه انرژی هسته‌ای بروز پیدا کرده است.

وی تصریح کرد: اگر به دانش هسته‌ای دست پیدا کرده‌ایم این یعنی سطح علم و فناوری در کشور رشد زیادی داشته است؛ چرا که دانش هسته‌ای فقط به مواد رادیواکتیو خلاصه نمی‌شود، مثلاً تولید راکتور که یک ماشین مکانیکی است به علومی از جمله برق و غیره مربوط می‌شود.

عباسی اذعان داشت: کشور ما در مدت کوتاهی با رهبری حضرت امام(ره) و مقام معظم رهبری توانسته‌ با ایجاد تحول در نظام آموزشی و پژوهشی خود به فناوری‌های جدید دست پیدا کند، هدف ما از ابتدا استفاده از کاربرد پرتوها برای تولید انرژی و پیشرفت کشور بوده است، اگر چه بعضی از کشورها به سمت تولید سلاح هسته‌ای رفته‌اند.

وی تأکید داشت: باید دید مقصود از دانشمند چیست، اینکه یک فرد با مدرک دکترا دانشمند باشد مطرح نیست؛ شهید احمدی روشن پس از فارغ‌التحصیلی بر خلاف خیلی از فارغ‌التحصیلان در داخل کشور ماند و برای پیشرفت کشور تلاش کرد.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور با اشاره به بعد اعتقادی شهید احمدی روشن‌ بیان کرد: شهید احمدی روشن و دوستان او جانماز خود را کنار دستگاه سانتریفیوژ پهن می‌کردند و با کمک خداوند مشکلات را حل می­‌کردند.

وی اثر پشتیبانی از دانشمندان را در رسیدن به موفقیت کلیدی دانست و خاطرنشان کرد: نقش دانشمندان و محققان در رسیدن به موفقیت 3 درصد است، بقیه این راه به پشتیبانی و تدارکات مربوط می‌شود، یعنی اگر بخواهیم موضوعی به نتیجه برسد این طور نیست که فقط فردی با مدرک تحصیلی به تنهایی بتواند کار را پیش ببرد.

عباسی گفت: زمانی که نیاز داشتیم سایر مشکلات انرژی اتمی را حل کنیم، باید امثال شهید احمدی روشن که به درجه بالای علمی رسیده بودند از بقیه پشتیبانی کنند، چرا که پشتیبانی فنی نیاز به فهم و علم دارد؛ ما به مدیر جهادی نیاز داشتیم، ایشان را به عنوان مسؤول شکستن تحریم‌های فنی دشمن در کل صنعت هسته‌ای قرار دادیم.

وی ادامه داد: هدف دشمن از ترور شهید احمدی روشن ایجاد رعب در جامعه علمی کشور بود تا کسی در صنعت هسته‌ای و سایر صنعت‌های راهبردی وارد نشود اما دشمن نتوانست به هدف خود برسد؛ شهادت در جامعه ما ریشه در باورها و ارزش‌های عاشورا دارد، پس از شهادت این بزرگوار افراد زیادی به سمت صنعت هسته‌ای کشور روان شدند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور اظهار کرد: خداوند به همه ما استعدادهایی داده است، مهم این است که این استعداد شناخته شود؛ جامعه ما باید فرصتی ایجاد کند که این استعدادها شناسایی شود، جنگ این فرصت را برای ما ایجاد کرد که در یک گستره وسیعی با استعدادهای مختلف وارد فضایی شوند و متناسب با توانایی خود کار کنند.

وی اضافه کرد: زمانی که در حوزه صنعتی هم عرصه را فراهم کنیم استعدادها شناسایی می‌شوند، مقام معظم رهبری با توجه زیادی که به رشته‌های راهبردی کشور دارند، این عرصه را برای جوانان باز کردند؛ جوانان زیادی از جمله مصطفی احمدی روشن وارد کار شدند اما این کافی نبود، افرادی هم باید شرایط را برای فعالیت و شکوفایی نسل بعد فراهم می‌کردند.

عباسی روحیه انقلابی را عامل دستیابی به موفقیت دانست و بیان داشت: اگر روحیه انقلابی و معنوی وجود داشته باشد، در کوتاه‌ مدت می‌توانیم به موفقیت دست پیدا کنیم، این شرایط در جامعه وجود دارد، ممکن است عده‌ای با بعضی صحبت‌ها جوانان را مأیوس کنند اما این روحیه در جامعه ما ریشه دوانده است.

وی اضافه کرد: جوانان ما اگر بحث ولایت را درست تشخیص دهند و این را با علمی که در جامعه کسب می‌شود همراه کنند، دست خداوند هم به یاری آنان می‌آید تا به موفقیت برسند.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور تصریح کرد: موضوع مهم و اساسی کشور این است که آیا می‌خواهیم انقلابی بمانیم یا می‌خواهیم مسیرمان را عوض کنیم، موضوع هسته‌ای نیست؛ عده‌ای اول انقلاب می‌گفتند شاه بماند و مقداری در قوانین تغییر ایجاد کنیم، این افراد در حال حاضر هم وجود دارند.

وی عنوان کرد: درست است مشکلاتی در کشور وجود دارد، اما با وجود جنگی که به ما تحمیل شد و تحریم‌هایی که بر ما اعمال کردند در عرصه علم و فناوری پیشرفت‌های بسیار زیادی داشتیم؛ اینکه ناوگان ما در آب‌های بین‌المللی حضور دارد مگر بدون علم ممکن است.

عباسی با اشاره به تصور عده‌ای مبنی بر خطر جنگ علیه ایران گفت: ایران به حدی قدرتمند شده است که کسی جرأت مقابله با ما را ندارد، آن‌هایی که می‌گویند سایه جنگ را حس می‌کردیم و از این‌ دست صحبت‌ها، اشتباه می‌کنند؛ تعبیر رهبری که فرمودند تلاویو و حیفا را با خاک یکسان می‌کنیم بود که سایه جنگ را از سر ما کم کرد نه مذاکرات.

وی ادامه داد: به فرض مذاکره کردیم و مشکلات هسته‌ای را برطرف کردیم، آیا توانسته‌ایم مشکلات اساسی کشور را برطرف کنیم؛ باید ببینیم در برجام چه چیزی را داده‌ایم و چه چیزی گرفته‌ایم، آیا یک زنجیره سانتریفیوژ را که نیاز نداشته‌ایم داده و خاموش کرده‌ایم و در مقابل آن یک تحریم بانک مرکزی را برداشته‌ایم یا چیز دیگر.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور گفت: اینکه دلمان خوش باشد یک ایرباس گرفته‌ایم درست نیست؛ باید ببینیم چیزی که از دست‌ داده‌ایم با چیزی که به دست آورده‌ایم هم‌وزن است یا خیر، جریانی که به فکر خرید هواپیماست باید دنبال تولید هواپیما در داخل باشد، اشتغال را باید در داخل ایجاد کنیم نه اینکه برای فرانسه و آمریکا اشتغال‌زایی کنیم.

وی در رابطه با فروش نفت اذعان داشت: اینکه نفت را بفروشیم افتخار نیست، باید ببینیم آیا پول نفت را می‌توانیم برگردانیم یا نه؛ یعنی همچنان تحریم‌ها برقرار است یا برطرف شده‌اند؛ در حال حاضر کوچک‌ترین جابجایی پولی ما زیر نظر خارجی‌هاست و نمی‌توانیم کار بزرگی در حوزه نفت انجام دهیم.

عباسی با اشاره به احزاب سیاسی مختلف در ایران اظهار داشت: احزاب سیاسی مختلفی در کشور ما وجود دارد، عده‌ای مرعوب غرب هستند و اجناس خارجی می‌پسندند، این‌گونه در کشور اشتغال ایجاد نمی‌شود؛ ما در تصمیم‌گیری‌های اساسی کشور نباید این تفکرات را دخیل کنیم تا بر طبل بیکاری بکوبیم.

وی اضافه کرد: نمی‌شود جریانی اداره کشور را به عهده داشته باشد و پنهان‌کاری کند و پس از 2 سال برجام نوشته‌ شده آمریکایی‌ها آشکار شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور تأکید کرد: در قضیه برجام عده‌ای می‌گفتند مجلس حرف نزند، شورای عالی امنیت ملی حرف نزند؛ آقا فرمودند همه نظر بدهند، تعدادی شرط را هم من اضافه می‌کنم که البته تعدادی از آن‌ها را رعایت نکردند، رهبری با صبر فرمودند خط قرمزها رعایت نشد، کل قضیه را سرکوب نکردند فقط فرمودند مواظب نفوذ آمریکایی‌ها در داخل باشید.

وی تأکید کرد: در صنعت هسته‌ای، بحث‌های امنیتی کاذب جلوی رشد فکری را می‌گیرد، وزیر انرژی آمریکا و بازرسان آژانس حق‌ دارند از وضعیت هسته‌ای ایران با خبر باشند اما بنده که استاد دانشگاه هستم و رئیس انرژی اتمی بودم، اجازه ورود ندارم؛ نظر ما این بود که اساتید دانشگاه و کسانی که در حال تحقیق هستند کارت ورود داشته باشند.

عباسی ادامه داد: متأسفانه در حال حاضر اگر دانشجویان دانشگاه اصفهان بخواهند از راکتورهای اصفهان برای مقالات دکترای خود استفاده کنند یا از ورود آن‌ها جلوگیری می‌شود یا از آن‌ها پول گرفته می‌شود؛ مگر انرژی اتمی این کشور گرسنه است که از دانشگاه ما پول بگیرد، البته در دولت دهم این موضوع برعکس بود.

وی در رابطه با توانمندی‌های ایران اذعان کرد: امروز دعوا بر سر فضا، حوزه‌های مشترک آبی و سایبری است؛ ما را از پرتاب ماهواره منع کردند، خودمان موشک‌هایی ساختیم که توانایی حمل ماهواره را دارد، در حوزه سایبری جزو کشورهای قوی دنیا هستیم و توان رقابت با سایر کشورها را داریم.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی کشور ادامه داد: علت اینکه در حوزه موشکی پیشرفت کردیم این بود که می‌خواستیم از خودمان دفاع کنیم و ماهواره‌هایمان را به فضا بفرستیم؛ در حوزه هسته‌ای به ما اورانیوم غنی‌شده ندادند، خودمان به حدی رسیدیم که می‌توانیم غنی‌سازی انجام دهیم و جزو معدود کشورهایی هستیم که چرخه سوخت را به طور کامل داریم.

وی تصریح کرد: افرادی که فرزندان خود را برای تحصیل به آمریکا و کانادا فرستاده‌اند، برای کار پزشکی به کشور خودمان برمی‌گردند؛ هم هزینه‌ها پایین‌تر است و هم‌سطح پزشکی ما بالاست، این‌ها نتیجه ما می‌توانیم و از برکات انقلاب اسلامی است.

عباسی گفت: دشمن قوی به کشور ضعیف حمله نمی‌کند، مقابل ما آمریکا، انگلیس و آلمان و سایر کشورها قرار دارند؛ ما با کشورهای ضعیف پنجه در پنجه نیستیم، زمانی که دشمن با سلاح پیشرفته به سراغ ما می‌آید، ما با تجزیه‌ و تحلیل آن سلاح به آن یا به نسلی پیشرفته‌تر از آن دست پیدا می‌کنیم که این سود دشمن قوی است.

وی با اشاره به علت غرب‌زدگی کشور عنوان کرد: ما از دوره قاجار تولید علم نداشتیم، افرادی را فرستادیم تا علم بیاموزند، زرق‌ و برق را دیدند و آمدند کشور ما را هم غربی کردند؛ اما امروز جریان معکوس شده است، دانشگاه‌های ما جوان‌های کشورهای دیگر را جذب می‌کنند و این فرصت بسیار خوبی برای تبلیغ فرهنگ ماست.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.