اصفهان شرق

اقدام و عمل در فضای مجازی!

کدخبر: 122799
1395/10/21 در ساعت 12:50

به گزارش اصفهان شرق، شرایط کنونی که قدرت‌های جهانی و گفتمان‌های‌ شرق‌ستیزانه مدیریت و رهبری فضای مجازی را به دست گرفته‌اند در تلاش‌اند باورها، ارزشها، هنجارها و نماد هایی را که غالباً در تقابل با فرهنگ ایرانی و هویت ملی بوده را گسترش ‌دهند؛ لذا، شناخت این چالش‌ها برای مقابله به مثل از اهمیت زیادی برخوردار است.

تغییر ذائقه با ابزارهای نوین

یکی از موضوعات مورد مناقشه‌ در فضای مجازی گسترش قارچ‌گونه‌ی شبکه‌های اجتماعی است که مصداق بارز پدیده‌ی نفوذ در بین جوانان و خانواده‌های ایرانی با هدف تغییر ذائقه به شمار می آید.

فضای مجازی در حرکتی موازی و خزنده حیات بسیاری از خانواده‌ها را تحت‌الشعاع خود قرار داده و به جهت سهولت دسترسی به ابزار ورود در آن، گروه‌های کثیری از افراد بدون داشتن آگاهی و اطلاعات دقیق از تأثیرات آن‌ بر زندگی شخصی، وارد این فضا شده و ساعات زیادی را در آن سپری می‌نمایند. شبکه‌هایی که عموما در شکل‌دهی به هویت نقش بنیادین دارند و حتی بر روی ابعاد اقتصادی و اجتماعی و سیاسی جوامع هم تأثیر می‌گذارند.

از سوی دیگر تسهیل دسترسی به این فضای بی‌بند و قید توسط کودکان و نوجوانان با ضمیرهای پاک، منجر به بحران بلوغ‌های زودرس در ایشان گردیده و تبعات مخربی در خانواده و جامعه به جای گذاشته است. دوری‌ گزینی افراد از یکدیگر، طلاق عاطفی، ایجاد اعتیاد روانی، به خطر افتادن امنیت شخصی، ایجاد روابط خارج از چارچوب خانواده، تزلزل محیط خانواده و کاهش روابط و به راه اندازی بحران‌های اجتماعی را می توان از دیگر آثار مترتب این پدیده عنوان کرد.

فضای مجازی و تهدیدهای امنیتی

در عصر ارتباطات و اطلاعات، نماد قدرت و برتری کشورها دیگر در داشتن ابزار‌آلات جنگی، موشک، هواپیما و بمب اتم خلاصه نمی‌شود. بلکه امروزه نشان قدرت دولت‌ها در ارایه‌ی اطلاعات و محتوای انبوه و نیز ابزار تبلیغاتی وسیع جهت ارسال سریع، مستمر و گسترده‌ی این اطلاعات در قالب پیام‌، اخبار و تحلیل‌ها و تفسیرهای مربوط به آن ولی با یک هدف جهت‌دار برای دیگر ملت‌ها و کشورها می‌باشد.

شبکه‌های اجتماعی در فضای مجازی بهترین میدان برای ارایه‌ی حجم انبوه اطلاعات و محتوا به خصوص در ابعاد چندرسانه‌ای می‌باشند که می‌توانند در چگونگی برخورد با دولت‌ها تأثیرگذار باشند.

نمونه‌ی بارز آن را می‌توان در حضور بسیار گسترده‌ی شبکه‌های اجتماعی، سایت‌ها و وبلاگ‌ها و مشارکت فعال آن‌ها در انتخابات دهم ریاست جمهوری کشور مشاهده نمود. وجود این پتانسیل بالا در فضای مجازی موجب شده است تا همانند دیگر محیط‌ها، در عرصه‌ی سیاسی نیز به آسیب‌هایی دچار شود.

پیامدهای تبعیت مطلق!

با توجه به اینکه بیش از 40 ارگان متولی فضای‌مجازی در کشور محسوب می‌‌شوند هنوز نتوانسته‌ایم در این مسیر اثرگذاری داشته باشیم و فناوری‌های نوین را مطابق دین، فرهنگ و عادات اجتماعی خود پدید آوریم، لذا ناچار به تبعیت بلند‌مدت از استانداردهای دیکته شده کشورهای پیشرو در آن فناوری گشته‌ایم. به دلیل نداشتن راهکارها و تدابیر مناسب و ضعف آموزشی و فرهنگ سازی، بیشتر از اینکه بتونیم از مزایای آن بهره‌مند شویم، گرفتار تهدیدها شده ایم.

رهبر معظم انقلاب نیز بارها با اشاره به این مسئله فرموده اند که فضای مجازی به قربانگاه جوانان ما مبدل شده است و در همین راستا شورای عالی فضای مجازی نیز شکل گرفته است اما در عمل به دلیل نداشتن رویکرد معین در این قضیه عملا نتوانسته ایم کاری انجام دهیم.

مبرهن است که نمی توانیم با فناوری های نوین مقابله یا از آن فرار کنیم و تا کنون بررسی ها و تحلیل های مناسبی در راستای شناسایی پیامدهای این مهمانان ناخوانده صورت گرفته است، آیا وقت آن نرسیده که کمی اقدام و عمل داشته باشیم!

انتهای پیام/دانا