سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 15:00 - دوشنبه 20 دی 1395

اندر معایب فست فودها؛

بعد از خوردن یک برش پیتزا چه اتفاقی در بدن می‌افتد؟

یکی از غذاهای پرطرفدار به خصوص در بین جوانان پیتزا است، اما آیا می‌دانید بعد از خوردن این غذا چه اتفاقاتی در بدن می‌افتد؟

به گزارش اصفهان شرق، آمار اضافه وزن در کشور ما به‌ویژه در بین جوانان،‌ نگران کننده است. در مطلبی که می‌خوانید، مقایسه‌ای بین مصرف یک برش پیتزا با یک کاسه سالاد صورت گرفته است. شک نداریم که طعم پیتزا بسیار خوشمزه‌تر از یک کاسه سالاد پر از سبزی با مزه معمولی است، اما این بار مطلب را کامل بخوانیم و بعد تصمیم بگیریم این هفته،‌ پایان هفته را چطور سالم‌تر بگذرانیم.

حدود یک ساعت بعد از خوردن پیتزا،‌ میزان قند خون به شکل سابق برگشته و با کاهش میزان قند خون فعالیت هورمون گرلین افزایش پیدا می‌کند. به همین دلیل دوباره احساس گرسنگی خواهید کرد. این جاست که با خوردن مجدد،‌ زمینه افزایش وزن فراهم می‌شود.
مصرف پیتزا و غذاهای مشابه یک یا دو بار در ماه اشکالی ندارد، اما اگر بنیه غذایی افراد به طور روزانه تغییر کند و به سمت این مواد غذایی سوق پیدا کند به بیماری های غیر واگیر مبتلا می شود.
مصرف بیش از اندازه پیتزا باعث جذب اسید چرب ترانس در بدن می شود که وجود این ماده در روغن و چربی برای سلامتی مضر بوده و موجب بروز بیماریهای قلبی، گرفتگی عروق، کبد چرب و سرطان می شود.
اختلال در گوارش با مصرف سوسیس و کالباس
تركیبات موجود در سوسیس و كالباس اعم از روغن، ادویه و موادی كه علاوه بر گوشت و مرغ به سوسیس و كالباس اضافه می شوند، همگی روی عملكرد دستگاه گوارش تاثیر سو می گذارند.
پیتزا؛ نمک خالص
یک تکه متوسط پیتزای پپرونی محتوی 680 میلی‌گرم نمک، 12 گرم چربی که 15 گرم آن چربی اشباع و 300 واحد کالری است اما آیا ما فقط به خوردن یک تکه بسنده می‌کنیم؟
خوردن سه تکه پیتزا سبب جذب 2 هزار میلی‌گرم نمک می‌شود که این میزان تقریبا به اندازه میزان مجاز نمک مورد نیاز برای بدن است که 2 هزار و 300 میلی‌گرم عنوان شده است. با این تفاوت که این حجم نمک تنها در یک وعده غذایی وارد بدن می‌شود.
خوردن نمک فراوان سبب افزایش فشار خون و بیماری‌های قلبی شده که این عوامل سبب بروز بیماری‌ و مرگ زودرس می‌شوند.
ریفلاکس؛ به دلیل مخمر موجود در خمیر پیتزا ممکن است افراد دچار افزایش اسید معده و ریفلاکس شوند. افرادی هم که مبتلا به مشکلات گوارشی هستند باید در مصرف پیتزا احتیاط کنند.
حساسیت به شیر؛ اگر در پخت خمیر پیتزا به جای آب از شیر استفاده کرده باشند، افراد مبتلا به حساسیت به لبنیات یا عدم تحمل لاکتوز نباید آن را مصرف کنند.
همراه پیتزا، سبزیجات و پس از آن میوه بخورید
ویتامین C تنها ریزمغذی کارایی است که می تواند اثر مخرب ترکیب سرطانزای نیتروزآمین را که حاصل ترکیب نیترات سوسیس و کالباس با اسیدآمینه بدن است، در دستگاه گوارش تقلیل دهد.
به همین دلیل سبزیجاتی همچون فلفل دلمه ای، سالاد کاهو یا کلم با چاشنی آبلیمو یا آبغوره، گوجه فرنگی تازه، زیتون سبز یا سیاه، ذرت و نخودفرنگی یا انواع میوه ها بخصوص مرکبات، پس از صرف پیتزا یا فرآورده های گوشتی توصیه می شود، اگر هم میوه و سبزی در دسترس نبود، می توانید از آبلیموی تازه یا چای که مدر و دفع کننده سموم بدن است، استفاده کنید.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.