اصفهان شرق

اقتصاد اصلی‌ترین چالش کشور/ منتظر تصمیم کمیسیون پنج‌نفره برای باز شدن آب زاینده‌رود هستیم

کدخبر: 122752
1395/10/20 در ساعت 10:32

به گزارش اصهان شرق، استاندار اصفهان  در نشست خبری با اصحاب رسانه بابیان اینکه یکی از اصلی‌ترین چالش‌های کشور بنا بر فرمایش رهبر معظم انقلاب و صحبت رییس‌جمهور موضوع اقتصاد است، اظهار کرد: با توجه به اقتصادی بودن استان ما این مشکل و معضلات اقتصادی نمود بیشتری داشته است.

رسول زرگر پور با اشاره به برنامه‌های دولت برای خروج از رکود و ورود به دوره رونق «واحدهای تولیدی بحران‌زده»، گفت: بسته حمایت از رونق و کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید دو راهکار دولت برای این موضوع بوده است.

وی در خصوص بسته حمایت از رونق توضیح داد: این بسته شامل واحدهای کوچک و متوسط که دارای تعداد کارگر کمتر از 100 نفر هستند، می‌شود، این واحدهای می‌توانند برای سرمایه در گردش تا 10 میلیارد ریال و برای تکمیل تا 30 میلیارد ریال تسهیلات دریافت کنند.

استاندار اصفهان بابیان اینکه برای استان اصفهان 720 واحد با 10 هزار میلیارد ریال تسهیلات یارانه‌ای در نظر گرفته‌شده بود، اظهار کرد: از تیرماه تا دی‌ماه در مدت شش ماه چهار هزار و 656 واحد با زیر 100 نفر کارگر در سامانه بهین یاب برای دریافت تسهیلات ثبت‌نام کردند.

* دوسوم واحدهای متقاضی دریافت تسهیلات حمایت از رونق در اصفهان واجد شرایط شناخته نشدند

زرگر پور با اظهار بر اینکه ثبت‌نام کنندگان در این طرح در کارگروه تخصصی دولت و سیستم بانکی مورد ارزیابی قرارگرفته‌اند، گفت: از مجموع ثبت‌نام کنندگان، نزدیک به سه هزار واحد واجد شرایط اخذ این تسهیلات سرمایه در گردش و تکمیلی شناخته نشدند.

وی بابیان اینکه از یک هزار و 753 واحد واجد صلاحیت اخذ وام، 900 واحد موفق به بستن قرارداد با سیستم بانکی شده‌اند، عنوان کرد: ارزش این قراردادها 680 میلیارد تومان ارزش دارد که تابه‌حال 600 میلیارد تومان به واحدها پرداخت‌شده است.

استاندار با اشاره به وجود 10 درصد واحدهای بزرگ در استان اصفهان، گفت: واحدهای بالای 100 نفر کارگر در تهران برای آن‌ها تصمیم‌گیری می‌شود، در همین زمینه هم 142 واحد بالای 100 نفر کارگر که نیاز به تسهیلات سه میلیارد تومانی داشتند را برای ستاد رونق تهران ارسال کرده‌ایم که تابه‌حال 55 واحد در این ستاد مطرح‌شده‌اند ولی تاکنون تسهیلاتی را دریافت نکرده‌اند.

* احصای عمده مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان

زرگر پور به فعالیت‌های کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید استان اصفهان نیز اشاره و خاطرنشان کرد: در این کارگروه تسهیلاتی ارائه نمی‌شود بلکه برای رفع مشکلات مالیاتی، بانکی، عوارض و بیمه تأمین اجتماعی و … بر اساس اختیارات اصل 138 قانون اساسی تفویض شده از دولت به استانداران، تصمیماتی گرفته می‌شود، از اردیبهشت‌ماه سال گذشته تا دی‌ماه 311 جلسه این کارگروه تشکیل و 10 هزار و 803 مصوبه تصویب‌شده است.

وی با اشاره به مشکلات احصا شده در این خصوص گفت: 17 درصد مسائل مالیاتی،‌ 12 درصد تأمین اجتماعی، 38 درصد استمهال بانکی و 33 درصد سایر مشکلات در این کارگروه شناسایی‌شده است.

* معرفی 15 هزار نفر در سال جاری به بیمه بیکاری

مدیر ارشد دولت در استان اصفهان بابیان اینکه بیش از 15 هزار نفر در سال جاری به بیمه بیکاری معرفی‌شده‌اند، اظهار کرد: سیستم بانک‌های غیردولتی همکاری خوبی ندارند و تابه‌حال به آن‌ها چند بار کارت زرد داده‌ایم.

زرگر پور بابیان اینکه بعد از برجام اولین استانی بودیم که بیش از 140 فرصت سرمایه‌گذاری خارجی بااعتباری بالغ‌بر 11 میلیارد یورو را احصا کردیم، گفت: نیاز به 47 هزار میلیارد ریال سرمایه داخلی نیز در این زمینه وجود دارد که تا حالا 900 میلیون دلار سرمایه‌گذاری خارجی را جذب داشته‌ایم.

* امروز؛ انعقاد قرارداد انتقال مالکیت ریسباف انجام خواهد شد

وی از انعقاد قرارداد انتقال مالکیت ریسباف در حضور وزیر راه و شهرسازی خبر داد و اظهار کرد: در صورت ایجاد نشدن مشکل، فردا این اتفاق خواهد افتاد.

استاندار اصفهان بابیان اینکه زمین این کارخانه برای ایجاد موزه بزرگ اصفهان در نظر گرفته‌شده است، گفت: برای انتقال مالکیت این مِلک که متعلق به بانک ملی است 215 میلیارد تومان هزینه باید شود که 160 میلیارد تومان به‌صورت مستغلات و مابقی به‌صورت نقدی پرداخت‌شده است.

زرگر پور با اشاره به سالن بزرگ اجلاس بین‌المللی امام خامنه‌ای که به دلیل محدودیت‌های منابع تابه‌حال به بهره‌برداری نرسیده است، اظهار کرد: دولت 800 میلیارد ریال اوراق مشارکت برای این موضوع خواهد داد و امیدواریم تا نیمه سال آینده این سالن به بهره داری برسد.

* در استان اصفهان 1.2 تخت به ازای هر 1000 نفر وجود دارد

وی از هزینه 650 میلیارد تومان برای اجرای طرح تحول سلامت در حوزه‌های درمان، هتلینگ و بهداشت در استان اصفهان از زمان اجرا تا امروز خبر داد و گفت: بیش از 220 هزار مترمربع ساختمان جدید یا بازسازی ساختمان قدیمی مراکز درمانی انجام‌گرفته است.

مدیر ارشد اجرایی استان اصفهان بابیان اینکه در دنیا به ازای هر 1000 نفر 2.7 تخت بیمارستانی وجود دارد، تصریح کرد: در ایران این میزان 1.6 و در استان اصفهان 1.2 تخت به ازای هر یک هزار نفر است.

زرگر پور گفت: سخنگوی دولت به بنده قول داده است تا آخر امسال صد در صد تخصیص اعتبارات سفر ریاست جمهوری را پرداخت کنند.

وی در پاسخ به سؤال خبرنگاری در مورد صحت شلاق خوردن خبرنگاری در نجف‌آباد در خصوص انتشار خبری که در آن در مورد تعداد آماری اشتباهی رخ‌داده بود، اظهار کرد: فرماندار این شهرستان اعلام کرده که قبل از اجرای این حکم در مورد این جریان بی‌اطلاع بوده است.

* باز شدن آب در هاله‌ای از ابهام؛ منتظر تصمیم کمیسیون پنج‌نفره هستیم

استاندار اصفهان در پاسخ به سؤالی در رابطه با باز شدن آب زاینده‌رود در 28 دی‌ماه، تصریح کرد: کمیسیون پنج‌نفره توزیع آب استان در خصوص زمان، میزان و مدت باز شدن آب زاینده‌رود  باید تصمیم‌گیری کنند و هر منبعی دیگر در این زمینه اظهارنظر کرد نباید به نظر او توجه کنید.

زرگر پور از پیگیری جدی اجرای قطار سریع‌السیر اصفهان به تهران خبر داد و در رابطه با وضعیت ایمنی مدارس در استان اصفهان گفت: 70 درصد در ایمنی کامل و 30 درصد در ایمنی نسبی قرار دارند.

* آخرین وضعیت دو شهردار حاشیه‌دار از زبان استاندار اصفهان

وی در مورد وضعیت دو شهردار در استان اصفهان که موضوع فساد اقتصادی در رابطه با آن‌ها مطرح‌شده است، خاطرنشان کرد: پرونده این دو شهردار هنوز به دادگاه نرفته است بلکه بر اساس قوانین جدید «قرار نظارت قضایی» توسط بازپرس برای آن‌ها صادرشده است، البته یادآور می‌شوم استاندار مسئول عزل و نصب شهردار نیست و فقط حکم آن‌ها را تنفیذ می‌کند.

انتهای پیام/صاحب نیوز