سرویس: غیر تولیدی 09:25 - دوشنبه 20 دی 1395

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس

آمار بیکاری مسئولان با واقعیت جامعه همخوانی ندارد/ بیش از 5 میلیون بیکار در کشور/ نرخ بیکاری در اصفهان 26 درصد

نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: آمارهای بیکاری که توسط مسئولان مرتبط ارایه می‌شود با آمار واقعی در جامعه تفاوت بسیاری دارد.

به گزارش اصفهان شرق، سید ناصر موسوی لارگانی بیکاری جوانان را یکی از مهم‌ترین معضلات اقتصادی کشور دانست و اظهار کرد: نرخ بیکاری در کشور بیش از ۱۲.۵ درصد و در برخی از استان‌ها بالای ۲۰ درصد است.
وی با انتقاد بر اینکه بیش از ۵ میلیون بیکار در کشور وجود دارد، تاکید کرد: آمارهای بیکاری که توسط مرکز آمار یا وزارت کار و تعاون رفاه اجتماعی داده می‌شود با آمار بیکاری واقعی در جامعه تفاوت زیادی دارد و آمارها صحیح نیست.
نائب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با بیان اینکه آمار بیکاری در شهرستان فلاورجان و اصفهان 26 درصد است، افزود: اصفهان نخستین استان صنعتی کشور

است، اما آمار بیکاری در آن بیداد می‌کند و آمار بیکاری اصفهان در مقایسه با میانگین کشوری بسیار بالا قرار دارد و حتی در برخی از شهرستان‌های استان چند برابر میانگین کشوری است.
رکود دلیل افزایش بیکاری در جامعه
موسوی لارگانی رکود را از دلایل افزایش بیکاری در جامعه برشمرد و گفت: رکود بر خرید و فروش، تبادل معاملات، فعالیت بانک‌ها تأثیر بسزایی دارد و منجر به تعطیلی کارگاه‌های بزرگ و کوچک شده است.
وی با بیان اینکه تعریف بیكاری مطابق با واقعیت جامعه نیست، خاطرنشان کرد: در اکثر استان‌های کشور بنگاه‌های تولیدی و صنعتی در حال تعطیلی هستند و بسیاری از این بنگاه‌ها و صنایع به دلیل کمبود بودجه نیروهای خود را اخراج می‌کنند و همین امر سبب افزایش نرخ بیکاری در کشور شده است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس بیان داشت: رکود می‌تواند به کل کشور آسیب برساند و با رکود موجود کارگاه‌های تولیدی ما نمی‌تواند هزینه‌های جانبی برق، آب و گاز را تأمین کند و با عدم پرداخت به موقع عوارض و مالیات دولت هم با مشکلات عدیده دیگری روبه‌رو می‌شود.
وی تصریح کرد: امروز کشاورزان به دلیل خشکسالی‌های متمادی به نان شب محتاج هستند و درآمدی ندارند.
موسوی لارگانی با اشاره به آماراخیر مرکز آمار مبنی بر رشد 1.5 درصدی نرخ بیکاری نسبت به تابستان سال گذشته، گفت: آمار بیکاری بیشتر از آماری است که مرکز آمار ارائه کرده است.

نرخ بیکاری کشور بیش از 12.5 درصد
وی با بیان اینکه نرخ بیکاری کشور بیش از 12.5 درصد است، اظهار کرد: در برخی شهرها و استان‌های کشور حتی آمار بیکاری بالای 20 درصد است.
نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد: آمارهای ارائه شده از بیکاری در کشور صحیح نیست، بیش از ۵ میلیون بیکار در کشور است، دولت مبنای محاسبه نرخ بیکاری را تغییر دهد.
وی یادآور شد: رئیس جمهور در ابتدای فعالیت دولت یازدهم و در سخنرانی‌های انتخاباتی خود نوید اشتغالزایی و رفع معضل بیکاری را می‌دادند که متاسفانه با توجه به شرایط حاضر شاهد عدم اشتغال زایی و رفع معضل بیکاری توسط دولت هستیم.
موسوی لارگانی با انتقاد از اینکه مسئولان مبنایی را که برای تعیین نرخ بیکاری در کشور در نظر گرفته‌اند صحیح نیست؛ گفت: مسئولان می‌گویند اگر کسی در هفته یک ساعت کار کند در آمار افراد بیکار کشور محسوب نمی‌شود، باید مرکز آمار کشور مبنای خود را در خصوص نرخ بیکاری تغییر دهد.
وی ادامه داد: در تعریف اشتغال آمده، فردی که در هفته یک ساعت کار کند شاغل است؛

چنانچه فردی با یک ساعت کار در هفته، ماهیانه چهار ساعت فعال بوده و طبق سازمان ادارات ساعتی 20 هزار تومان دستمزد دریافت می‌کند درآمدش در ماه 80 هزار تومان می‌شود، این سوال مطرح است که این فرد با چنین درآمدی کدام هزینه زندگی خود را می‌تواند، پرداخت کند.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس پیرامون اینکه وزیر صنعت به ما گفتند ۱۷۰۰۰ واحد صنعتی را در کشور که رو به تعطیلی بودند را احیا کردیم و شغل‌های بسیاری در کشور ایجاد کردیم، خاطرنشان کرد: براساس رقمی که دولت برای احیا واحدهای صنعتی بیان کرده متاسفانه هنوز مردم این موضوع را درک نکرده‌اند و در واقع می‌توان گفت هیچ کاری نشده است.
فراموشی واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ زیرسایه بی‌توجهی
وی با اشاره به اینکه مسئولان دولتی اهمیتی به صنایع و بنگاه‌های کوچک نمی‌دهد، افزود: بسیاری از واحدهای صنعتی کوچک و بزرگ زیر سایه بی‌توجهی به فراموشی سپرده شده و اغلب این واحدهای صنعتی در حال تعطیلی هستند.
موسوی لارگانی اضافه کرد: دولت بجای افزایش میزان بودجه واحدهای صنعتی و بنگاه‌های کوچک، بودجه‌های آنها را کاهش داده و در اختیار سایر صنایعی که اشتغال کمتری ایجاد می کنند، قرار داده است.
وی به جلسه‌ احیاء صنایع کوچک و بزرگ اشاره کرد و گفت: در این جلسه مقرر شد تا بودجه را در اختیار واحدهای صنعتی که کمتر از ۱۰۰ نفر نیرو دارند قرار دهیم، امادر حال حاضر اینگونه نبوده و دولت این میزان از بودجه را به واحدهای صنعتی دیگر واگذار کرده است.

مشکلات معیشتی؛ صدها خانواده در صف طلاق
نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: برای احیا واحدهای صنعتی کوچک مقرر شده که از بانک‌ها وام گیرند، اما با پرس وجو از مسئولان و مدیران صنایع به عمل آمده، متوجه شده‌ایم که واحدهای صنعتی که موفق به اخذ وام شده‌اند تعدادشان بسیار اندک بوده و موفق به اخذ وام نشده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیکاری تنها تبعات اقتصادی ندارد، بلکه باعث بروز افزایش آمار طلاق، اعتیاد و دیگر مسائل و مشکلات جامعه می‌شود، گفت: دولت و مسئولان نظام باید حواسشان به این ناهنجاری‌ها باشد.
موسوی لارگانی اضافه کرد: در حال حاضر ده‌ها و صدها خانواده به دلیل مشکلات مالی و معیشتی در صف طلاق هستند.
وی اظهار کرد: با رفع رکود در بخش مسکن به جرات می‌توان شاهد رونق یافتن ده‌ها و صدها کارخانه و شرکتی که وسایل جانبی ساختمان را تولید می‌کنند، باشیم.
انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.