سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 08:00 - یکشنبه 19 دی 1395

با تصمیم شوراي مديريت حوضه زاینده‌رود

امکان رهاسازی آب برای کشت دوم پائیزه فراهم است/زاینده‌رود 28 دی ماه زنده می‌شود

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده‌رود گفت: آب سد زاینده‌رود از 28 دي ماه براي مدت 22 روز، به ميزان 46 متر مکعب در ثانيه براي اراضي کشاورزي، رهاسازي خواهد شد تا کشاورزان به نسبت حجم آبي که رهاسازی می‌شود به کشت و کار خود بپردازند.

به گزارش اصفهان شرق، مهرزاد احسانی در حاشیه یازدهمین جلسه شورای هماهنگی حوضه آبریز زاینده‌رود با بیان این مطلب که یکی از مهم‌ترین موارد مطرح شده در این جلسه مربوط به امکان رهاسازی آب از سد زاینده‌رود بوده است، اظهار داشت: کشاورزان منطقه از مدت‌ها قبل منتظر خبر خوشی بودند که با توجه به وضعیت بارش‌ها آیا امکان رهاسازی آب وجود دارد یا خیر که با توجه به بارش‌های خوبی که در منطقه اتفاق افتاد، می‌توانیم خبر مسرت‌بخش رهاسازی آب از سد زاینده‌رود را به کشاورزان حوضه آبریز زاینده‌رود بدهیم.

وی با اشاره به اینکه امکان رهاسازی آب برای کشت دوم پائیزه فراهم است، افزود: از 28 دی ماه برای مدت 22 روز برای اراضی کشاورزی، رهاسازی آب انجام خواهد شد تا کشاورزان به نسبت حجم آبی که رهاسازی خواهد شد کشت و کار خود را انجام دهند.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌های آبریز فلات مرکزی، قره قوم و مرز شرقی شرکت مدیریت منابع آب ایران ادامه داد: میزان رهاسازی آب برای کشاورزان از سد زاینده 46 متر مکعب در ثانیه است که به مدت 22 روز انجام خواهد گرفت.

احسانی اظهار امیدواری کرد: با توجه به ورودی‌های سد زاینده‌رود، در ابتدای بهار نیز این رهاسازی متناسب با حجم آبی که در روزهای پایانی دی ماه رهاسازی می‌شود، اجرایی شود.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده‌رود با اشاره به اینکه میزان بارش‌ها در بالادست حوضه آبریز زاینده‌رود از ابتدای مهر ماه تا 17 دیماه بیش از 670 میلی‌متر بوده است، افزود: این بارش‌ها زمینه لازم را برای رهاسازی آب از سد زاینده‌رود فراهم کرده است.

وی با اشاره به اینکه در زمان حاضر سد زاینده‌رود حدود 248 میلیون متر مکعب آب را در خود جای داده است افزود: اگر بارش‌های دیماه نبود حجم مخزن سد زاینده حدود 170 میلیون متر مکعب بود.

احسانی ادامه داد: ورودی آب به سد زاینده‌رود از ابتدای مهرماه تا 17 دیماه نسبت به سال گذشته افزایش داشته است.

وی تصریح کرد: سازمان هواشناسی پیش‌بینی کرده است که در اواخر دیماه و بهمن ماه جاری، شاهد بارش‌های بیش از حد نرمال در حوضه آبریز زاینده‌رود و بخصوص در قسمت‌های غربی آن خواهیم بود.

مدیر کل دفتر مدیریت به هم پیوسته منابع آب حوضه‌ زاینده‌رود در ادامه افزود: مباحثی همچون کنترل برداشت‌های غیر مجاز، تأکید بر نصب لوازم اندازه‌گیری جریان آب و صرفه‌جویی 5 درصدی در بخش‌های شرب و صنعت از دیگر تصمیمات این جلسه بود که متعاقباً ابلاغ خواهد شد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.