سرویس: سیاسی » بین الملل 19:02 - یکشنبه 20 بهمن 1392

«آسوشیتدپرس»:

آژانس در پی دستیابی به اطلاعات محرمانه هسته‌ای ایران است

در حالی که مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، وارد دومین روز خود شده و مقامات سازمان انرژی اتمی کشورمان، مذاکرات روز نخست را سودمند و سازنده دانسته‌اند، یک خبرگزاری غربی مدعی شده، آژانس در مذاکرات جاری با ایران، خواسته‌هایی بسیار فرا‌تر از روند معمول همکاری‌های هسته‌ای کشورهای عضو آژانس‌ مطرح کرده است!

به گزارش اصفهان شرق: در حالی که مذاکرات ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران، وارد دومین روز خود شده و مقامات سازمان انرژی اتمی کشورمان، مذاکرات روز نخست را سودمند و سازنده دانسته‌اند، یک خبرگزاری غربی مدعی شده، آژانس در مذاکرات جاری با ایران، خواسته‌هایی بسیار فرا‌تر از روند معمول همکاری‌های هسته‌ای کشورهای عضو آژانس‌ مطرح کرده است!

به گزارش «تابناک»، ‌آسوشیدپرس با انتشار گزارشی درباره حضور هیأت آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در تهران و مذاکرات جاری ایران و آژانس، می‌نویسد ایران نشانه‌هایی مبنی بر آمادگی خود برای همکاری با آژانس برای پاسخگویی به موارد مورد نظر این نهاد را از خود بروز داده است.

آسوشیتدپرس در این گزارش به نقل از مقامات ایرانی، به آمادگی تهران برای پاسخگویی به پرسش‌های مورد نظر آژانس اشاره کرده و می‌نویسد: بازرسان آژانس درصددند در این سفر به افراد، مکان‌ها و محل‌هایی که پیشتر در مورد آن‌ها اتهاماتی متوجه ایران شده بود، دسترسی پیدا کنند.

این خبرگزاری در ادامه به نقل از یک دیپلمات نا‌شناس می‌نویسد، ایران اعلام کرده در این سفر آماده همکاری درباره اتهامات مربوط به فعالیت نظامی هسته‌ای است.

به گفته این دیپلمات‌های نا‌شناس، در همین رابطه بازرسان آژانس فهرستی ‌تهیه و به مقامات ایران تحویل داده و خواهان بررسی آن شده‌اند. دسترسی به برخی اطلاعات رایانه‌های تأسیسات هسته‌ای و مراکز تولید موشک، برخی از موارد موجود در این لیست است.

افزون بر این، آژانس اعلام کرده خواهان بررسی دقیق برخی اسناد تأسیساتی همچون فردو است. آژانس همچنین خواهان گفت‌وگو با برخی ‌افراد دخیل در تأسیسات هسته‌ای ایران است.

به طور خلاصه مواردی که در این لیست وجود دارد و ایران باید به آن‌ها پاسخ بگوید، شامل موارد زیر است:


۱ ـ نشانه‌‌هایی مبنی بر انجام آزمایش ‌روی مواد با قابلیت انفجاری بالا،
۲ ـ تلاش برای ساخت چاشنی‌های انفجاری مورد استفاده برای انفجارهای هسته‌ای،
۳ ـ مدل‌سازی رایانه‌ای هسته‌ای یک کلاهک اتمی از سوی ایران،
۴ ـ فعالیت‌های احتمالی برای انجام یک آزمایش هسته‌ای و تلاش برای ایجاد قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای در موشک میان‌برد شهاب ۳،
۵ ـ و وجود اطلاعاتی مبنی بر گسترش فعالیت‌های تسلیحاتی زیرزمینی پیش از سال ۲۰۰۳.

آسوشیتدپرس در ادامه به نقل از همین دیپلمات‌های نا‌شناس می‌نویسد، آمریکا و کشورهای اروپایی از یوکیو آمانو، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی خواسته‌اند تا این سفر بازرسان با نتیجه‌ ملموس و همراه با پیشرفت‌ باشد.

یک دیپلمات دیگر نیز مدعی شد که بازرسان آژانس برای اینکه ایران را به همکاری بیشتر تشویق کنند، می‌خواهند در ابتدا خواهان دسترسی به اطلاعاتی شوند که چندان حساس نیستند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.