سرویس: سیاسی 14:59 - جمعه 17 دی 1395

مهدی فضائلی در جمع اصحاب رسانه استان اصفهان عنوان کرد؛

هجمه به قوه قضائیه، رمز انحراف افکار از ناکارآمدی دولت است

فضائلی گفت: با توجه به اینکه دست دولت در زمینه اقتصادی با وجود رکود و بیکاری، در زمینه سیاسی با وجود توافق توخالی برجام و در مابقی زمینه ها اعم از فرهنگ و … خالی است، با حمله به قوه قضائیه می خواهد یک دوقطبی را ایجاد کند که اذهان را از این تهی دستی منحرف کند.

به گزارش اصفهان شرق، پیش از ظهر امروز مهدی فضائلی مدیرعامل پیشین موسسه سروش و تحلیلگر مسائل سیاسی در جلسه هم اندیشی فعالان رسانه و فضای مجازی اصفهان که در کانون شهید بهبهانی برگزار شد به ایراد سخن پرداخت.

فضائلی با بیان اینکه بحث رسانه ها از زمانی اهمیت یافت که نقش خود را در افکار عمومی نشان داد اظهار کرد: امروز مدیریت افکار عمومی چنان اهمیتی دارد که دولت ها بیش از نیمی از هزینه انتخابات را به رسانه ها اختصاص می‌دهند و برای مدیریت افکار عمومی از این روش استفاده می‌کنند.
وی در توصیه ای به اصحاب رسانه عنوان کرد: نباید خیال کرد که رسانه همواره نقش مطالبه گرانه دارد، چراکه این امر گاهی نه تنها نقش مثبتی ندارد بلکه می‌تواند ضربه وارد کند همچنین رسانه نباید همواره از دستگاه‌ها و مسئولان حمایت کند پس رسانه ها به فراخور شرایط گوناگون باید نقش خود را بشناسند و به موقع عمل کنند.
این تحلیلگر سیاسی ادامه داد: در انتقاد و مطالبه نباید سطحی عمل کرد چراکه ممکن است مسئله را به خوبی نشناسیم و انتقاد ما وارد نباشد و این امر خود موجب ضرر به دستگاه ها و نظام است براین اساس که ما مسئولی را که در حال خدمت بوده نقد کرده ایم و او را در چهره مردم کوچک ساخته ایم.

وی با اشاره به لزوم تحقیق جامع و کسب اطلاعات کافی برای مطالبه گری و انتشار خبر اظهار کرد: به عنوان مثال در خبرگزاری رویترز بخش عمده ای از ساختمان چند طبقه این خبرگزاری متعلق به انجام کارهای پژوهشی است که حتی در زمینه انتخاب لغت و فرهنگ واژگان کارهای تحقیقی عمیقی انجام می‌دهند.

فضائلی در ادامه با بیان اینکه گاهی ما در میدان دشمن بازی می‌کنیم و از لغاتی که او برای ما تدارک دیده استفاده می‌کنیم اذعان کرد: متاسفانه پایگاه های خبری ما صرفا به ترجمه خبرگزاری ها و نقل مطلب می‌پردازند در حالیکه ما نباید مفهوم مورد نظر آن‌ها را انتقال دهیم به عنوان مثال همه ما در خبرها عملیات استشهادی را عملیات انتحاری می نویسیم در حالیکه انتحاری کلمه ای است که دشمن جایگزین کرده و با استشهادی تفاوت بسزایی دارد.
وی در ادامه افزود: رسانه اگر از عقبه فکری قوی برخوردار باشد به مرور زمان مخاطب را با خود همراه می‌کند به گونه ای که درون این مخاطب ها یک جریان فکری شکل می گیرد که همه بایکدیگر  یک جریان واحد را شکل می دهند.مدیرعامل سابق خبرگزاری فارس در رابطه با نقش بسترهای جدید و فضای مجازی در جامعه اذعان کرد: در گذشته همه مردم دور هم جمع می شدند و با یکدیگر انس می گرفتند، کم کم تلویزیون آمد و جماعتی که در کنار هم قرار داشتند تمام حواسشان را تلویزیون جذب کرد اما باز هم چون همه یک تصویر را می دیدند این جریان دارای وحدت بود اما امروز هرکس در گوشی خود تصویری را می بیند و ارتباط اعضای خانواده به ارتباط نقطه ای تبدیل شده و این خود موجب شکست وحدت میان افراد و تسلسل افکار خانواده می شود.

وی درباره رسانه انقلابی و کارکرد آن در مبارزه با فساد ابراز کرد: رهبر معظم انقلاب تأکید فراوانی بر انقلابی بودن است و یکی از خلاء های ماست و باید در برداشت از مفهوم انقلابی باید بسیار کار کنیم چراکه هنوز برداشت درستی از انقلابی نداریم و این برداشت و تلقی به دلیل رفتارهایی است که عده ای به نام انقلابی داشته اند؛ امروز در بخشی از جامعه انقلابی به معنای پرخاشگری تلقی می شود و اینکه زیر بار برخی قوانین و مقررات نرفتن و گاه حتی غیر منطقی بودن.

فضائلی ادامه داد: متاسفانه امروز عده ای معنای انقلابی بودن را چنان تحریف کردند که از آن حرکت های سطحی و کورکورانه و به دور از عقلانیت، حرکت هایی همراه با عصبیت جاهلی برداشت میشود در حالی که اگر به مفهوم انقلابی بودن در کلام امام و رهبری بپردازیم، می بینیم این عبارت مفهوم بسیار مقدس و والایی دارد.

وی در رابطه با مفهوم انقلابی گری از دیدگاه رهبر معظم انقلاب عنوان کرد: انقلابی یعنی رعایت اخلاق در بالاترین سطح خود، چنانکه حتی اگر طرف مقابل و دشمنان اصول اخلاقی را زیر پا گذاردند انقلابی در عکس العمل آن ها اوج اخلاق و ادب را رایت می کند همچنان که مقام معظم رهبری با بر هم زدن سخنرانی ها (حتی سخنرانی عبدالکریم سروش فاسد) مخالف بودند و می فرمودند:«عوض این کارها، دلایل منطقی و مستدل برای رد این تفکر ارائه کنید که اثرش بیشتر است».

این کارشناس رسانه با بیان اینکه دشمن امروز به دنبال دوقطبی سازی موافق و مخالف مصالح ملت است افزود: دشمن کنسرت را علم می کند که منتقدان آن را مخالف شادی و تفریح مردم بخواند، ما هم نباید در میدان او بازی کنیم و به آتش این فتنه دامن بزنیم لذا می گوییم ما هم با کنسرت و موسیقی مشکلی نداریم اما دولت مشکل بیکاری و رکود را برطرف کند تا جوان پول داشته باشد بتواند در کنسرت ها شرکت کند.

مدیرعامل پیشین موسسه سروش در ادامه تاکید کرد: یکی از راهکارهای امروز دشمن پس از دوقطبی سازی سیاسی و فتنه ۸۸، ورود از طریق آسیب های اجتماعی است و با بزرگنمایی آن سعی در تضعیف نظام و کارآمدی آن است، در همین قضیه کارتن خواب ها نیز مدت ها زمان گذاشتند تا بتوانند یک جنبش مخرب را ایجاد کنند، اما دستگاه ها باید مراقب باشند و با آسیب های اجتماعی که یک تهدید بالقوه است به درستی برخورد کنند.

فضائلی در پایان در رابطه با چرایی حملات دشمن به قوه قضائیه ابراز کرد: با توجه به اینکه دست دولت در زمینه اقتصادی با وجود رکود و بیکاری، در زمینه سیاسی با وجود توافق توخالی برجام و در مابقی زمینه ها اعم از فرهنگ و … خالی است، با حمله به قوه قضائیه می خواهد یک دوقطبی را ایجاد کند که اذهان را از این تهی دستی منحرف کند.

انتهای پیام/

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.