سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 10:35 - جمعه 17 دی 1395

کارشناس گیاه شناسی و عضو انجمن متخصصین ایران

بازار پر از فریب تبلیغات دمنوش‌های لاغری در شبکه های اجتماعی

این روزها شبکه های اجتماعی به ویژه تلگرام مرجع اطلاعات و آگاهی‌های پزشکی مردم شده است. از رژیم هیا لاغری آنلاین و داروهای لاغری که معجزه می‌کنند، همه تبلیغات دروغ و نادرستی هستند که سلامت مردم را نشانه گرفته‌اند.

به گزارش اصفهان شرق، تمامی شبکه های اجتماعی باعث ارتباط روزانه‌ی ما با جهان می شوند و حتی افراد برای کسب درآمد و کار به دنبال ترویج برندهای خود از راه این شبکه ها می باشند و به دلیل استفاده حداکثری افراد به خصوص نوجوانان و جوانان از اینترنت یک منبع بزرگ برای دریافت اطلاعات و غیره به حساب می آید.
این افراد نسخه پیچ نابلد هستند
معصومه درویشی کارشناس گیاهشناسی و عضو انجمن متخصصین ایران با اشاره به اینکه کاربران شبکه های اجتماعی اگر متخصص بودند هرگز یک گیاه را برای افراد با سن و وزن متفاوت توصیه نمی کردند، تصریح کرد: گیاهان به صورت متفاوت باعث افزایش متابولیسم،  چربی سوز و کاهش دهنده قند خون می شوند و یک گیاه به تنهایی باعث لاغری افراد نمی شود.
 درویشی با بیان اینکه اکثر دمنوش ها روی سیستم عصبی و ارگانهای از گردن به بالا تاثیر می گذارد، اظهار داشت:  استفاده از  دمکرده ها  باعث لاغری افراد می شود.
وی با اشاره به اینکه قبل از مصرف یک گیاه برای لاغری باید دلیل چاقی افراد مشخص شود، بیان کرد: در شبکه های اجتماعی خواص گیاهان  بیان شود اما  از توصیه مصرف باید خودداری شود.
گیاهخواران مواد صنعتی مصرف نمی کنند!
حیدری با اشاره به اینکه بعضی افراد به گیاهخواری عادت کرده اند، تاکید کرد: گیاهخواران از رژیم های خاص غذایی مصرف می کنند و از مواد غذایی صنعتی و افزودنی ها استفاده نمی کنند.این افراد از منابعی مانند ، ماکیان گیاهخواری، ماهی گیاهخواریو شیر تخم مرغ گیاهخواری که گیاهخوار هستند اما جهت دریافت پروتئین، شیر تخم مرغ گیاهخواری از متعادل ترین رژیم غذایی این گروه است.
وی با اشاره به اینکه گیاهخواران نرمش های بیشتری انجام می دهند، تصریح کرد: این افراد جهت کاهش بروز سرطان و فشار خون از مصرف دخانیات خود داری می کنند.
ترویج گیاهخواری در شبکه های اجتماعی
حیدری درباره اینکه بدن نیاز به فراورده های گوشتی دارد، یادآور شد: به دلیل اینکه افراد گیاهخوار از مواد گوشتی استفاده نمی کنند بدن آنها دچار کاهش کلسترول خون می شود.
عضو انجمن متخصصین ایران درباره  کاشت گیاهان در مناطق مختلف کشور، گفت: کاربران اینترنت بدون در نظر گرفتن محیط کشت و  شرایط اقلیمی نباید تاثیرات گیاهانی مانند زیره ،گزنه را یکسان بیان کنند.
این کارشناس گیاه شناسی با اشاره به اینکه چاقی منشاء های متفاوتی دارد، بیان کرد: عواملی همچون مشکلات هورمونی، پورخوری های عصبی، بی تحرکی، کاهش سوخت ساز بدن ، بدخوری ها و خواب های زیاد باعث افزایش وزن افراد می شود.
درویشی یادآور شد: قبل از مصرف گیاه در ابتدا باید چاقی افراد درمان شود و سپس با تجویز متخصص از آن مصرف شود.
هیچ دمنوشی 100 درصد لاغر نمی کند
اصغر حیدری متخصص تغذیه با بیان اینکه تبلیغ داروها و مکمل های لاغری از شبکه های اجتماعی جنبه اقتصادی دارد نه سلامتی مردم، تاکید کرد: مصرف دمنوش های لاغری قیمت بسیار بالایی ندارند و اغلب در بازه قیمتی 15 تا 30 هزار تومان هستند که نه تنها باعث لاغری بلکه گاهی باعث بروز بیماری در افراد می شود.
وی با اشاره به اینکه کارشناسان در حال بررسی در خصوص تاثیرات داروهای گیاهی بر سلامت انسان از جمله لاغری، بی خوابی و غیره هستند، اظهار داشت: مصرف زیاد گوشت و فرآورده های آن، 20 درصد احتمال مرگ زودرس را در افراد افزایش دهد.
گوشت قرمز عامل بروز بیماری های قلبی
به گفته حیدری، مصرف گوشت باعث افزایش چربی، کلسترول و آهن می شود که همین عامل بروز بیماری های قلبی در افراد بخصوص بالای 45 سال را افزایش می دهد.
این متخصص تغذیه با بیان اینکه گوشت حاوی ویتامین و پروتئین است، تاکید کرد: جهت جلوگیری از عوارض قلبی و رشد و خونسازی، گوشت را به همراه غلات و سبزیجات تازه مصرف کنید.
وی با بیان اینکه آهن گوشت را باید با ویتامین ث مصرف کرد، افزود: زنان باردار جهت جلوگیری از کمبود آهن بدنشان روزانه از مواد غذایی پروتئینی و گوشتی مصرف کنند.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.