سرویس: اجتماعی 09:25 - جمعه 17 دی 1395

رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان:

روزانه 6 هزار اصفهانی با اورژانس تماس می‌گیرند/هزینه سرسام‌آور انتقال بیمار با هلیکوپتر به دلیل نبود بالگردهای پزشکی

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: در هر 24 ساعت 6 هزار تماس تلفنی با اورژانس استان اصفهان برقرار می‌شود که پس از مراحل فیلتر، انتخاب و اعزام در مجموع روزانه 600 اعزام برای انتقال امدادخواهان به بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

به گزارش اصفهان شرق،  غفور راستین اظهار کرد: در استان اصفهان 127 پایگاه اورژانس به علاوه یک پایگاه اورژانس هوایی در حال فعالیت است که بر اساس دو حوزه اورژانس بیمارستانی و پیش بیمارستانی در پایگاه‌های اورژانس جاده‌ای و شهری مستقر هستند.

وی افزود: استاندارد زمان حضور در بالین امدادخواه در جهان کمتر از 15 دقیقه است که به طور میانگین این زمان در استان اصفهان 10 دقیقه بوده که در سطح شهرها باید این میزان کمتر از 8 دقیقه باشد؛ همچنین میانگین زمانی حضور در بالین امدادخواه در سطح شهرستان‌ها 6 دقیقه است اما در اصفهان به دلیل گسترش شهرها و خیابان‌ها در 60 درصد مأموریت‌ها میانگین در زمان کمتر از 8 دقیقه به امدادخواه می‌رسیم.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان گفت: این مرکز با مشکل تأمین نیروی انسانی مواجه بوده که قرار است 272 نفر در استخدام اخیر به این نیروها اضافه شوند که 150 نفر نیروی شرکتی تاکنون استخدام شده‌اند؛ 25 تا 30 میلیون میانگین هزینه ماهانه هر پایگاه اورژانس در استان اصفهان است.

وی خاطر نشان کرد: در هر پایگاه دو تیم اورژانس وجود دارد که با حضور وزیر بهداشت پایگاه اورژانس جاده‌ای مهاباد با اعتبار 250 میلیون تومان از محل خیرین و دانشگاه علوم پزشکی اصفهان افتتاح خواهد شد.

راستین ادامه داد: همچنین 60 دستگاه آمبولانس 315 هرکدام به قیمت 450 میلیون تومان خریداری شده که مجهز به کلیه امکانات روز دنیاست و سهم شهرستان اردستان از این توزیع دو آمبولانس یکی در مهاباد و دیگری در ظفرقند است.

وی عنوان کرد: پایگاه اورژانس شهرآب در مسیر زواره به نائین فعال است و ساختمان پیشرفت فیزیکی 90 درصدی داشته است.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان با اشاره به آمار تماس‌های گرفته شده با اورژانس تصریح کرد: در هر 24 ساعت 6 هزار تماس تلفنی با اورژانس استان اصفهان برقرار می‌شود که پس از مراحل فیلتر، انتخاب و اعزام در مجموع روزانه 600 اعزام برای انتقال امدادخواهان به بیمارستان‌ها صورت می‌گیرد.

وی در ادامه اذعان کرد: از چهارسال پیش تاکنون کلیه تماس‌ها به اورژانس رصد و آنالیز شده که 30 درصد آن‌ها مزاحت بوده است؛ اما در حال حاضر این میزان به کمتر از 15 درصد رسیده است که از این میان نیز تعدادی عمدی و تعدادی غیرعمدی بوده است.

راستین ابراز کرد: شهرستان اردستان دارای 6 پایگاه اورژانس که شامل یک پایگاه شهری و 5 پایگاه روستایی است؛ ساختمان اداری مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان فضای نامناسبی دارد و این ساختمان دچار فرونشست شده است و در اسرع وقت پرسنل این مجموعه، این ساختمان را ترک خواهند کرد اما ساختمان دیگری با مساحتی بالغ بر 3800 مترمربع در ملک‌شهر در حال احداث است و تاکنون 20 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

وی تأکید کرد: بیشترین مشکل مرکز فوریت‌های پزشکی عدم تأمین نیرو انسانی لازم است چراکه به طور استاندارد هر پایگاه نیازمند حداقل 9 نفر نیرو است ولی در حال حاضر پایگاه‌‌های اورژانس استان اصفهان دارای 6 نفر نیرو هستند.

رئیس مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان افزود: در حال حاضر 127 آمبولانس فعال در شهر اصفهان و به همین میزان آمبولانس رزرو وجود دارد و علاوه بر آن 108 دستگاه آمبولانس بنز اسپیلیتر تحویل گرفته شده و مشکلی برای تأمین آمبولانس وجود ندارد؛ چراکه بر مبنای عمر آمبولانس نیاز ما تأمین خواهد شد.

وی اظهار کرد: در سطح شهر اصفهان 3 دستگاه موتور آمبولانس فعال وجود دارد که اخیراً 200 موتور آمبولانس در کل کشور خریداری شده و اولین مرحله توزیع آن در تهران صورت گرفته است؛ سهم استان اصفهان 52 دستگاه است که در توزیع اخیر 30 درصد از این تعداد اختصاص خواهد یافت.

راستین در پایان عنوان کرد: همچنین اورژانس هوایی مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان فاقد بالگردهای پزشکی بوده و مجبور به اجاره هلیکوپتر‌های نظامی است که هزینه اجاره ماهیانه آن‌ها 13.5 میلیون تومان است؛ به طوریکه برای هر ساعت پرواز 7 میلیون و نیم هزینه دربر دارد و گاهی برای یک مریض بین 30 تا 40 میلیون تومان هزینه انتقال پرداخت می‌شود اما این انتقال برای بیمار رایگان است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.