سرویس: اجتماعی » علمی 18:38 - یکشنبه 20 بهمن 1392

کارشناس مسائل سیاسی مطرح کرد؛

پیامدهای خطرناک کاهش جمعیت/ با روند کنونی به جمعیت پیر 35 میلیونی خواهیم رسید

حجت‌الاسلام ابوترابی با بیان این‌که در آینده نزدیک جمعیت ما 35 میلیون نفر می‌شود که 50 درصد آن پیر هستند، گفت: رشد جمعیت در آمریکا و اسرائیل نسبت به ما بیشتر است.

به گزارش اصفهان شرق:  حجت‌الاسلام مهدی ابوترابی، عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) شب گذشته در دوره آموزشی خانواده‌های طلاب که در مجتمع آموزش عالی امام رضا(ع) قم برگزار شد به بررسی عواقب و پیامدهای کاهش جمعیت پرداخت.

کارشناس مسائل دینی، گفت: تشویق مردم به افزایش نسل کار و وظیفه حوزویان است، متأسفانه شعار «کاهش جمعیت و فرزند کمتر» به عنوان یک فرهنگ در میان مردم رسوخ پیدا کرده که باید این فرهنگ نادرست را از بین برد.

وی ادامه داد: مقام معظم رهبری نیز بارها نسبت به افزایش نسل تأکید کردند و فرمودند «مسؤولان نسبت به این کار غفلت کردند و بنده بارها به این امر تأکید کردم».

حجت‌الاسلام ابوترابی اظهار داشت: قرار بود از سال 67 تا 90 از تعداد 6 و نیم فرزند در سرانه خانواده به 4 فرزند برسیم، در حالی که ما در طی سه سال نخست به همین حد کاهش پیدا کردیم و این کاهش نه تنها متوقف نشد و با سیاست‌ها اولیه انطباق پیدا نکرد بلکه سال به سال  شیب آن بیشتر شد.

ایران رتبه نخست کاهش جمعیت در جهان را دارد

وی افزود: به گونه‌ای ما در شتاب افت جمعیت پیش رفتیم که در جهان رتبه نخست را کسب کردیم، به قول برخی از مسؤولان «ما سقوط جمعیت داشتیم نه شیب کاهش جمیعت»، اکنون نیز استان‌های کشور به ویژه استان‌های مرکزی در کاهش جمعیت در رتبه بالای و نخستین جهان هستند، یعنی رشد جمعیت در این استان‌ها بسیار کم است، حتی رشد جمعیت ما از آمریکا کمتر است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) اظهار  داشت: وضعیت ما در حال حاضر از اسرائیل و آمریکا بدتر است، البته به وضعیت منفی نرسیدیم، جمعیت منفی نیز به کاهش جمعیت گفته می‌شود، یعنی به گونه‌ای که مثلا در یک کشور 5 نفر متولد شوند ولی 6 نفر فوت کنند.

وی یادآور شد: در حال حاضر حدود 23 میلیون زن در سن باروری که از سن 15 تا 48 گفته می‌شود داریم، در سال 90 میزان موالی کشور یک میلیون 450 هزار نفر و میزان موت‌ها 500 هزار نفر بوده است،‌ در حالی که در سال 91 یک میلیون و 350 هزار موالی داشتیم که این میزان نسبت به سال 90 کاهش پیدا کرده است.

از 23 میلیون زنی که قدرت باروی دارند کمتر از 2 میلیون کودک متولد شده است

حجت‌الاسلام ابوترابی، بیان داشت: ما در حال حاضر در شیب و افت جمعیت هستیم ولی پنجره جمعیت نسبتا در رتبه خوبی است، البته از 23 میلیون زنی که قدرت باروی دارند تنها 900 هزار فرزند متولد و وارد جمعیت کشور شده است، این جمعیت به زودی از سن باروی خارج می‌شود.

وی تصریح کرد: از سال 55 تا 65 بیشترین موالی را در کشور داشتیم که سهم هر مادر 6/6 بوده است، ولی در سال 90 و 91 با احتساب میانگین کشوری 5/1 سهم موالی هر مادر بوده است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)، ‌گفت: یکی دیگر از مسائلی که نسبت به آن غفلت شد تفاوت جمعیت اهل سنت و شیعه است، آن‌ها در رشد جمعیت بسیار بالا و ما در رشد جمعیت بسیار پایین هستیم.

وی افزود: میزان افزایش جمعیت در استان‌های مرکزی حدود یک درصد است، این وضیعت یعنی خطر، سطح اقلی بقای انسان 2/1 است که جامعه منقرض پیر و نابود نشود، در حالی که میزان موالی کشور ما نیم از این جمعیت است با این وجود در آینده نزدیک جمعیت ما پیر می‌شود.

در آینده نزدیک جمعیت ما 35 میلیون نفر می‌شود که 50 درصد آن پیر هستند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: در آینده نزدیک جمعیت ما 35 میلیون می‌شود که 50 درصد آن پیر هستند، با این وجود در سال 1404 باید بسیاری از مراکز آموزشی ما تعطیل باشد، از دهه 70 بیشترین موالی تشیع بود که محصول آن امروز مشخص است، ولی حال اگر افزایش جمعیت با این شرایط پیش برود آینده چه می‌شود؟ ما هنوز دچار بای کد ذهنی هستیم.

وی ادامه داد: یکی از مسؤولان آمریکایی‌ها با چنین مضمونی می‌گوید «نقشه جمعیتی کابوس مرگ ایرانیان است، می‌گوید 3/1 جمعیت شیعه در ایران است که به شدت در حال کاهش است»، متأسفانه سازمان ملل نیز در این بحث ما را گول زد.

حجت‌الاسلام ابوترابی، اظهار داشت: تولد 51 درصد کودکان در شهرستان‌ها به صورت سزارین است و وقتی این کار انجام می‌شود بار سوم پزشکان اذیت می‌شوند به همین دلیل در بیشتر مواقع در بار چهارم می‌گویند سزارین خطرناک است، با این وجود بانوان طبیعتا بیشتر از چهار فرزند نمی‌توانند به دنیا بیاورند.

3 میلیون زن عقیم یا سخت بارور داریم

وی تصریح کرد: از جمیعت 23 میلیونی بانوانی که قدرت باروری دارند 3 میلیون از عقیم و سخت بارو هستند، حتی 3 میلیون نفر را یکی از وزارت‌های کشور به دست خود عقیم کرده است و چه کارهای ناشایست که نکردند، حتی استفتائات برخی از افراد از مراجع تقلید به گونه‌ای بود که موضوع را به دروغ بیان می‌کردند، یکی دیگر از مسائل وازکتومی کردن است، برای این‌که وازاکتومی برداشته شود نیاز به جراحی‌ها سخت و طولانی است.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) بیان داشت: وضعیت فعلی جمعیت در مسائل مختلف مشکل آفرین است، تقریبا سرعت رشد اهل سنت 5 تا 6 برابر ما است، حتی به زودی در یک روز و یک لحظه جمعیت آن‌ها با ما برابر می‌شود و روز بعد مسلما جمعیت آن‌ها افزایش می‌یابد و جمعیت‌ ما از آن‌‌ها کم می‌شود، برخی تصمیم گیری‌های سیاسی و حتی عقیدتی خارجی پشت این قضایا است.

وی یادآور شد: در موضوع فرهنگی یکی از اهداف که از نخست گفت شد شعار «فرزند کمتر تربیت بهتر» بود، این شعار انقلت و جواب مسلم دارد، تک فرزندان اصولا دارای اختلاط هستند، تربیت نیز علم دارد، متأسفانه هنوزم شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر و رفاه بیشتر» مطرح می‌شود.

6 میلیون مجرد داریم

استاد حوزه و دانشگاه گفت: یکی از آمریکایی‌ها می‌گفت «ما اگر در ایران در بحث کاهش جمعیت کار کنیم به نتیجه فروپاشی سنت‌ها منجر می‌شود»، یکی از خطرات پدید آمدند مجردان قطعی هستند که خانواده تشکیل نمی‌دهند، از 23 میلیون جمعیت بانوان 6 میلیون مجرد هستند و از تشکیل خانواده دورند، تنها در تهران 500 هزار مجرد داریم.

وی ادامه داد: در کتاب درسی آمریکا آمده «خانواده‌ها سایزهای مختلف می‌تواند داشته باشند، ولی ‌استاندارد آمریکا می‌گوید تعداد فرزند باید هشت عدد باشد»، یکی از دلایل اختلاط در زایمان و کاهش جمعیت استرس و نگرانی است که برخی از بانوان دارند.

حجت‌الاسلام ابوترابی اظهار داشت: در روایت آمده «زن باردار همانند زن مجاهد و مخلص است»، در روایت دیگر آمده «زنی که زایمان می‌کند پاک و طاهر می‌شود، یک وعده شیر مکیدن فرزند صد هزار گناه مادر را می‌بخشد و اگر پدر و مادر یک شب به سبب تب کردن فرزند خود ناراحت شوند خدا تمام گناهان او را می‌بخشد».

کاهش جمعیت بیل فرهنگی بود که کمر ما را خورد کرد

وی تصریح کرد: حتی چینی‌ها نسبت به کنترل جمعیت گول غربی‌ها را خوردند، پیری جمعیت راه برگشت و نجات ندارد، شاید بزرگترین بیل فرهنگی که به کمر ما خورد همین موضوع بود، بسته‌ها تبلیغی فرهنگی لازم داریم، نظام آموزشی ما غیر هدفمند است.

کارشناس فرهنگی، خاطرنشان کرد: یکی از دلایل بی عفتی سطح جامعه آموزش‌ها برخی از فیلم وزارت بهداشت است، بیش از حد جلوگیری شود زن‌ها گرفتار سخت باروری می‌شوند، در سبک زندگی و تحصیلات باید مدل دیگر ایجاد کنیم، چه نیازی است که دختری که مهندس نرم افزار کامپیوتر می‌خواند برای مثال چگونگی کارکرد شمع ماشین را یاد بگیرد.

وی تأکید کرد: در غرب اگر زن یک فرزند بیاورد افزون‌بر مرخصی با حقوق به او جایزه هم می‌دهند، حتی به شوهر او یک مرخصی طولانی مدت شش ماه می‌دهند در حالی که در کشور ما از این چیزها خبری نیست،‌ حتی گاهی مرخصی‌ها زایمان پانزده روز است، یعنی به گونه‌ای است که بانوان برای از دست ندادن شغلشان فرزند نمی‌آورند.

استادحوزه و دانشگاه، افزود: بحث کیفیت و کمیت الان مهم نیست اکنون باید فرزند باشد، وقتی فرزند نیست چگونه می‌شود به کیفیت و کمیت توجه کرد، هوش هیجانی در خانواده‌ها کم جمعیت بسیار کم است، بازی فرزندان با یک‌دیگر هوششان را بالا می‌برد، کمیت مهم است ولی باید مدیریت شود.

با رشد جمعیت کنونی باید مذهب رسمی کشور را با دست خودمان به دیگران تحویل بدهیم

وی گفت: اگر این‌گونه پیش برویم باید چند سال دیگر مذهب را با دست خود از دست داده و تقدیم کنیم، نظام ما مردم سالاری است مگر می‌شود که سنی‌ها از ما بیشتر باشند و ما بگویم مذهب رسمی کشور ما شیعه است، چرا قیامت را فراموش کردیم؟ مگر ما شیعه علی بن ابی‌طالب(ع) نیستیم؟

حجت‌الاسلام ابوترابی تأکید کرد: یکی از شاخص‌ها تربیت لقمه حلال است، مشکل ما این است که حتی در جمعیت فرهیختگان تعداد فرزندان کاهش یافته است، برادر ریگی چهل فرزند داشت خب این شجره خبیثه آخرش چه می‌شود؟.

عضو هیأت علمی مؤسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره)،‌ خاطرنشان کرد: گاهی یک فرزند فرزند دیگر را تربیت می‌کند، در مسائل پزشکی کلی شیره سر مردم مالیدند و دروغ گفتند، مقصر مسؤولانی هستند که باید رصد و پیگیری می‌کردند ولی نکردند، بیشترین اشتباه را این افراد کردند،‌ وگرنه رهبری شفاهی و کتبی تذکر دادند و فرمودند من نسبت به این مسائل بد بین هستم که غربی‌ها جلوی پیشرفت علمی ما را می‌گیرند ولی برای کاهش جمعیت تشویق می‌کنند.

اگر فرهنگ سازی جمعیت نکنیم ما روحانیان مقصریم

وی ادامه داد: از این پس در بحث افزایش جمعیت کار نشود ما روحانیان مقصر هستیم، چون ما این موضوعات را مطرح کردیم، باید استغفار کنیم آن هم استغفار عملی، نگاه مردم را باید نسبت به مسأله ازدواج روشن کنیم، ازدواج هیچ ربطی به اقتصاد ندارد، حق نداریم به بهانه اقتصاد ضعیف فرزنددار نشویم.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.