اصفهان شرق

تلگرام و اینستاگرام انتخاب اصفهانی‌ها در بین شبکه‌های اجتماعی/ بیشترین تخلفات مربوط به تلگرام است

کدخبر: 122453
1395/10/16 در ساعت 14:00

به گزارش اصفهان شرق، سید مصطفی مرتضوی در خصوص کلاه‌برداری‌های اینترنتی در استان اصفهان اظهار کرد: در بحث کلاه‌برداری‌های اینترنتی در سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 173 درصد افزایش داریم.

وی افزود: نقطه شگردهای اصلی این افزایش‌های جرم؛ تبلیغات کاذب اینترنتی، کلاه‌برداری‌های پیامکی و فروش‌های اینترنتی هستند که قول فروش را می‌دهند، معامله انجام می‌شود اما کالا ارسال نمی‌شود.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: وجه دیگر کلاه‌برداری‌ها شامل برداشت‌های اینترنتی هستند که 27 درصد آن برداشت‌های غیرمجاز اینترنتی است و بیشتر شامل جرایم فنی می‌شوند، از جمله آن‌ها می‌توان به اسکیمر، فیشینگ و بدافزارها اشاره کرد.

وی خطاب به شهروندان تأکید کرد: در حوزه‌ برداشت‌های غیرمجاز اولین وظایف کاربران این است که از هر سایتی خرید نکنند و اگر قرار است خریدی را انجام دهند، فقط از سایت‌های مرجع و نمایندگی‌های رسمی مرجع اقدامات خود را انجام دهند.

مرتضوی بیان کرد: شهروندان از سایت‌های فروشگاهی غیرمعتبر که نماد اعتماد الکترونیک ندارند، کمتر استفاده کنند و یا اصلاً از استفاده آن‌ها پرهیز کنند و در حوزه کلاه‌برداری‌ها صرفاً به تبلیغات اکتفا نکنند.

وی با بیان این که تبلیغات در فضای مجازی برای ابراز هویت کافی نیستند، خاطرنشان کرد: به صورت عام در کشور و به خصوص در استان اصفهان شبکه تلگرام و اینستاگرام بیشترین کاربران و استقبال‌کنندگان را دارند که تخلفات در هر دوی این شبکه‌ها بسیار اتفاق می‌افتد اما در تلگرام تخلفات بیشتری انجام می‌شود.

رئیس پلیس فتای استان اصفهان در رابطه با برخورد پلیس فتا با کانال‌ها و پیج‌ها در شبکه‌های اجتماعی به خصوص تلگرام، اضافه کرد: یکی از وظایف ثابت پلیس فتا، رصد و پایش شبکه‌های اجتماعی و احصای اقدامات مجرمانه در این شبکه‌ها است.

وی عنوان کرد: در بحث رصد حوزه‌های اقتصادی، غیرمجاز، جرایم غیراخلاقی، منافی عفت، فنی و آموزش هک و نفوذ و نرم‌افزارهای غیرمجاز پلیس فتا بسیار فعال است و همگی این موارد جرم محسوب می‌شوند که پلیس فتا با این مجرمان این تخلفات برخورد جدی خواهد داشت.

مرتضوی در پایان گفت: اگر کاربران در شبکه‌های اجتماعی اصرار به حضور دارند، حتماً باید خودشان را مدیریت کنند تا دچار مشکلات در این بخش نشوند.

انتهای پیام/فارس