اصفهان شرق

کمبود آب اصفهان نتیجه مصارف بیشتر از داشته‌های آب است

کدخبر: 122426
1395/10/16 در ساعت 10:35

به گزارش اصفهان شرق، غلامرضا نعمتی با اشاره به وضعیت بارش‌ها طی 10 سال گذشته در کشور، خاطرنشان کرد: متوسط بارش دنیا 800 میلی متر، در ایران 250 میلی‌متر و در استان اصفهان 150 میلی‌متر است که متأسفانه این شدت خشکی را نشان می‌دهد.
وی افزود: در ایستگاه چلگرد به عنوان سرچشمه زاینده‌رود طی 10 سال اخیر، هشت سال متوالی میزان بارش‌ها کمتر از میزان متوسط بوده است.
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به انتظار اشتباه عامه مردم در خصوص خشکسالی، گفت: متأسفانه برخی از مردم تصور می‌کنند که زمانی خشکسالی تمام می‌شود، این در حالی است که متوسط بارش سالیان گذشته تفاوتی با میانگین بارش‌ها ندارد و آنچه موجب کمبود آب شده مصارف بالا و بیشتر از داشته‌های آب استان است؛ به طوری که خرج استان بیش از دخل آن شده است.
نعمتی انسداد چاه‌های غیرمجاز، اصلاح و تعدیل پروانه‌ها را از جمله مهم‌ترین اقداماتی برشمرد که باید در مقابله با این مسأله انجام شود و خاطر نشان کرد: از ابتدای امسال تاکنون حدود 400 حلقه چاه غیر مجاز در استان اصفهان پر و مسدود شده است.
وی، طرح احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی را از مهم‌ترین اقدامات وزارت نیرو دانست و گفت: این طرح در سال 1385 مطرح شد و شامل 15 پروژه است که پر کردن چاه‌های غیرمجاز و نصب کنتور هوشمند بر روی چاه‌های مجاز است.
مدیر دفتر حفاظت و بهره‌برداری شرکت آب منطقه‌ای اصفهان با اشاره به نقش مردم در طرح تعادل بخشی، تصریح کرد: مشارکت مردم در پیاده سازی مدیریت آب‌های زیرزمینی از مهم‌ترین پروژه‌ها در طرح تعادل بخشی است و در برخی مناطق تشکل‌هایی ایجاد شده است.

انتهای پیام/ایمنا