اصفهان شرق

بیکاری جوانان تحصیل کرده یکی از مشکلات اصلی جرقویه سفلی/ موانع از سرراه سرمایه گذار برداشته شود

کدخبر: 122408
1395/10/19 در ساعت 17:48

بخشدار جرقویه سفلی در گفتگو با اصفهان شرق اظهار کرد: منطقه جرقویه مانند کل کشور وضعیت اقتصادی و اشتغال خوبی ندارد و در این بین بیکاری در قشر تحصیل کرده جوانان به عاملی نگران کننده تبدیل شده است.

جعفری با اشاره به اشتغال زایی در بخش جرقویه سفلی افزود: در بخش جرقویه، فقط یک ناحیه صنعتی وجود دارد که 25 سال از تأسیس آن می گذرد و در این مدت برای 115 نفر اشتغال ایجاد کرده است، همچنین شرکت قارچ که یکی از بزرگ ترین شرکت های قارچ کشور است برای 350 نفر شغل به وجود آورده است.

وی با توجه به برگزاری جلسه فرمانداری در بررسی مشکلات شهرک های صنعتی، گفت: پیشنهاد ما این است که ناحیه صنعتی جرقویه بخشی از زمین های خود را در قطعه های 200 تا 500 متری به جوانانی که مایل به کار تولیدی هستند واگذار کند که این فعالیت تحت عنوان کارگاه های زود بازده در جلسه فرمانداری مصوب شد.

بخشدار بخش جرقویه سفلی تصریح کرد: قیمت زمین در این منطقه پایین است و شهرک صنعتی، زمین ها را به صورت تقسیط واگذار می کند، به این صورت که 25 درصد در ابتدا پرداخت می کنند و ما بقی از یک سال به بعد قسط بندی می شود.

جعفری با تاکید بر بیکاری جوانان گفت: جوانان تحصیل کرده بیشتر به دنبال کار اداری و یا شرکت های خصوصی هستند که در این منطقه وجود نداشته و ادارات هم جذبی ندارند، از طرفی هم کارخانه های بزرگی در جرقویه نیست که جوابگوی بیکاری جوانان باشد.

وی با اشاره به این که موضوع بیکاری و اشتغال یکی از دلایل مهاجرت در منطقه است؛ خاطر نشان کرد: بعضی از شهرها و روستاهای ما از سال 75 به بعد با کاهش جمعیت مواجه بوده، یعنی علی رغم این که زاد و ولد انجام شده ولی کاهش جمعیت داشته است.

این مقام مسئول بیان کرد: به عنوان یکی از راهکارهایی که وجود دارد می توان تسهیلات لازم را برای سرمایه گذارها فراهم کرد، یعنی در بحث واگذاری زمین و زیر ساخت ها شرایط تسهیل شود؛ چرا که فرآیندهای طولانی مدتی دارد که اگر سرمایه گذاری بخواهد ایجاد اشتغال کند حدوداً دو سال واگذری زمینش طول می کشد.

جعفری ادامه داد: از طرف دیگر دولت می تواند مشوق هایی را برای سرمایه گذاری در مناطق کمتر توسعه یافته فراهم کند، موضوع مهم دیگری که وجود دارد این است که در دهه های گذشته هم وام هایی برای سرمایه گذاری پرداخت شده ولی متأسفانه در جاهای دیگر مصرف شده که لزوم بحث نظارتی را می طلبد.

بخشدار بخش جرقویه سفلی افزود: مشکل بزرگ کشور ما در بحث های اقتصادی، ضعف در نظارت است، وقتی ما تسهیلاتی را به سرمایه گذار می دهیم تا مثلاً در منطقه جرقویه فعالیت کند، وام را می گیرد و در جاهای دیگر هزینه می کند که با نظارت دستگاه های نظارتی این مشکل کاهش پیدا می کند.

وی خاطر نشان کرد: رفع موانع سرمایه گذاری و فراهم کردن زمینه برای ایجاد اشتغال جوانان جویای کار در کشور، از سوی دولت و به خصوص نمایندگان مجلس شورای اسلامی راهکار مهمی است، چرا که اگر مشکل اقتصادی و به خصوص بیکاری در جامعه حل نشود، در سایر بخش ها هم توسعه به وجود نخواهد آمد.

انتهای پیام/ پروانه شریفی