اصفهان شرق

بیش از 70 درصد اصفهانی‌ها سنگین وزن هستند

کدخبر: 122349
1395/10/15 در ساعت 09:25

به گزارش اصفهان شرق، رضا امانی در نشست بسیج اطلاع‌رسانی کاهش مصرف نمک‌، شکر و چربی اظهار کرد: سوءتغذیه مانند یک طیف است که هرگونه انحراف از تغذیه سالم و طبیعی را شامل شده و به اضافه‌وزن یا لاغری هم اطلاق می‌شود.

وی با اشاره به آمار سال 89 تا 91 در شهر اصفهان افزود: آمار 44 درصدی اضافه‌وزن در افراد بالای 30 سال نگران‌کننده است و خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی_عروقی و سرطان‌ها را در این افراد افزایش می‌دهد.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان یادآور شد: جایگاه اصفهان در چاقی نزدیک میانگین کشوری بوده و 27 درصد از مردم اصفهان با آن درگیر هستند که با احتساب آمار اضافه‌وزن بیش از70 درصد اصفهانی‌ها با اضافه‌وزن و چاقی مواجه هستند.

* کم مصرفی در میوه و لبنیات و پر مصرفی در نمک

امانی با اشاره به مصرف حداقل 5 واحد میوه و سبزی در روز خاطر نشان کرد: در استان اصفهان 89 درصد مردم از میزان استاندارد کمتر مصرف می‌کنند که می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های مزمنی چون دیابت نوع 2، فشارخون و چربی خون را در آن‌ها افزایش دهد.

وی با بیان اینکه ایرانی‌ها در مصرف نمک دچار افراط شده‌اند، تأکید کرد: در مقابل در لبنیات کم‌مصرف هستیم و یک‌سوم استاندارد جهانی از محصولات لبنی استفاده می‌کنیم.

* بهترین روغن‌های سرخ کردنی

استاد دانشکده تغذیه مقدار استاندارد دریافت انرژی روزانه از چربی را زیر 30 درصد عنوان کرد و افزود: کیفیت روغن‌های ایرانی نگران‌کننده است و نباید از روغن‌هایی مثل زیتون که نقطه دود پایینی دارند برای سرخ کردن استفاده کرد.

امانی بهترین روغن برای سرخ کردن را طبق جدول ترکیبات در آمریکا روغن گل‌رنگ دانست و گفت: روغن آفتاب‌گردان خالص و روغن سبوس برنج، روغن‌زیتون بسیار شفاف و تصفیه شده و روغن کلزا در رتبه‌های بعدی قرار می‌گیرند، البته در ایران آخرین جدول ترکیبات مربوط به سال 58 بوده و نیازمند بروزرسانی است.

وی با اشاره به اینکه نباید روغنی بیش از 5 درصد اسید چرب ترانس داشته باشد، یادآور شد: بیش از این میزان موجب بالا رفتن چربی خون و تشدید ناباروری می‌شود و میزان ابتلا به سرطان‌ها را افزایش می‌دهد و به روغن‌های مخلوط باید در این زمینه مشکوک بود.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، لامپ‌های کم‌مصرف و نور خورشید را موجب آسیب به روغن‌ها توصیف کرد و ادامه داد: چربی ماهیت حساسی دارد و یکی از علل پیر شدن پوست آسیب به بافت چربی روی صورت است.

امانی با بیان اینکه بسیاری از سموم می‌توانند محلول در چربی باشند، خاطر نشان کرد: ممکن است این سموم که بر اثر آلودگی آب و یا مصرف سوسیس و کالباس در بدن مادر وجود دارد، از طریق شیر به نوزاد هم منتقل شود.

* میزان استاندارد مصرف نمک در سنین مختلف

وی میزان مصرف نمک در افراد کمتر از 50 سال را زیر یک قاشق مرباخوری دانست و گفت: افراد بالای 50 سال این میزان باید زیر 3 گرم باشد.

استاد دانشکده تغذیه آمار فشارخون در افراد بالای 30 سال در اصفهان را 28.04 درصد ذکر کرد و یادآور شد: شانس سنگ‌سازی کلیه و پوکی استخوان در افرادی که نمک بیشتری مصرف می‌کنند، بالاتر است.

امانی تصریح کرد: مصرف روزانه هر ایرانی 10 تا 12 گرم نمک است که باید به زیر 5 گرم برسد و این میزان می‌تواند در هنگام خوردن غذا توسط خود فرد کنترل شده و به نصف برسد.

* کارکرد فشار خون

وی عامل اول سکته مغزی و عامل دوم نارسایی کلیه را فشارخون اعلام کرد و افزود: یکی از رژیم‌های مناسب برای کاهش فشارخون علاوه بر کاهش میزان سدیم که به قاتل خاموش معروف است، استفاده بیشتر از میوه و سبزیجات در سبد مصرفی است.

عضو هیأت علمی گروه تغذیه بالینی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان خاطر نشان کرد: میزان استاندارد مصرف شکر برای آقایان کمتر از 9 قاشق چای‌خوری و برای بانوان کمتر از 6 قاشق است و افزون بر این میزان شانس ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد.

* کمبود ویتامین B در ایرانیان

امانی با بیان اینکه برای پیشگیری از دیابت 5 درصد دریافت روزانه انرژی باید از قندهای طبیعی و سالم باشد، تأکید کرد: اکنون 65 درصد از این انرژی در ایران توسط کربوهیدرات‌ها تأمین می‌شود در حالی که استاندارد جهانی آن 55 درصد است.

استاد دانشکده تغذیه خاطر نشان کرد: کارخانه جات آبمیوه اگر شکر مصرفی خود را کاهش دهند، قطعاً به سود بیشتری خواهند رسید ولی به سبب ذائقه افراد که به واسطه شیر مادر به شیرینی متمایل است، از این کار ممانعت کرده و نگران کاهش مشتریان خود هستند.

وی در پایان ویتامین B  را در ایرانیان اندک دانست و گفت: منبع این ویتامین لبنیات است و در اثر تابش نور نیز غیرفعال می‌شود، پس بهتر است شیر را در بطری‌های پاکتی و یا تیره مصرف کرد.

انتهای پیام/فارس