سرویس: اجتماعی 18:00 - دوشنبه 13 دی 1395

نقد و نظر/

ابهام در مسائل مربوط به زنان و خانواده در برنامه ششم توسعه

برنامه ششم توسعه در حالی به مجلس ارائه شد که نسبت به مسائل مربوط به زن و خانواده بسیار ساکت و مبهم است.

به گزارش اصفهان شرق، برنامه ششم توسعه در حالی به مجلس ارائه شد که نسبت به مسائل مربوط به زن و خانواده بسیار ساکت و مبهم است و در میان مسائل زنان تنها به طرح مسئله عدالت جنسیتی اکتفا شده است.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده در مورد این اغفال در برنامه اشاره کرد که اگر برنامه ششم تصویب شود مسائل مربوط به زنان و خانواده نیز تصویب شده و دولت نیاز ندارد برای اجرای آن لایحه ای برای تایید به مجلس ارائه دهد و این دور زدن قانونگذار و عدم شفافیت است در حالیکه دولت بر شفافیت و پای بندی به قانون همیشه تاکید داشته است.

بر اساس قانون، دولت باید ردیف های هزینه برنامه هایی که می خواهد اجرا کند را مشخص و مجلس آن را تایید و تصویب نماید و این سخن از خانم مولایی که در رشته حقوق تحصیل کرده دور از انتظار بود؛ وی همچنین اشاره کرده که در برنامه ششم توسعه برای زنان عدالت جنسیتی در بازار تجارت را مورد توجه قرار داده اند در حالی که عدالت به معنای این است که هر چیز در جای خود قرار گیرد.

رویکرد عدالت جنسیتی در حالی مورد توجه قرار گرفته که شاخص‌ های آن مشخص نبوده و در آینده تبیین و تدوین خواهد شد و وظیفه این تبیین و تدوین نیز بر عهده ستاد ملی زنان و خانواده قرار گرفته که هیچگاه در طول زمامداری امور توسط دولت یازدهم مورد توجه نبوده و به رسمیت شناخته نشده است.

قطعا تا زمانی که این شاخص‌ ها معرفی نشوند نمی‌ توان گفت که منظور از عدالت جنسیتی همان تساوی حقوق زن و مرد مانند کشورهای غربی است که نه تنها منفعتی برای زنان ندارد که عین ظلم به زن است و یا عدالتی است که قرآن کریم به آن اشاره کرده که مورد تایید نظام اسلامی بوده و کاملا به نفع زن و مرد جامعه است.

در دین مبین اسلام بنابر آنچه الگوی زندگی حضرت زهرا (س) و امام علی (ع) معرفی می کند، کارهای منزل بر عهده خانم و کارهای بیرون منزل و تامین معیشت خانواده بر عهده مرد است. البته در مواردی غیر عادی بخشی یا تمام تامین اقتصاد خانواده در کنار دیگر وظایف بر دوش زن قرار می گیرد.

یکی از مسائل مهمی که باید در امر خانواده به آن توجه داشت اشتغال مرد به عنوان نیروی اقتصادی خانواده می باشد که بیشتر معضلات خانواده به این مسئله یعنی بیکاری و تامین نبودن خانواده از نظر اقتصادی برمی گردد.

هنگامی که زن برای تامین معاش خانواده بیرون از منزل کار کند باعث می شود تا مدیر خانواده از محل مدیریت خود بیرون کشیده شود و حالا کسی که در خانواده امور افراد را کنترل می کرده و فرزندان را تربیت می کند از خانه بیرون کشیده می شود و معضلات یکی پس از دیگری خانواده و جامعه را تهدید خواهد کرد.

مسئولان باید توجه کنند آنچه برای تامین اقتصادی زنان باید در نظر گرفت این است که به بیمه زنان خانه دار توجه کنندبه طوری که زن هنگام ازدواج تحت حمایت این بیمه با تمام مزایا و امکانات لازم قرار گیرد و با گذشت زمان در قانون حقوق بازنشستگی به او مقرری تعلق گیرد تا با این عمل خانه داری و مادر بودن زن اولین و مهمترین شغل او باشد.

در متون فقهی اسلامی تامین زن و فرزندانش در صورت نداشتن سرپرست بر عهده حکومت اسلامی است، لذا با این کار، اگر بنابر دلایلی زن و مرد از هم جدا شوند و یا مرد بر اثر ورشکستگی، بیکاری و بیماری قادر به تامین معاش زن نباشد به زن حقوق ماهیانه برای تامین خود و خانواده تعلق گیرد.

نتیجه اینکه اگر با این روند به خانواده ها توجه شود دیگر معاون دولت در امور زنان و خانواده، مجبور به نگرانی و درگیری فکری برای مسائل زنان بزه کار و بزه دیده جامعه نخواهد بود.

یکی دیگر از مسائلی که باید به آن توجه شود داشتن سر پناهی مناسب برای خانواده های بی سرپرست و بدسرپرست است، همانگونه که بسیج دانشجویی کارتن خوابی را دنبال کرد و کارتون خوابی برچیده شد و جای آن را گرمخانه ها گرفتند باید برای اینگونه خانواده ها نیز چنین حرکتی صورت پذیرد.

در پایان باید به احترام تمام مادران و زنانی که تمام سختی ها، مشکلات اقتصادی، بیماری و نداری خود وخانواده را تحمل کرده و با عفت و آبرو خانواده خود را اداره می کنند تعظیم کرد و دستان آنان را بوسید؛ این در حالی است گه برخی مسئولان این روزها به جای تامین آسایش و امنیت نسبی برای چنین افرادی، به دنبال حقوق ها و پاداش های نجومی خود هستند.

انتهای پیام/آرمان زنان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.