سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 11:53 - دوشنبه 13 دی 1395

مدیرکل محیط زیست استان اصفهان خبر داد

تدوین برنامه جامع تالاب گاوخونی تا پایان سال 95

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان گفت: پس از برگزاری آخرین کارگاه محدوده تالاب امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی را تدوین و تصویب کنیم تا اجرای آن از بهار سال آینده آغاز شود.

به گزارش اصفهان شرق، حمید ظهرابی امروز در خصوص تدوین برنامه جامع مدیریت زیست بومی تالاب بین‌المللی گاوخونی گفت:  تدوین برنامه‌های مدیریت جامع از نخستین الزامات احیا، حفاظت و مدیریت تالاب‎ها است و در ایران این اقدام بر اساس الگوی مدیریت زیست‌بومی تالاب‌ها اجرا می‌شود که یک فرآیند پنج مرحله‌ای است.

وی افزود: در گام اول آگاه‌سازی عمومی و ظرفیت‌سازی ذی نفعان انجام می‎شود، در گام دوم از طریق برگزاری یک رشته کارگاه‌های مشارکتی-مشورتی با حضور نمایندگان ذی نفعان برنامه مدیریت زیست‌بومی تالاب تدوین می‌شود و در گام بعدی برنامه تدوین شده در بالاترین مجامع تصمیم‌گیری کشوری و استانی مربوطه به تصویب می‌رسد و در چهارمین گام، ساختارهای بین بخشی لازم برای اجرای برنامه مصوب مستقر می‌شوند و در گام نهایی اقدامات و موارد تعیین شده  در برنامه‌ها به مرحله اجرا در می‌آید.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان اصفهان با اشاره به همکاری سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی و جوامع محلی در تدوین این برنامه با اداره کل حفاظت محیط‌زیست استان خاطرنشان کرد: در مورد تالاب بین‌المللی گاوخونی با توجه به خشکی طولانی مدت تالاب و فعالیت‌های گسترده و ارزنده سازمان‌های مردم نهاد محیط‌زیستی و جوامع محلی و آگاهی ذی نفعان تا حدود زیادی بسیاری از ظرفیت‌‌های لازم نزد آنان شکل گرفته بود، بنابراین پس از چند برنامه و همایش با مشارکت جوامع محلی گام دوم یعنی تدوین برنامه شروع شد.

وی تصریح کرد: خود این گام بر اساس الگوی ملی مورد استفاده در دفتر طرح حفاظت از تالاب‌های ایران شامل چهار کارگاه می‌شود، ولی در مورد تالاب گاوخونی به دلیل پیچیدگی و گستردگی کار علاوه بر سه کارگاه از چهار کارگاه اصلی تا کنون هفت کارگاه دیگر نیز با هدف تکمیل و بازنگری خروجی این سه کارگاه اصلی برگزار شده است و حداقل دو کارگاه دیگر نیز باید برگزار شود.

ظهرابی اظهار کرد: تعداد زیاد کارگاه‌های برگزار شده، افزون بر پیچیدگی و گستردگی مربوط به تالاب گاوخونی، به دلیل علاقه‌مندی شرکت‌کنندگان در کارگاه‌ها و احساس تعهد و مسؤولیت آن‌ها درباره تالاب و ارتباط تنگاتنگ آن با رودخانه زاینده‌رود بوده است، به‌طوری که با دقت نظر و همه سو نگری درباره همه موارد مذاکره و توافق شده است.

مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان بیان کرد: در مرحله کنونی اقدامات اساسی لازم برای احیا و حفاظت تالاب گاوخونی مشخص شده و سازمان‌های مسؤول و همکار نیز برای هر اقدام تعیین گردیده است.

وی گفت: پس از برگزاری آخرین کارگاه محدوده تالاب با توجه به ویژگی‌های آن پهنه‌بندی خواهد شد و کاربری‌های در این پهنه‌ها تعیین می‌گردد و امیدواریم بتوانیم تا پایان سال جاری برنامه را تدوین و تصویب کنیم تا اجرای آن از بهار سال آینده آغاز شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.