سرویس: دین و اندیشه » حدیث روز 18:19 - یکشنبه 20 بهمن 1392

حجت‌الاسلام طباطبایی خبر داد:

آموزش «درسنامه حفظ احادیث منتخب اصول کافی» در مؤسسه جامعة‌القرآن‌

گروه مؤسسات قرآنی مردم‌نهاد: مؤسس جامعةالقرآن‌ الکریم به تدوین کتاب «‌درسنامه حفظ احادیث منتخب اصول کافی» توسط این موسسه اشاره کرد و گفت: این کتاب برای نخستین‌بار موضوع حفظ اصول کافی را در مؤسسات مطرح می‌کند و به صورت درسنامه در این مؤسسه قرآنی تدریس می‌شود.

به گزارش اصفهان شرق: حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمحمدمهدی طباطبائی، مؤسس جامعةالقرآن‌ الکریم در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن(ایکنا)، در رابطه با اهمیت توجه به آموزش سیره و احادیث اهل‌ بیت(ع) در مؤسسات قرآنی گفت: کتابی با عنوان «‌درسنامه حفظ احادیث منتخب اصول کافی» توسط جامعة‌القرآن الکریم در همین راستا تدوین شده است که دوره‌های آموزشی آن برای نخستین بار در مؤسسات قرآنی کشور در این مؤسسه قرآنی آغاز خواهد شد.
این حافظ کل قرآن در ادامه به تهیه و تدوین این کتاب آموزشی اشاره کرد و گفت: هم‌اکنون این کتاب تدوین شده تا برای نخستین‌بار در سطح کشور موضوع حفظ اصول کافی مطرح شود؛ این کتاب یکی از کتب معتبر شیعه است که به صورت درسنامه در این مؤسسه قرآنی تدریس می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متقاضیان این کتاب می‌توانند در قالب 5 تا 6 ماه هزار روایت از اهل‌ بیت(ع) را حفظ کنند که در نظر داریم این کتاب را از دروس اصلی جامعة‌القرآن قرار دهیم؛ ناگفته نماند این کتاب اوایل سال 93 منتشر می‌شود.

این پژوهشگر قرآنی در رابطه با آموزش نهج‌البلاغه توسط مؤسسات قرآنی و نهادهای مردمی گفت: لازم است تا پس از آموزش حفظ قرآن به بحث حفظ روایات نیز بپردازیم؛ بدین دلیل مؤسسات قرآنی ـ مردمی وظیفه سنگینی نسبت به توسعه فرهنگ دینی و اهل بیت(ع) دارند.

لزوم توجه به حفظ روایات اهل بیت(ع) بدون تأمل

وی به راه‌های گسترش فرهنگ قرآن و معنویت در بین جوانان اشاره و تصریح کرد: باید زمینه‌ای فراهم شود تا مؤسسات قرآنی هم کتاب قرآن را ترویج دهند و هم نسبت به ترویج سیره اهل‌ بیت(ع) اهمیت ویژه‌ای قائل شوند؛ به‌طورکلی باید بدون هیچ تأملی نسبت به حفظ روایات اهل بیت(ع) اقدام کنیم.

وی در ادامه با توجه به لزوم فراگیری حفظ قرآن به صورت متقن در مؤسسات قرآنی، عنوان کرد: حفظ قرآن کریم باید به‌صورت متقن و مسلط همراه با درک فهم از آن باشد، در واقع سعی شود تا مرور محفوظات در طول روز اجرایی شود.

این حافظ کل قرآن با اشاره به اینکه آموزش حفظ کل نهج‌البلاغه در مؤسسات قرآنی اجرایی شود، اظهار کرد: باید سعی شود تا راهکارهای تقویت انس با قرآن و عترت(ع) در جامعه ایجاد شود، البته نکته اینجاست که برای حفظ کل نهج‌البلاغه باید برنامه‌ریزی شود؛ آموزش حفظ نامه‌ها، حکمت‌ها و خطبه‌ها به صورت منتخب در مؤسسات قرآنی اجرایی شود.

85880970302620872491171964059
ضرورت قرارگیری نهج‌البلاغه در کنار مباحث آموزشی مؤسسات قرآنی

حجت‌الاسلام طباطبائی در رابطه با قرارگیری آموزش حفظ نهج‌البلاغه در دروس آموزشی مؤسسات قرآنی بیان کرد: همان‌طور که نهج‌البلاغه اخ‌القرآن است باید اقداماتی مهیا شود تا این مبحث آموزشی توسط مؤسسات در کنار دروس آموزش قرآن تخصیص داده شود.
وی افزود: در نهج‌البلاغه سخنان علی‌بن‌ابی‌طالب(ع) آورده شده است، در واقع برای اینکه قرآن را بیشتر بشناسیم و جایگاه والایش را درک کنیم باید از سخنان امیرمؤمنان علی(ع) استفاده کنیم و در کنار قرآن کریم از فرمایشات آن حضرت بهره گیریم.

آموزش حفظ منتخب نهج‌البلاغه توسط مؤسسات قرآنی

مؤلف کتاب آموزشی «آیه‌ها و نقاشی‌ها» به تشکیل ستاد آموزش نهج‌البلاغه اشاره کرد و گفت: حفظ منتخب نهج‌البلاغه نیازمند ستاد یا گروه عظیمی است تا آموزش خطبه‌ها، حکمت‌ها و نامه‌ها را به شیوه‌ آسان ارائه دهد و در کنار آن تسهیلاتی را برای حافظان نهج‌البلاغه قرار دهند.
وی در ادامه یادآور شد: حافظان قرآن کریم نباید تنها به مرور محفوظات خود بسنده کنند، بلکه لازم است تا در حیطه عترت(ع) به خصوص نهج‌البلاغه و صحیفه سجادیه و یا کتب معتبر شیعه ورود یابند.
رئیس جامعةالقرآن‌ خواستار حمایت و هدایت متولیان قرآنی کشور شد و عنوان کرد: متأسفانه آن طور که باید در بحث قرآن حمایت‌های لازم صورت نمی‌گیرد، کما اینکه اگر نهج‌البلاغه را در دستور کار قرار دهیم به همین وضع دچار می‌شود؛ بنابراین مؤسسات برای اقدام به فعالیت‌های دینی همواره نیازمند حمایت‌های متولیان قرآنی کشور همچون وزارت ارشاد، سازمان تبلیغات و اوقاف هستند.
وی یادآور شد: افراد با قرائت نهج‌البلاغه نسبت با سیره حضرت علی(ع) آشنا می‌شوند و این می‌تواند راهگشا و راهنمای تمامی مردم بالاخص جوانان باشد؛ مؤسسات قرآنی با ترویج این فرهنگ به یک موج قرآنی از حافظان قرآن و نهج‌البلاغه دست می‌یابند.

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.