سرویس: دین و اندیشه 15:00 - یکشنبه 12 دی 1395

در همایش ' زوج های آسمانی' عنوان شد

مراکز دینی آموزش همسرداری راه اندازی شود

نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اصفهان گفت: برای کاهش طلاق و ایجاد آرامش در زندگی زوجین، باید مراکز دینی آموزش همسرداری راه اندازی شود.

به گزارش اصفهان شرق، آیت الله سید یوسف طباطبایی نژاد امروز در همایش ‘ زوج های آسمانی’ ویژه طلاب با اشاره به برخی از اختلاف ها در زندگی زوج های جوانان، گفت: برخی اوقات با شنیدن مشکلات رفتاری بین همسران احساس می کنم راه اندازی یک مرکز آموزش دینی همسرداری برای پسران و دختران جوان نیاز است.
نماینده ولی فقیه در استان اصفهان اضافه کرد: روایات متعددی از ائمه معصومین (ع) و سنت پیامبر (ص ) در زمینه همسرداری برای مردان و زنانو نحوه برخورد آنها با یکدیگر در زندگی زناشویی و آداب زن داری و شوهر وجود دارد که جا دارد این روایات در مراکز آموزشی و دانشگاهها به جوانان آموزش داده شود.
امام جمعه اصفهان با تاکید براینکه بر طبق آیات قرآن کریم، خداوند متعال برای همه موجودات جفت قرارداده است، گفت: خداوند برای انسان نیز جفتی قرارداده که با دیگر موجودات یک تفاوت مهم دارد و آن اینکه به تعبیر قرآن خداوند برای انسان همسرانی « لتسکنوا » قرار داده است یعنی اینکه با یکدیگر آرامش می گیرند.
عضو خبرگان رهبری با قرائت آیه شریفه 21 سوره روم، « وَمِنْ آیَاتِهِ أَنْ خَلَقَ لَکُم مِّنْ أَنفُسِکُمْ أَزْوَاجًا لِّتَسْکُنُوا إِلَیْهَا وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً إِنَّ فِی ذَلِکَ لَآیَاتٍ لِّقَوْمٍ یَتَفَکَّرُونَ » افزود: ازدواج ها باید بگونه ای باشد که مرد و زن در زندگی مشترک برای یکدیگر مایه آرامش باشند نه آنکه وجود آنها اضطراب آفرین باشد.
آیت الله طباطبایی نژاد، دور شدن زوجین از هدف اصلی ازدواج یعنی کسب آرامش دائمی را یکی از مهمترین دلایل افزایش طلاق در جامعه دانست و افزود: آرامش همسر امری نیست که جایگزینی چون پدر، مادر، خواهر و بردار داشته باشد.
مدیر حوزه علمیه اصفهان، دومین تفاوت بین ازدواج انسان با دیگر موجودات را خلق محبت بین زوجین بیان کرد و افزود: خداون در قرآن می فرماید ‘ وَجَعَلَ بَیْنَکُم مَّوَدَّهً وَرَحْمَهً ‘ یعنی اینکه بین زن و مرد محبت خلق می کند.
وی اظهارکرد: محور اصلی یک ازدواج موفق، سالم و دینی محبت بین زن و مرد است بنابر این اگر این محبت رنگ ببازد، طلاق بوجود می آید.
آیت الله طباطبایی نژاد اضافه کرد: آرامش و محبت، نعمتی است که خداوند بین همسران قرار داده بنابر این رشد این نعمت در زندگی زناشویی نیازمند آموزش و آگاهی است که باید به جوانان آموزش داده شود.
وی با بیان اینکه همیشه برای من حضور در بین طلاب جوان و آنهم مزدوجین طلبه بسیار مسرت بخش است، بیان کرد: ازدواج طلاب در این دوران، از عمامه گذاری هم سخت تر است.
مدیر حوزه علمیه اصفهان افزود: برای عمامه گذاری طلاب، طرح ادیب برگزار می شود و بر همین منطق باید برای ازواج کردن طلاب جوان نیز چنین طرحی برنامه ریزی شود زیرا ازدواج و همسرداری حساسیت های بالایی دارد که نیاز به آموزش و آگاهی است.
وی با اشاره به حدیثی از رسول اکرم (ص) مبنی بر اینکه اگر مردی به همسرش گفت،’ انی احبک، لم یخرج من قلبها عبدا ‘ افزود: بنابراین همسران باید در زندگی مشترک خود بر رفتار خود را شاخصه محبت بسنجند و سپس رفتار و گفتار کنند.
آیت الله طباطبایی نژاد افزود: اگر رفتاری موجب افزایش محبت هسمر شد باید آن را انجام داد و چنانچه محبت را کاهش داد، از انجام آن باید پرهیز کرد.
امام جمعه اصفهان در ادامه ضمن بیان توصیه هایی به زوج های جوان برای مستحکم شدن پیوند ازدواج براساس روایات و احادیث، گفت: زنان مسلمان ما باید خود را برای مرد خود آراسته کنند که این امر در راستای استحکام بنیان خانواده است.
آیت الله طباطبایی نژاد ابراز کرد: مردان طبق فرموده امام علی(ع) که فرمود « المراه ریحانه لا قهرمانه» باید مراقب رفتار، گفتار و برخورد خود با همسرانشان با لطافت خاص باشند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.