سرویس: غیر تولیدی 12:50 - یکشنبه 12 دی 1395

با محوریت اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی و مدافعان حرم؛

«عمار» با «پسرم» به اصفهان آمد/ روزهای ۷ سالگی یک جشنواره کاملا مردمی

فیلم‌های هفتمین جشنواره مردمی فیلم عمار همزمان با سراسر کشور در اصفهان در حال اکران است.

به گزارش اصفهان شرق،  این روزها همزمان با ایام قیام حماسی مردم در نهم دی سال 1388 اصفهان نیز همچون دیگر شهرهای ایران میزبان اکران فیلم‌های جشنواره مردمی عمار است. فیلم‌هایی که بیان دغدغه اصلی مردم جزء رسالت‌های آن بوده و به همین دلیل سبب شده است که در سرتاسر کشور بتواند با بازخورد مثبت از سوی مردم روبرو شود.

از مهم‌ترین دستاوردهای جشنواره مردمی فیلم عمار، جریان‌ساز بودن این فیلم‌ها است، جایی که پس از اکران فیلم “عروس وامنان” در یکی از روستاهای توابع اصفهان، مردم روستا تصمیم گرفتند، به جای مهاجرت از روستا به شهر با یک کار آفرینی روستای خود را متحول کنند.

داستان “عروس وامنان” داستان اقتصاد مقاومتی است که بیشترین توجه از طرف مسئولان برگزاری سمینار و همایش در قالب اقتصاد مقاومتی بوده است و در عمل باز هم خود مردم بوده‌اند که ظرفیت‌های اطراف خود را فعال کرده‌اند و توانسته‌اند در راستای این اصل مهم اقتصادی قدمی بردارند.

داستان این فیلم روایتگر زندگی مردم در یکی از روستاهای تا پیش از این محروم استان گلستان بوده است که مردم آن به دلیل نبود امکانات و فرصت‌های کسب و کار به شهر مهاجرت می‌کردند، ولی با همت و خوش فکری روحانی خود یک ایده را به صنعت روستایی تبدیل کردند و سبب شد که وضعیت روستا به کلی تغییر کند و جوانانی که برای کسب و کار رفته بودند به روستا بازگشته و مهاجرت معکوس اتفاق بیافتد.

حجت الاسلام محمد احمدی روحانی روستای وامنان که روحانی روستا بود با ایده کشت زعفران موفق شد اقتصاد مقاومتی را در یک روستای محروم معنا کند و رونق اقتصادی را به زندگی مردم روستا بازگرداند و وضعیت روستا را متحول کند.

اقتصاد مقاومتی، سبک زندگی و مدافعان حرم، محوریت جشنواره هفتم

فیلم ‌های قابل تحسین دیگری مانند «بی‌خوابی» و «روزگار اکبر» در حوزه سبک زندگی، «فرمانده جواد» و «پسرم» در بخش مدافعان حرم، «نبرد پنهان» در بخش بیداری اسلامی و جهانی و «قابلمه» در بخش اقتصاد مقاومتی تدوین شده است.

فیلم‌هایی که به یکی از مهم‌ترین مسائل کشور و منطقه و به زندگی شهدا مدافع حرم می‌پردازد و از زندگی آن‌ها سخن می‌گوید، که باعث ایجاد شور و حرارت در بین نوجوانان و جوانان شده است و آن‌ها را با زندگانی این شهدا آشنا کرده که باعث شده است سبک زندگی این شهدا در تربیت نفس آن‌ها موثر باشد.

روایتی از زندگی “فرمانده جواد”

فیلم “فرمانده جواد” روایتگر زندگی فرمانده شهید حاج جواد حسناوی، فرمانده یگان خط شکن سرایا الخراسانی است که زندگی جهادی خود را از سوریه و در مبارزه با داعش شروع کرد و پس از مدتی در عراق توسط عناصر داعش به دیدار پروردگار خود شتافت. در این مستند گوشه‌هایی از نبرد این فرمانده و دلاور با عناصر داعش از نزدیک نشان داده شده است که این به جذابیت این مستند افزوده است.

“پسرم” فیلم منتخب اکران در افتتاحیه

فیلم “پسرم” که روایتگر زندگانی و شهادت شهید محمد رضا خاوری این فرمانده و مجاهد افغانستانی از زبان مادرش است. فیلمی که به خوبی نقش شهدای اهل افغانستان را در دفاع از حرم حضرت زینب (ع) به تصویر کشیده و از رشادت‌های آنان پرده برداشته است و این فیلم نیز به عنوان یکی از بهترین آثار جشنواره هفتم معرفی شده است و به عنوان فیلم منتخب برای افتتاحیه اکران‌های عمومی در اصفهان اکران شد.

یکی از ویژگی‌های این دوره جشنواره حضور خانواده شهدای مدافع حرم و تجلیل از مقام والای این شهدا و خانواده‌های آنان است که حضور مردم در کنار خانواده‌های شهدا باعث دلگرمی این خانواده‌ها است و این حضور مردم در کنار هم یادآور حضور مردم در همه صحنه‌های دفاع مقدس است.

در افتتاحیه اکران‌های مردمی جشنواره عمار که به مناسبت نهم دی و با اکران فیلم “پسرم” همراه شده بود، خانواده‌های شهدا نیز حضور داشتند و در پایان مراسم از خانواده‌های شهیدان شاه‌سنایی، شیروانیان، حسینی، امینی و قوچانی تجلیل شد.

در کنار افتتاحیه اکران‌های مردمی جلسه همنشینی زنان مجاهد انقلابی با حضور بانو قوچانی که مادر شهید قوچانی و مظهر یک زن انقلابی است، برگزار شد که در حضور این مادر مراسم اکران فیلم پسرم حال و هوای جلسه را بسیار پربار کرده بود.

آغازی متفاوت برای جشنواره هفتم

معین مومنیان، دبیر جشنواره مردمی عمار در مورد افتتاحیه اکران‌های مردمی هفتمین جشنواره فیلم عمار گفت: مبنای حرکت جشنواره عمار فعالیت‌های مردمی است و مراسم افتتاحیه در سال گذشته در یکی از مراکز پرتردد برنامه‌ریزی شده بود، ولی امسال برخلاف هرسال هدف دبیرخانه تمرکز زدایی و اهمیت دادن به مناطق کمتر توسعه یافته فرهنگی بود به همین دلیل امسال اکران افتتاحیه را در یکی از مساجد و پایگاه‌های فعال که در این چند ساله تلاش زیادی در زمینه اکران فیلم‌های جشنواره عمار داشته است، با هدف حمایت از فعالیت‌های فرهنگی این پایگاه به این مسجد سپرده شد.

وی در همین راستا افزود: امسال افتتاحیه اکران‌های مردمی بیشتر به اهمیت حضور مدافعان حرم پرداخته بود، مدافعانی که برای حمایت و دفاع از مظلوم و حرم حضرت زینب (ع) در صحنه حاضرند و اجازه نمی‌دهند که استکبار در پیراهن داعش به مقدسات تعدی کند.

مومنیان گفت: فیلم‌های جشنواره عمار جریان ساز بوده و باید از این فیلم‌ها حمایت کرد و همه باید این را یکی از وظیفه اصلی خود بدانند.

یکی از شهروندان اصفهانی که در مراسم افتتاحیه اکران‌های مردمی فیلم عمار حضور داشت پیرامون برگزاری این جشنواره گفت: فضاسازی با تابلوهای شهدای مدافع حرم و همچنین دعوت از خانواده‌های شهدای مدافع حرم با فضای فیلم “پسرم” حال و هوای خاصی را به مراسم داده بود و باید از برگزارکنندگان این جلسه تشکر کرد، که ما را با حال و هوای شهدای مدافع حرم بیشتر آشنا کردند.

یکی دیگر از جوانان محل که مجذوب فیلم “پسرم” که به عنوان نخستین فیلم اکران شده بود  گفت: واقعا ما مدیون شهدا هستیم و کاش مردم با این فیلم‌ها را می‌دیدند و به نقش برادران افغانستانی که با رشادت‌های خود در مقابل ایستاده‌اند آشنا می‌شدند تا شاید دید مردم نسبت به این مردم مظلوم تغییر کند.

همه مردم اعم از رسانه‌ها، مسئولان و دیگر اقشار جامعه باید از جشنواره مردمی عمار حمایت کنند، فیلم‌هایی که از موضوعات برآمده از دل جامعه است و به بیان دغدغه‌های مردم می‌پردازد و به همین دلیل است که هر سال پربارتر از سال گذشته و با حضور بیشتر مردم گرم‌تر می‌شود.

اکران رسمی جشنواره در استان اصفهان شروع است و اگر کسی شرایط اکران را داشته باشد می‌تواند با مراجعه به دبیرخانه جشنواره عمار به آدرس اصفهان-خیابان شریف واقفی- خیابان ملک-کوچه شماره 3- پلاک 20 بسته جشنواره هفتم را دریافت کند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.