سرویس: سیاسی » بین الملل 16:10 - شنبه 11 دی 1395

یادداشت

تحولات سوریه و نقش فرامنطقه ای آن برای جبهه مقاومت

سوریه برای حل بحران خود باید به اصلاح روابط بین المللی خود بپردازد، همچنین سطح رابطه ی نزدیک خود را با ایران و جبهه ی مقاومت بیش از پیش تقویت کند، ریشه ی تروریسم را در داخل مرزهای خود ریشه کن کند، سیاستی با عنوان آشتی ملی وضع کند با این عنوان که اتباع سوری معارض خود را بتواند به سازش با خود وا دارد و در آخر اجازه دخالت های نا بجای دولت های خارجی در امور داخلی سوریه را ندهد و روابط دیپلماتیک قوی در سطح بین المللی با دولت ها برقرار کند.

به گزارش اصفهان شرق، اخیرا اخبار بسیاری از رسانه ها در حال پخش است که تحولات سوریه و فتوحات اخیر ارتش سوریه و جبهه ی مقاومت را می توان از آن دریافت کرد، از این اخبار می توان حال و روز سوریه ی تخریب شده در عین حال امیدوار را دریافت کرد  اما این سوالات به ذهن متبادر می شود که ریشه ی بحران سوریه در چیست؟

گروه های به قول خودشان اسلام گرا و سلفی و تکفیری به دنبال محقق شدن چه اهدافی در سوریه هستند؟ چه دولتها و چه کشورهایی از این بحران و تحولات در سوریه حمایت می کنند؟ راهکار حل بحران سوریه چیست؟

کشور سوریه اصولا برای کشورهای جبهه ی مقاومت از جمله ایران و گروه های مقاومت کشوری راهبردی برای اهداف سازمانی و بین المللی است که بر اهمیت این کشور عربی می افزاید، البته اگر به این موضوع اشاره داشته باشیم شاید بتوان به یک نتیجه ای رسید که کشور سوریه از زمان حافظ اسد رئیس جمهور پیشین این کشور یکی از حامیان جبهه ی مقابل اسرائیل بوده و در جنگ اعراب با اسرائیل در سال ۱۹۶۷ کشورش حضور داشته و حتی زخم خورده ی این جنگ است و بلندی های جولان سوریه توسط اسرائیل به اشغال در آمده است، سپس در بحث فلسطین سوریه سیاست دوستانه ای نسبت به او داشته و کمک های شایانی به دولت فلسطین کرده است.

همچنین در جنگ ایران و عراق نیز دولت سوریه موضع گرفته و عراق را به عنوان متجاوز شناخته و در مواقعی از زمان رابطه ی سیاسی خود را با عراق قطع کرده و  یار و حامی جبهه ی مقاومت و از جمله مهم ترین آنها ایران بوده است و همچنین در جنگ عراق و کویت یا همان جنگ خلیج فارس سوریه برای تنبیه و عقب نشاندن عراق متجاوز نیروی نظامی کشورش را برای انجام عملیات علیه عراق توسط نیروهای امریکایی و انگلیسی به عربستان گسیل می دهد.

ریشه بحران سوریه در چیست؟

درباره ریشه ی بحران سوریه دیدگاه های متفاوتی وجود دارد از جمله یکی از انها این است که بحران کشور سوریه ریشه در زمان طولانی مدت دارد و نمی توان گفت که در این کشور به یک باره گروه های سلفی و تکفیری به وجود آمده و اعلام موجودیت کرده و به ایجاد بحران پرداخته اند  این بحران ها ریشه در اختلاف افکنی های کشور های غربی و دخالت های نا بجای آنان در امور داخلی این کشور و همچنین خیانت و ناسازگاری کشورهای همسایه سوریه از جمله ترکیه و اسراییل است که در اولین روزهای بحران حمایت مالی، تسلیحاتی، رسانه ای، درمانی و آموزشی  خود را از گروه های تکفیری و سلفی و به قول خودشان مخالفین حکومت سوریه اعلام داشتند و حتی به تقویت این گروه ها همت گماشتند و از جمله موارد دیگر در ریشه یابی بحران سوریه می توان به حمایت کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله قطر، امارات، بحرین و…  به سرکردگی عربستان سعودی از گروه های مخالفان در سوریه اشاره داشت که حتی به لغو عضویت سوریه در اتحادیه عرب و محرومیت های بین المللی علیه این کشور دامن زدند.

همچنین افرادی بر این باورند که سوریه محل درگیری و جنگ نیابتی میان عربستان و ایران یا جنگ میان اسرائیل و جبهه مقاومت به رهبری ایران است و این جنگ ها ریشه ای عقیدتی و دینی دارد.

همچنین دیدگاه های دیگری وجود دارد که بر این باورند که کشورهای غربی علاوه بر اختلاف افکنی و دخالت های نابجا با توسل به کشورهای حاشیه خلیج فارس اقدام به تجهیز تسلیحاتی، آموزشی و مالی گروه های تکفیری و سلفی  در سوریه  کرده اند و به ایجاد بحران و ناامنی و افزایش قدرت تروریسم و افزایش جنایات و نسل کشی ها  در سطح منطقه ای و جهانی دامن زده اند.

همچنین در جنگ و بحران داخلی سوریه بعضی از اتباع کشور های اروپایی، امریکایی، افریقایی و کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس از جمله عربستان دیده می شوند که این خود بیانگر نفوذ گروه های سلفی و تکفیری در بسیاری از کشورها و عضوگیری موفق است که خوشبختانه در جمهوری اسلامی ایران به ندرت عضوگیری انجام شد و با هوشیاری دستگاه های اطلاعاتی و امنیتی کشور حیله ها و عملیات های خرابکارانه و تروریستی خنثی شد.

اقدامات پشت پرده گروه های تکفیری و سلفی

اما سوال بعدی که مطرح می شود این است که گروه های تکفیری و سلفی چه اقداماتی را در پشت پرده دنبال می کنند؟ و چرا در سوریه به بحران و نا امنی دامن می زنند؟

گروه های تکفیری همانطور که گفته شد با یک حمایت عظیم مالی، آموزشی و نظامی در منطقه سوریه با تفکر اسلام سلفی بر روی کار امده اند و عقیده بر تشکیل یک حکومت از نوع اسلام سلفی داشته و بر این باورند که شیعیان جایی در این مناطق تحت سیطره ندارند و باید کشته شوند و خونشان حلال است که در این خصوص هر روز در مقابل رسانه ها شاهد یک جنایت هولناک از آنها هستیم و دوم آنکه انها با این اقدامات چهره ی اسلام و مسلمانان را در مقابل افکار جهان خدشه دار می کنند.

سوم آنکه تلفات انسانی از جمله نسل کشی ها، انواع جنایات علیه بشریت در سوریه در عین سکوت مجامع بین المللی در حال انجام است و چهارم انکه شاهد یک جنگ چند ملیتی تمام عیار با انواع گروه های مختلف در کشور سوریه هستیم.

اگر نگاه تیزبین در این وقایع داشته باشیم خواهیم دید که این جنگ و بحران تمام عیار که در سوریه شاهد آن هستیم سیاست هایی است که دولت های غربی به سرکردگی آمریکا، اسرائیل و انگلیس و دیگر دولتهای اروپایی برای سوریه و کشورهای خاورمیانه به ویژه ایران تدارک دیده اند و کشورهای غربی و حامی تروریسم سود و منفعت بسیاری در انواع زمینه ها دارند از جمله فروش سلاح و مهمات تولید داخلی آنها، ولی این منافع برای آنها پایدار نیست همان طور که چندی پیش عملیات های تروریستی و خرابکارانه ای که در فرانسه و آلمان و دیگر کشورهای اروپایی اتفاق افتاد و شاهد آنها بودیم.

این موضوع را نشان می دهد که گروه های تکفیری در عین همکاری و دست نشاندگی توسط دولت های غربی حتی به آنها نیز رحم نمیکنند و مقید به هیچ مبانی و اصولی نیستند و سرانجام به خود صاحبان و ارباب هایشان نیز رحم نخواهند کرد؛ همان طور که اسامه بن لادن این تجربه را در افغانستان  نشان داد.

چه دولت ها و چه کشورهایی از این بحران و تحولات حمایت می کنند؟

اما بحث حمایت از تحولات و بحران که به پیش می آید بسیاری از سازمان ها و گروه ها و دولت ها و همچنین کشورها دخیل در موضوع می شوند که از جمله آن ها آمریکا است. دولت امریکا از  همان ابتدای بحران سوریه سیاست خصمانه ای در قبال سوریه داشت و بر کناره گیری دولت بشار اسد و اصلاحات بزرگ در ساختار سیاسی حکومت سوریه تاکید داشته و دارد.

همچنین کشور ترکیه و اسرائیل و اغلب دولت های اروپایی نیز همان سیاست خارجی امریکا نسبت به سوریه را در پیش گرفته اند و بر کناره گیری بشار اسد و ایجاد اصلاحات بزرگ در ساختار سیاسی حکومت سوریه  تاکید دارند. همچنین  کشورهای حاشیه ی خلیج فارس از جمله قطر، امارات، بحرین و عربستان و کم و بیش دولت های عربی دیگر در اتحادیه ی عرب از گروه های مسلح سوری از جمله ارتش آزاد سوریه و گروه های تکفیری و سلفی در سوریه در قالب گروه های معارض سوری حمایت می کنند.

اما دیدگاه ایران در قبال سوریه دیدگاهی دوستانه و حسنه است و سیاست او بر این پایه است که سوریه باید خط مقدم مقاومت و پایداری در مقابل اسراییل باشد و بماند و برحفظ  سوریه در مقابل تهدید های خارجی و داخلی از جمله نیرو های نظامی کشور های بیگانه و شبه نظامیان و معارضان و تروریست های  تکفیری و وهابی تاکید بسیار زیادی می شود چنان چه رزمندگان دلیر سپاه پاسداران انقلاب اسلامی (سپاه قدس) و همچنین بسیج  مستضعفین و گروه های افغانی ملقب به تیپ دلیر فاطمیون و همچنین حزب الله لبنان و دیگر گروه های مقاومت در مقابل هجمه ی عظیم حمله ها پا به پای ارتش سوریه و گروه های دفاع ملی ایستاده اند.

قابل ذکر است که سوریه سپر مقاومت در برابر اسراییل است و چنانچه سوریه به زانو در بیاید منافع حیاتی کشورهای حامی مقاومت به خطر می افتد اما بحمدالله تاکنون فتح و پیروزی نصیب سپاه اسلام بوده است و خواهد بود.

همچنین دولت روسیه دیدگاهی مثبت نسبت به تحولات سوریه دارد و به تعامل با دولت سوریه و ایران و گروه های مقاومت به منظور ریشه کنی تروریسم منطقه ای پرداخته است.

از اقدامات روسیه می توان به نبردهای هوایی و بمباران مناطق تحت تسلط تروریست ها و همچنین پیاده کردن نیروهای زمینی خود در مناطق درگیری با تروریست ها اشاره کرد.

راهکار حل بحران سوریه چیست؟

حل بحران سوریه نیازمند راهکارهای بین المللی و راهکارهای داخلی است به این ترتیب که سوریه باید به اصلاح روابط بین المللی خود بپردازد. همچنین سطح رابطه ی نزدیک خود را با ایران و جبهه ی مقاومت بیش از پیش تقویت کند، ریشه ی تروریسم را در داخل مرزهای خود ریشه کن کند و ساختار سیاسی خود را بتواند حفظ کند، سیاستی با عنوان آشتی ملی وضع کند با این عنوان که اتباع سوری معارض خود را بتواند به سازش با خود وا دارد و دولت سوریه اقدام به خارج کردن تروریست ها و معارضان خارجی از سوریه کند و در آخر دولت سوریه اجازه ی دخالت های نا بجای دولت های خارجی در امور داخلی سوریه را ندهد و روابط دیپلماتیک قوی در سطح بین المللی با دولت ها برقرار کند، همچنین سوریه می تواند با کمک های حامیان خود در ریشه کن کردن تروریسم نقش بسزایی را ایفا کند. چنان چه در آزاد سازی شرق حلب شاهد عجز و ناتوانی تروریست های تکفیری و معارضان سوری بودیم که با خفت از مناطق شرقی حلب فرار کردند.

سخن آخر

امید است که کشور سوریه که کشوری با قدمتی به درازای تاریخ است و منطقه ای است که طعم سختی های زیادی را در طول تاریخ چشیده و یکی از محل های درخشش تمدن اسلامی و خود یکی از حامیان مظلوم در جهان بوده است با تلاش های بین المللی و نیروهای جبهه ی مقاومت به رهبری ایران اسلامی و تلاشها و راهکارهای رهبر معظم انقلاب و دولتمردان ایران اسلامی و سوریه و همچنین روسیه و دیگر کشورهای حامی مظلوم  و جبهه ی مقاومت دوباره به آغوش اسلام ناب محمدی بازگردد و بیشتر از گذشته در توسعه ی اسلام ناب و اصیل کمک های قابل ملاحظه ای کند همان طور که در گذشته بوده است.

همچنین از خدای منان خواهان نصرت و یاری مدافعان حرم هستیم که بی ادعا در سرزمین شام به دفاع از حریم اهل بیت می پردازند.

منابع:

سخنان رهبری ۱۴/۶/۱۳۹۰
فارس نیوز
خبرگزاری مشرق
خبر گزاری العهد للاعلام ۱۴/۶/۱۳۹۰
خبرگزاری سما ۲۸/۶/۱۳۹۰
خبرگزاری ایرنا

*دانشجوی کارشناسی رشته حقوق

انتهای پیام/ چشم برخوار

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.