سرویس: اجتماعی 09:25 - شنبه 11 دی 1395

مدیرکل ثبت‌ احوال استان اصفهان تأکید کرد

تحویل 600 هزار کارت هوشمند ملی در استان اصفهان/ اصفهان با ثبت 8 هزار طلاق رتبه 14 کشور را دارد

مدیرکل ثبت‌ احوال استان اصفهان گفت: تاکنون 600 هزار کارت هوشمند ملی تحویل مردم شده است و تلاش داریم تا ماه آینده 500 هزار کارت هوشمند ملی دیگر نیز تحویل دهیم.

به گزارش اصفهان شرق، تورج حاجی‌رحیمیان با اشاره به سالروز تأسیس اداره ثبت احوال استان اصفهان در سال 1304 اظهارداشت: گرامیداشت سالروز سوم دی ماه به عنوان روز ملی ثبت احوال چند سالی است که مصوب شده است.

وی افزود: مجموعه ثبت احوال کشور چه از گذشته‌های دور که تنها یک برگه از روز ثبت تولد و نام ارائه می‌شده  و چه اکنون که کارت ملی هوشمند و شناسنامه‌های مکانیزه ارائه می‌شود از خدوم‌ترین و تلاشگرترین ارگان‌های کشور بوده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان گفت: اوراق هویتی یکی از مهم‌ترین وظایف ثبت احوال است، همچنین وظایف دیگری نیز برعهده این مجموعه بوده که از جمله آن‌ها می‌توان به ثبت روزهای ولادت و وفات و ارائه گواهی برای آن، تغییر شناسنامه‌ها، ثبت ازدواج و طلاق، ثبت ولادت و وفات اتباع خارجی و صدور گواهی برای آن‌ها، ثبت یا تغییر نام خانوادگی و جمع‌آوری آمار و انتشار آن‌ها اشاره کرد.

وی در خصوص اهمیت آمار و آمارگیری عنوان کرد: آمار در جامعه بسیار مهم است چراکه مبنای تصمیم‌گیری مدیران ارشد کشور محسوب شده و هشدارهای ارائه شده در رابطه با کاهش نرخ رشد جمعیت، تک‌فرزندی، کاهش نرخ تشکیل خانواده و… همگی به واسطه نقش آمارگیری است.

حاجی رحیمیان با تأکید بر نقش مجموعه ثبت احوال در روند برگزاری انتخابات، خاطرنشان کرد: یکی از ارکان استعلام، سازمان ثبت احوال کشور است که نسبت به احراز هویت افراد نقش مهمی دارد؛ ثبت احوال به عنوان یکی از نهادهای نظارتی تا پایان انتخابات حضور خواهد داشت.

وی در خصوص روند ارائه خدمات صدور کارت هوشمند ملی تصریح کرد: 123 ایستگاه برای ارائه خدمات صدور کارت ملی هوشمند فعال هستند که هم بخش خصوصی(دفاتر خدمات پستی) و هم دفاتر پست دولتی را در این امر فعال کرده‌ایم؛ در حال حاضر یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین پروژه‌های حوزه فناوری اطلاعات توسط ثبت احوال در حال اجراست.

مدیرکل اداره ثبت احوال استان اصفهان ادامه داد: تاکنون 600 هزار کارت هوشمند ملی تحویل مردم شده است و تلاش داریم تا ماه آینده 500 هزار کارت هوشمند ملی دیگر نیز تحویل دهیم.

وی در ادامه با ارائه آماری از ثبت احوال طی 9 ماه گذشته عنوان کرد: بیش از 63 هزار ولادت ثبت شده که 32 هزار ولادت مربوط به پسران و مابقی به دختران اختصاص داشته و این آمار نسبت به مشابه سال گذشته 1.2 درصد کاهش داشته است.

حاجی‌رحیمیان اذعان داشت: در بحث فوتی‌ها نیز بیش از 17 هزار مورد وفات ثبت شده است که بیش از 10 هزار مورد آن مربوط به آقایان و مابقی مربوط به خانم‌ها بوده است؛ این آمار نسبت به مشابه سال گذشته بیش از 5 درصد افزایش داشته است.

وی در خصوص آمار ثبت ازدواج و طلاق در استان اصفهان ابراز نگرانی کرد و گفت: امسال بیش از 28 هزار ازدواج در استان اصفهان ثبت شده که این میزان نسبت به سال گذشته بیش از 4.5 درصد کاهش داشته است؛ همچنین بیش از 8 هزار طلاق ثبت شده است که این آمار نسبت به سال گذشته بیش از 10 درصد افزایش یافته است، این یعنی از هر 3.5 ازدواج 1.5 ازدواج به طلاق منجر شده است.

مدیرکل ثبت احوال استان اصفهان ابرازکرد: استان اصفهان رتبه 30 کشور در ازدواج و رتبه 14 کشور در طلاق بوده که در اکثر موارد از میانگین‌های کشوری بالاتر است.

وی تصریح کرد: میانگین سن ازدواج در پسران استان اصفهان نزدیک به 30 سال و در دختران نزدیک به 25 سال است و بحث باروری نیز دچار مشکل شده است؛ 10 درصد طلاق‌های ثبت شده حاصل کمتر از یک سال زندگی مشترک بوده و این نشان‌دهنده سطحی بودن شناخت خانواده‌ها در ازدواج نسبت به یکدیگر است.

حاجی‌رحیمیان بیان کرد: مردم استان اصفهان نام‌های نیکویی برای فرزندان خود انتخاب کرده‌اند که برای دختران 5 نام فاطمه، زهرا، نارنین زهرا، فاطمه زهرا و زینب و برای پسران 5 نام امیرعلی، علی، امیرحسین، حسین و طاها جزو نام‌های پرطرفدار انتخابی بوده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با صدور کارت هوشمند ملی برای شهروندان، تعدد کارت‌های شناسایی حذف شده و همه خدمات الکترونیکی مردم در قالب همین یک کارت قابل ارائه می‌شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.