سرویس: اجتماعی 07:22 - پنجشنبه 09 دی 1395

وظیفه مسئولان در صیانت از فرهنگ اسلامی شرق اصفهان؛

ترویج گردشگری حلال، بهبود در اقتصاد و معیشت/ شادی به قیمت زیرپا گذاشتن اخلاق اسلامی ممنوع!

ظرفیت های بی نظیر گردشگری، می تواند بستر ساز اوج و شکوفایی گردشگری و افزایش اشتغال و بهبود اقتصاد و معیشت مردم متدین را فراهم سازد به شرطی که مراقب تهاجم فرهنگی غرب باشیم.

اصفهان شرق _ مهدی نجفی/ لزوم بهره گیری از جاذبه های حیرت انگیز در برخی از نقاط شرق اصفهان در تقویت صنعت توریسم شهر و استان غیر قابل انکار است، لذا اراده همه مسئولان به ویژه متولّیان امر گردشگری در استان و شهرستان به همراه تلاش های بخش خصوصی به عنوان ظرفیت بسیار مهم برای صنعت گردشگری، در سامان بخشی و توسعه  هر چه بهتر جاذبه های گردشگری این شهر تاریخی متمرکز شده است که در خور تقدیر است.

زیبایی گردشگری در طبیعت بکر شرق اصفهان

اگر بخواهیم به بررسی یکی از نقاط جذاب گردشگری در شرق اصفهان اشاره کنیم، بی تردید ترویج گردشگری در برخی شهرهای تاریخی شرق اصفهان با آن قدمت بی نظیر، از جمله مطالبات و خواسته های مردم و مسئولان به حساب می آید که این روزه در سایه خشکسالی و بی پولی مردم متدین شرق اصفهان مطرح است ولیکن ایجاد مدیریت واحد یکی از الزام های مهم و ضروری در این بخش است، برای مثال واگذاری برخی از تپه های شنی ورزنه به سایت واحه و مسئولیت دهی به مدیران سرمایه گذار در حفظ گردشگری سالم منطقه را می توان از جمله مطالبات خوب مطرح کرد.

پس از خشکسالی های پی در پی در کشور و به ویژه به وجود آمدن مشکلات بسیار در شرق اصفهان خصوصا بخش بن رود، امروزه شاهد خشکی زمین و نبود درآمد کشاورزی در منطقه شرق اصفهان هستیم و بدیهی است ترویج صنعت توریسم حلال بر مبنای جاذبه های بومی و معرفتی هر شهر می تواند زمینه ساز ارتقای صنعت گردشگری و تحقق اقتصاد مقاومتی باشد و قطعا این مهم توسط مردم دلسوز منطقه دنبال می شود و قابل انکار نیست.

تاکید اسلام بر گردشگری حلال

صنعت گردشگری از دیرباز مورد توجه بشر بوده است و دین مبین اسلام نیز توجه خاصی به امر گردشگری درقالب‌هایی چون و اجب و مباح کرده است و به کرات به بعد تبادل فرهنگی و تعامل صلح‌آمیز ناشی از سفر اشاره دارد. قرآن کریم در بیش از 20 آیه سیر و سفر را مورد سفارش قرار داده و با صیغه‌ی امر آورده است و این صنعت را عامل مؤثر در تعامل فرهنگ‌ها، برقراری و تحکیم انس و الفت بین ملت‌ها می‌داند و موجبات بهبود ارتباطات بین‌المللی، بهبود سلامت جامعه و سایر منافع اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و توسعه‌ی مناطق می‌شود.

همچنین رهبر معظم انقلاب حضرت آیت الله خامنه ای، در موارد متعدد و در سخنرانی‌های شان به معرفی تفریحات سالم در قالب سبک زندگی اسلامی اشاره فرموده اند که می توان به دو مورد ذیل اشاره کرد:

1- ایجاد زمینه مناسب برای مشارکت و سرمایه گذاری سازمان‌های دولتی، غیر دولتی و آحاد مردم برای احداث مراکز فرهنگی، هنری و ورزشی ویژه بانوان(1)

2- ایجاد زمینه‌های مناسب برای بهره گیری مطلوب و متعادل فرهنگی و هنری از اوقات فراغت و تفریح.(2)

لیکن ترویج ولنگاری فرهنگی در ساحت گردشگری، نه تنها با آرمان ها و ارزش های اسلامی به شدت در تضاد است بلکه تداوم ناهنجاری های فرهنگی و اخلاقی در برخی مناطق و تلاش های همۀ زحمت کشان عرصۀ گردشگری را بر باد می دهد و خسارت های متعدد، به ویژه به سرمایه گذاران بخش خصوصی وارد می سازد، حال آنکه ظرفیت های بی نظیر گردشگری، می تواند بستر ساز اوج و شکوفایی گردشگری و افزایش اشتغال و بهبود اقتصاد و معیشت مردم متدین را فراهم سازد به شرطی که مراقب تهاجم فرهنگی غرب باشیم.

ممانعت از اقدامات خلاف شئونات اسلامی

متأسفانه وقوع تراژدی ضد فرهنگی در عرصۀ گردشگری، در سایه کم توجهی و غفلت مسئولان فرهنگی، گاهی در برخی مکان های منطقه شرق اصفهان، صورت می گیرد و در سایۀ غفلت و خواب زمستانی برخی متولیان امر گردشگری، به نوبۀخود ترویج ولنگاری فرهنگی در بخشی منطقه شرق اصفهان موجب شده است که احساسات پاک مردم شریف را خدشه دار کند حال آنکه  همۀ مسئولان باید علاوه بر فراهم ساختن زیر ساخت ها و زمینه های توسعۀ گردشگری، در راستای مدیریت بهینۀ تورهای گردشگری و ممانعت از اقدامات خلاف شئونات اسلامی به بهانه گردشگری اقدام کنند.

گفتنی است جذب گردشگران داخلی و خارجی، در وهلۀ نخست مستلزم معرفی صحیح جاذبه های طبیعی این منطقه است لیکن راه اندازی تورهای خلاف شئونات و مختلط توسط سود جویان و حتی انتشار تصاویر خلاف موازین اسلامی در فضای مجازی، فرهنگ و تمدن ناب ایرانی اسلامی را به شدت مورد تهدید قرار می دهد.

لذا نباید به هر قیمتی بر جذب گردشگر تأکید کرد بلکه برای پیگیری توسعه گردشگری در وهلۀ نخست همگان باید به رعایت حدود و  موازین شرعی ملزم گردند، که تحقق این مسأله می تواند در صیانت از فرهنگ اسلامی مردم و ترویج صنعت گردشگری حلال، به عنوان مولفۀ بی بدیل در توسعۀ  گردشگری و افزایش اشتغال و بهبود اقتصاد و معیشت مردم مورد توجه قرار گیرد.

در خاتمه باید گفت وقوع ولنگاری فرهنگی در یکی از نقاط گردشگری شرق اصفهان، علیرغم دغدغه مندی مردم و مسئولان این منطقه به ویژه امام جمعه شهرشان، در صیانت از فرهنگ اسلامی در امر گردشگری، نشان می دهد ارادۀ دشمن، به نام توسعۀ گردشگری و افزایش اشتغال و بهبود اقتصاد، بر تسهیل بی بندوباری و ولنگاری فرهنگی متمرکز شده است، حال آنکه حقیقت این است ورود دغدغه مندانۀ مسئولان و مردم متدین در این مسأله و ترمیم برخی سیاستگذاری های نادرست در امر گردشگری توسط مدیران ذیربط و فرهنگ محوری در ترویج گردشگری حلال، می تواند به عنوان مهمترین راهکار برون رفت از نابسامانی موجود در گردشگری و ارتقای شاخص های اقتصادی توریسم حلال در این منطقه مورد نظر قرار گیرد.

تلنگری به مسئولان

این مقاله لزوم گردشگری سالم در منطقه را به مسئولان گوشزد کرد و قصد ما مطرح کردن گردشگری در منطقه ای خاص نبود. لیکن اگر مسئولان شرق اصفهان به ایجاد مدیریت سالم گردشگری در منطقه همت نگمارند، به وضوح و طی اخبار دیگر به صورت جزئی به بررسی برخی تخلفات گردشگری در شرق پرداخته خواهد شد. در این رابطه باید گفت خواب مسئولان به ضرر مردم عزیز شرق اصفهان است.

منابع:

(1)- (سیاست‌های بهبود وضع گذران اوقات فراغت زنان و دختران – برگزاری مراسم صبحگاه رده‌های مختلف نیروی مقاومت بسیج در حضور فرمانده‌ی کل قوا 1/6/1384)

(2)- (سیاست‌های مقابله با تهاجم فرهنگی- بیانات در جلسه پرسش و پاسخ مدیران مسئول و سردبیران نشریات دانشجویی 4/12/1377)

 

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.