سرویس: اجتماعی 12:43 - سه شنبه 07 دی 1395

معاون آموزش و پرورش اصفهان:

۹۸ درصد اصفهانی‌ها باسواد هستند

معاون سوادآموزی آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه ۹۸ درصد اصفهانی‌ها باسواد هستند، گفت: استان اصفهان پس از مازندران و سمنان در رتبه سوم باسوادترین استان‌های کشور قرار دارد.

به گزارش اصفهان شرق، بهمن امیدقائمی در جمع اصحاب رسانه، به مناسبت هفتم دی‌ماه سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی اظهار داشت: اوایل انقلاب میزان با ‌سوادی کشور بیش از 50 درصد بود اما اکنون به 97 درصد رسیده است.

وی با بیان اینکه درایت و تیزهوشی امام خمینی(ره) این بود که نام این نهاد را نهضت گذاشتند، افزود: در همین راستا یکی از شاخص‌های ارزیابی کشورها در جهان میزان باسوادی آن کشورها است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به اینکه برخی افراد فکر می‌کنند که موضوع سوادآموزی دیگر قدیمی شده است، تصریح کرد: اگر بخواهیم آسیب‌های اجتماعی را بررسی کنیم ابتدا باید سراغ سواد خانواده‌ها برویم اگر جامعه‌ای باسواد باشد بدون شک آسیب‌های کمتری خواهد داشت.

وی با بیان اینکه یکی از اهداف تشکیل یوسنکو موضوع سواد و سوادآموزی است، خاطرنشان کرد: سواد در دولت‌های مختلف مورد حمایت جدی بوده و دولت یازدهم نیز شتاب بخشی و به صفر رساندن بی‌سوادی را در کشور در دستور کار خود قرار داده است.

امیدقائمی بیان کرد: در کشور 6 استان رتبه‌های برتر باسوادی را دارند که در همین راستا استان اصفهان سومین استان باسواد کشور پس از مازندران و سمنان است، از نظر شاخص‌ها در عرصه سواد در کشورمان 97 درصد و در استان 98 درصد باسواد هستند ولی همین 2 درصد بی‌سوادی بسیار چشمگیر است و خسارت‌های فراوانی وارد می‌کند.

وی پیرامون عملکرد سوادآموزی استان اصفهان در 3 دهه گذشته گفت: درصد باسوادی جمعیت استان اصفهان در اوایل انقلاب زیر 50 درصد بود که در سال 90 بالای 95 درصد شد، فاصله باسوادی زنان با مردان اوایل انقلاب 17.5 درصد بود و سال 90 حدود 2.4 درصد شد و فاصله باسوادی روستایی با شهری اوایل انقلاب 23.6 درصد و سال 90 به 4.4 درصد در استان رسیده است.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با اشاره به عملکرد سوادآموزی استان در سال جاری افزود: تعداد 3 هزار و 667 نفر در دوره سوادآموزی، 3 هزار و 649 نفر در دوره انتقال، هزار و 49 نفر در دوره تحکیم سواد و در مجموع بالغ بر 8 هزار و 365 نفر سوادآموز در سال جاری جذب کردیم.

وی با بیان اینکه یکی از جامعه‌های هدف‌ ‌ما کودکان کار بین سنین 10 تا 20 سال هستند، تصریح کرد: در همین راستا جامعه هدف سوادآموزی از سنین 10 تا 49 سال است، در این چند سال حدود 30 هزار نفر در 3 دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم جذب سوادآموزی کشور شده‌اند.

امیدقائمی با اشاره به اینکه سوادآموزی تنها مربوط به نیست، خاطرنشان کرد: موضوع به پایان رساندن سوادآموزی در استان اصفهان به دلیل همجواری با 9 استان و مهاجرپذیری بالا امکان‌پذیر نیست اما در همین راستا تا پایان سال در 17 منطقه استان موضوع سوادآموزی به پایان می‌رسد.

وی بیان کرد: در استان اصفهان بالغ بر 800 نفر سهمیه اتباع را جذب کردیم چون دولت معتقد است اتباعی که در کشورمان حضور دارند از آنجایی که یک شهروند هستند باید باسواد باشند و خوشبختانه نسبت به سال گذشته 10 تا 15 درصد افزایش جذب داشتیم.

معاون سوادآموزی اداره‌کل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه فاصله میان سواد مرد و زن کاهش یافته است، گفت: در همین راستا این میزان از 42 به 4 درصد کاهش یافته است.

وی با اشاره به تعریف متفاوت سواد از سوی یونسکو افزود: در حال حاضر تنها خواندن و نوشتن ملاک سواد نیست بلکه سوادهای عاطفی، ارتباطی، مالی، رسانه‌ای، تربیتی و رایانه‌ای نیز جزء سواد هستند، از نظر یونسکو اگر کسی خواندن و نوشتن بلد باشد و مدرک هم داشته باشد ولی انواع سوادهای ذکر شده را نداشته باشد باسواد محسوب نمی‌شود.

امیدقائمی تصریح کرد: در همین راستا دوره‌های آموزش ICDL را برای سوادآموزان در 5 منطقه و ناحیه برگزار می‌کنیم و استان اصفهان در این زمینه در کشور پیشتاز است.

وی پیرامون راه‌اندازی 9 مرکز یادگیری محلی و اجرای آموزش‌های تلفیقی خاطرنشان کرد: سوادآموز در این مراکز علاوه بر یادگیری سواد مهارت‌های زندگی همانند حقوق شهروندی، اجتماعی و غیره را آموزش می‌بیند.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.