سرویس: غیر تولیدی 11:03 - دوشنبه 06 دی 1395

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس تاکید کرد:

بی توجهی به بحران زاینده‌رود در برنامه ششم توسعه/لایحه با مشکلات کشور تناسب ندارد

نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: در لایحه برنامه ششم توسعه برای بحث زاینده‌رود که پس از بحران کم‌آبی با مشکلات جدی مواجه شده، فکری نشده است.

به گزارش اصفهان شرق، سیدناصر موسوی لارگانی با تاکید بر اینکه لایحه برنامه ششم با مشکلات کشور تناسب ندارد، اظهار داشت: برنامه‌ای که دولت به مجلس ارائه کرد اساسا برنامه نبود و بنده با ساختار برنامه‌نویسی مخالف هستم.
بنای تهیه لایحه برنامه ششم با اشکالات مواجه است
وی با بیان اینکه برنامه‌ای که از سوی دولت به مجلس ارائه شد احکام بود، افزود: بنای تهیه این برنامه با اشکالاتی مواجه است؛ اگر بخواهیم تعریف درستی از برنامه توسعه داشته باشیم در حقیقت مقصدمان رسیدن از مبدأ به مقصد است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس تصریح کرد: به غیر از برنامه اول توسعه کشور طبق تجربه مشخص است که موفقیتی در برنامه‌های توسعه کشور نداشته‌ایم.
وی تاکید کرد: متاسفانه در برنامه‌های دوم تا پنجم این مشکل همواره وجود داشت و نتیجه‌ای از اجرای برنامه‌ها نمی‌دیدیم؛ سؤال اینجاست چقدر از برنامه‌ها محقق شده و یا توسعه راه‌های روستایی به چه میزان در برنامه پنجم محقق شده است.
منابع کشور برای حل مسائل در برنامه ششم به خوبی مشخص نیست
موسوی لارگانی بیان داشت: باید مشخص شود که کارنامه اجرایی برنامه‌های گذشته چه بوده و چه نمره‌ای می‌توان به آنها داد.
وی تصریح کرد: باید ببینیم در برنامه‌های گذشته به مانند برنامه پنجم توسعه چقدر توسعه راه‌های روستایی، مباحث اقتصادی و یا در تک نرخی شدن ارز موفق بوده‌ایم.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس گفت: مقصد ما در حقیقت سند چشم‌اندازی است که از سوی رهبر معظم انقلاب ابلاغ شده؛ ما اکنون در میان راه هستیم و تا رسیدن به مقصد نیاز است بدانیم، کجا بوده‌ایم و در این برنامه می‌خواهیم به کجا برسیم؟
وی با بیان اینکه منابع کشور برای حل مسائل در برنامه ششم به خوبی مشخص نشده است، اظهار کرد: نکته تأسف‌بار این است که متأسفانه دولت‌های مختلف به بهانه‌های واهی مصوبات دولت‌های قبلی را قبول نداشتند، یعنی دولت نهم مصوبه برنامه چهارم و دولت یازدهم برنامه پنجم توسعه که مصوبه دولت دهم بود را قبول نداشت.
تصمیمات دولت در اقتصاد تصادفی است
موسوی لارگانی افزود: روسای کمیسیون‌های تخصصی مجلس باید به این سوال پاسخ بدهند که چه میزان از مصوبات کمیسیون‌های آنها محقق شده و دولت چه میزان آنها را عملیاتی کرده است.
وی بیان داشت: پس از تصویب برنامه ششم در کمیسیون تلفیق دولت هنوز به نمایندگان گزارش نداده که برنامه پنجم چه میزان محقق شده اگرچه در رسانه‌ها بحث‌هایی مطرح شده است.
عضو هیئت رئیسه کمیسیون اقتصادی مجلس خاطر نشان کرد:‌ باید از دولت بپرسیم که برنامه‌ای که به مجلس ارائه کرده چگونه می‌خواهد پیشران توسعه کشور باشد.
وی ادامه داد: متاسفانه دولت‌های مختلف زمانی که بر سر کار می‌آیند مصوبات دولت‌های قبلی بخصوص در برنامه‌های توسعه کشور را قبول ندارند.
موسوی لارگانی با بیان اینکه در دو سال اخیر تصمیمات دولت در اقتصاد تصادفی بوده است، افزود: امید می‌رفت در لایحه برنامه ششم احکام مترقی گنجانده شود.
بحران کشور با تجاری‌سازی رفع نمی‌شود
وی گفت: دولت باید بگوید با افزایش 10 برابری هزینه‌هایی به مانند بنزین و گاز خانگی درآمدهای هدفمندی یارانه‌ها در کجا هزینه می‌شود.
نماینده مردم فلاورجان تأکید کرد: هنوز هم دولت اعتقاد به این دارد که پرداخت یارانه‌ها برای دولت در شب پرداخت سخت و عزاست؟ چرا در برنامه هیچ موردی در خصوص هدفمندی یارانه‌ها ذکر نشده است؟
وی با اشاره به اینکه دولت فکر می‌کند با تجاری‌سازی کشور می‌تواند بحران را برطرف کند، یادآور شد: تشخیص دولت در سیاست‌های اقتصادی اشتباه است، دولت نه تنها در رابطه با رفع چالش‌های توسعه اقتصادی کشور گام مثبتی برنداشته بلکه برنامه‌ای ارائه کرده که بیشتر دست و پا‌گیر است.
برنامه ششم؛ احکامی بدون انسجام و کم‌ارتباط با اصل توسعه است
موسوی‌لارگانی با بیان اینکه هم‌اکنون شاهد احکام بدون انسجام و کم‌ ارتباط با اصل توسعه هستیم، گفت: عدم شفافیت و نامشخص بودن نسبت مواد لایحه با اقتصاد مقاومتی از دیگر ایرادات لایحه برنامه ششم توسعه است.
وی ادامه داد: ‌دولت باید بگوید چرا در برنامه ششم درباره هدفمندی یارانه‌ها و هزینه‌های سنگینی که مردم پرداخت می‌کنند فکری نشده است.
بخش کشاورزی در لایحه برنامه ششم فراموش شده است
نماینده مردم فلاورجان در مجلس با بیان اینکه امنیت غذایی و بخش کشاورزی در لایحه برنامه ششم فراموش شده است، اظهار داشت: برای بحران کم‌آبی و خشکسالی تالاب‌ها و دریاچه‌ها راهکارهای عملیاتی دیده نشده است.
وی تاکید کرد: برای بحث زاینده‌رود که پس از بحران کم‌آبی با مشکلات جدی مواجه شده نیز فکری نشده، زندگی بیش از 5 میلیون نفر که در مرکز کشور قرار دارند برای دولت این‌قدر بی‌اهمیت بوده که به آن کاملاً بی‌توجه شده است.
موسوی لارگانی اظهار داشت: در این لایحه همچنین به بحران دریاچه ارومیه، هامون، بختگان، تالاب گاوخونی، کم آبی، خشکسالی و مقابله با ریزگردها در غرب و جنوب کشور بی‌توجهی شده و آنچنان که شایسته است به مسائل اساسی کشور پرداخته نشده است.
وی خاطرنشان کرد: با تأکیدات رهبر معظم انقلاب به موضوع اقتصاد مقاومتی این مسأله باید مورد توجه مورد توجه و اهتمام قرار بگیرد که این سیاست‌ها در راستای اقتصاد مقاومتی گنجانده شود، از طرفی این برنامه ویژگی‌های یک برنامه جامع را نداشته و به مسائل اساسی کشور نپرداخته است.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.