سرویس: سیاسی 08:00 - دوشنبه 06 دی 1395

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی:

ایالات متحده تحریم‌ها را روی کاغذ لغو کرد/ بی فایده بودن لغو سایر تحریم‌ها با ابقای تحریم بانک‌ها

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی گفت: در واقع می‌توان گفت که ایالات متحده روی کاغذ نسبت به لغو تحریم‌ها اقدام کرد و در واقع با بهانه‌های مختلفی مانند ابقای تحریم‌هایی که در خصوص مسائل غیر هسته‌ای است عملاً برخلاف روح برجام عمل می‌کند.

به گزارش اصفهان شرق،  نوذر شفیعی در جلسه آگاه‌سازی سیاسی در جمع کارکنان منطقه پدافند هوایی شهید نصر اصفهانی به تاریخ مذاکرات هسته‌ای ایران اشاره کرد و اظهار داشت: بسته به شرایط مختلف، میزان موفقیت تیم‌های مذاکره کننده هسته‌ای نیز متفاوت بوده است.

وی افزود: یکی از ابتکارات ایران در مذاکرات اخیر این بود که قبل از مذاکره اصلی، پیش مذاکره‌ای در سطح وزرای امور خارجه صورت پذیرفته و طی آن، هدف اصلی مذاکرات مشخص و به توافق طرفین رسید.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در واقع در این روش، در ابتدا مشخص شد که پایان راه کجاست و در نهایت، هدفی که برای دو طرف به تصویب رسید، عبارت بود از  اینکه دغدغه طرف‌های مقابل ایران از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران از بین برود و با حذف کامل تحریم‌های ظالمانه علیه ایران، حق غنی‌سازی برای کشورمان به رسمیت شناخته شود.

شفیعی با بیان اینکه در ماده 4 قانون ام پی تی حق غنی‌سازی به همه کشورها داده شده است، گفت: حتی در این قانون به این نکته نیز اشاره شده که کشورهایی که دارای این فناوری هستند، ملزم‌اند که همکاری‌های لازم را با سایر کشورهای محروم از این فناوری نیز داشته باشند.

وی در ادامه نهادهای بین‌المللی از جمله آژانس انرژی اتمی را تحت تأثیر زورگویی‌های آمریکا قلمداد کرد و اذعان داشت: طی بازدیدهایی که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از تأسیسات ایران داشت هیچ انحرافی گزارش نشد، ولی نکته اینجاست که در پایان گزارش مأموران آژانس این جمله نیز می‌آمد که «ولی صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران تضمین نمی‌شود» و همین جا بود که اهداف و اغراض سیاسی در گزارش‌های آژانس به وضوح خود را نشان می‌داد.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی در ادامه با بیان اینکه ایران در جریان مذاکرات هسته‌ای برای رفع نگرانی‌ها از صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای خود از دو عنصر اراده سیاسی و حسن نیت برخوردار بود، خاطرنشان کرد: انتظار می‌رفت طرف‌های مقابل هم با دارا بودن این دو عنصر، اراده سیاسی خود را نسبت به این موضوع نشان دهند و بر این اساس مذاکرات آغاز شد.

شفیعی تصریح کرد: بعد از امضای برجام، ایران به تمام تعهدات خود عمل کرد، ولی متأسفانه شاهد نقض برجام از طرف آمریکا بودیم.

وی اضافه کرد: یکی از بدعهدی‌های آمریکا این است که برای مثال اگرچه تحریم خرید نفت ایران برای شرکت‌های خارجی، لغو شده است ولی با تحریم بودن بانک‌های ما، بازگشت پول حاصل از فروش نفت برای ایران غیر ممکن است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: در واقع می‌توان گفت که ایالات متحده روی کاغذ نسبت به لغو تحریم‌ها اقدام، ولی در واقع با بهانه‌های مختلفی مانند ابقای تحریم‌هایی که در خصوص مسائل غیر هسته‌ای است عملاً برخلاف روح برجام عمل می‌کند.

شفیعی در ادامه قانون داماتو (مصوب سال 1996) را که توسط آمریکا و با سه موضوع سلاح‌های کشتار جمعی، تروریسم و حقوق بشر علیه ایران وضع شده است، یکی دیگر از بهانه‌های آمریکایی‌ها جهت ابقای تحریم‌های ایران قلمداد کرد و ابراز داشت: بر اساس این قانون هیچ شرکتی حق ندارد بیش از بیست میلیون دلار در ایران سرمایه‌گذاری کند.

وی بیان کرد: موضوع این است که تحریم‌هایی که به بهانه انرژی هسته‌ای علیه ایران وضع شده، تحریم‌هایی است که مشابه آن به بهانه‌های دیگری مانند این قانون (داماتو) قبلاً وضع شده است و ابقای چنین تحریم‌هایی دقیقاً ناقض بند مقدمه مفاد عمومی است که در آن گروه 1+5 و ایران متعهد شدند که برجام را با حسن نیت اجرا کرده و از هرگونه اقدام مغایر با نص و روح برجام خودداری کنند.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا مانع همکاری بانک‌های بزرگ با ایران می‌شود، گفت: همین اقدام نیز ناقض برجام بوده و با ابقای چنین تحریمی، عملاً لغو تحریم‌های دیگر کاملاً بی فایده است.

شفیعی در ادامه با بیان اینکه اگرچه بدعهدی‌های آمریکا در نقض برجام یکی از موانع بزرگ اجرای صحیح این توافق‌نامه است، اظهار کرد: باید به این حقیقت اذعان کرد که عدم پایبندی ایالات متحده به برجام، موضوعی است که چهره واقعی این کشور را برای سایر کشورها نشان خواهد داد.

وی بد عهدی‌های آمریکا در اجرای تعهدات خود در برجام را باعث رسوایی این کشور در سطح جهان قلمداد و اضافه کرد: اکنون جهان شاهد بدعهدی آمریکایی‌ها است و در واقع می توان گفت که همان فشار روانی که ایالات متحده طی سال‌های متمادی علیه ایران ایجاد کرده بود اکنون با نقض برجام متوجه خود آمریکایی‌ها شده است.

نماینده ادوار مجلس شورای اسلامی با اشاره به مصادیق نقض تعهدات آمریکایی‌ها در خصوص لغو تحریم‌ها، دستور رئیس جمهور به محمدجواد ظریف مبنی بر پیگیری‌های قانونی و همچنین دستور وی به صالحی مبنی بر راه‌اندازی پیش‌ران‌های دریایی را اقدامی محکمی علیه نقض تعهدات آمریکایی‌ها عنوان کرد و گفت: اکنون با بدعهدی‌های آمریکا، مسیر قانونی برای برگشت به شرایط قبل از امضای برجام کاملاً باز است.

وی  در پایان حداقل فایده برجام را از بین رفتن فشار روانی حاصل از تبلیغات آمریکایی‌ها علیه ایران قلمداد کرد و عنوان داشت: با کاهش این فشار جهانی علیه ایران، اکنون شاهد انتقال این فشار  به آمریکا به علت نقض تعهداتش خواهیم بود که همین یک پیروزی بزرگ قلمداد می‌شود.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.