اصفهان شرق

اصفهان جزء برترین های باسوادی در کشور است/ آمار اضافه وزن دانش آموزان را جدی بگیریم

کدخبر: 121502
1395/10/04 در ساعت 20:37

به گزارش اصفهان شرق، فرماندار شهرستان اصفهان عصر امروز در نهمین جلسه شورای آموزش و پرورش شهرستان در سال جاری با اشاره به اینکه مقدمه رفتار سازی، آموزش و آگاهی است، گفت: تغییر رفتار مصرفی نیازمند آموزش است و آموزش و پرورش در این راه نقش مهمی را ایفا میکند.

فضل الله کفیل با توجه به طرح موضوع کنترل وزن دانش آموزان در این جلسه، به نظام سلامت در کشور اشاره و اظهار کرد: معلمان باید «طبیب دوار» باشند و حداقل کار این است که با برگزاری دوره های آموزشی برای مدیران و رابطین بهداشت به سوی راهنمایی خانواده دانش آموزان حرکت کرد.

وی با مهم خواندن طرح کنترل وزن در مدارس، افزود: حوزه بهداشت به سراغ مردم رفته است و همه افراد به نوعی در پایگاه های سلامت پرونده دارند، بر این اساس در مدارس نیز باید همه نواحی آموزشی را درگیر طرح سلامت کرد و غربالگیری در این خصوص متمرکز به یک ناحیه نشود.

فرماندار تصریح کرد: هیچ دانش آموزی علاقه مند به چاقی مفرط نیست و در این رابطه وظیفه مدیران و رابطین بهداشت در مدارس، پیشگیری و تذکر به خانواده هاست چرا که با فرهنگ سازی و تذکر می توان رفتارسازی کرد.

وی خاطر نشان کرد: دستگاه‌های دیگر باید در این موضوع ورود پیدا کنند و این جلسه برای دیگر دستگاه‌ها نیز برنامه و وظایفی تعریف کند تا کار پیشرفت داشته باشد.

photo_2016-12-24_19-59-16

غلامی: طرح کنترل اضافه وزن حمایت همه جانبه مسئولان را می طلبد

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت شماره یک اصفهان با اشاره به اینکه چاقی مشکلات بسیاری برای دانش آموزان به همراه می آورد، افزود: چاقی در بین دانش آموزان مشکلات مفصلی، دیابت، فشار خون بالا و بیماری های قلبی را به وجود می آورد و در این رابطه باید اقدامات کنترل اضافه وزن را جدی گرفت.

غلامی اظهار کرد: طی غربالگیری از دانش آموزان ناحیه دو شهرستان اصفهان، 27 درصد دارای اضافه وزن و 7/6 درصد چاق هستند که این آمار خطرناک است.

وی گفت: انتظار ما، حمایت همه جانبه همه مسئولان شهرستان از طرح کنترل اضافه وزن دانش آموزان است و باید به درستی مد نظر مدیران آموزش و پرورش و خانواده ها قرار گیرد.

نظام زاده: آمار اضافه وزن دانش آموزان زنگ خطری برای نوع تغذیه

دبیر شورای آموزش و پرورش شهرستان اصفهان گفت: طرح کنترل وزن در سطح کشور شروع شده و در هر استانی به صورت پایلوت انجام می شود و طبق آمار ارائه شده از اضافه وزن در مدارس، باید گفت زنگ خطر نوع تغدیه به صدا درآمده و باید فرهنگ سازی در این زمینه صورت گیرد.

وی با بیان اینکه اصفهان جزء برترین های باسوادی در کشور است، تاکید کرد: در اصفهان حدود 5 درصد بی سوادی در فاصله سنی 10 تا 49 سال داریم اما مشکل ما بیشتر در «انسداد مبادی بی سوادی» است.

نظام زاده با اشاره به اینکه از انسداد باید شروع کنیم تا سواد آموزی تکمیل شود، افزود: دانش آموزان بازمانده از تحصیل در «انسداد مبادی بی سوادی» قرار دارند و اگر آنها را رصد نکنیم، سواد آموزی ما به خودی خود باقی می ماند.

وی خاطرنشان کرد: جذب بی سوادان در این زمان سخت است و از آن سخت تر نگه داشتن فرد بی سواد در دوره سوادآموزی است که باید مدیران آموزش و پرورش بحث بازدید از کلاس ها و روش های آموزش و بحث امتحانات را به طور جدی دنبال کنند.

انتهای پیام/ ش