اصفهان شرق

تصویب شیوه‌نامه اجرایی ساماندهی و کنترل توزیع آب بخش کشاورزی حوضه زاینده‌رود

کدخبر: 121429
1395/10/04 در ساعت 08:00

به گزارش اصفهان شرق، در راستای مصوبات شورای هماهنگی مدیریت پیوسته حوضه، آبریز زاینده رود و استفاده از ظرفیت های مردمی در مدیریت کنترل و نظارت بر توزیع آب بخش کشاورزی این حوضه، با حضور استانداران اصفهان و چهارمحال بختیاری، مدیران شرکت های آب منطقه ای دو استان و نمایندگان صنف کشاورزان دو استان جلسه هماهنگی به منظور تصویب شیوه نامه اجرایی پیشنهادی کمیته ساماندهی نظارت و کنترل بر توزیع آب بخش کشاورزی در حوضه آبریز زاینده رود تشکیل شد.
استاندار اصفهان در این نشست با بیان اینکه دو تفاهم نامه با کشاورزان و آب منطقه ای دو استان به امضا رسیده است، تصریح کرد: این دو تفاهم نامه در راستای نظارت بر برداشت ها و همچنین ساماندهی حوضه آبریز زاینده رود است چرا که اگر این اقدامات توسط کشاورزان صورت گیرد نتایج بهتری خواهد داشت.
رسول زرگرپور افزود: گرچه ممکن است نقطه نظرات اصلاحی هم در این خصوص وجود داشته باشد ولی مهم این است که کار آغاز شود و در طول اجرا اصلاحات صورت پذیرد.
وی اضافه کرد: آنچه از جزئیات تفاهم نامه مهمتر است نفس این کار است و تفاهمی که بین دو استان ایجاد شده است می تواند مهم و مثمرثمر باشد و در پیشبرد برنامه ها نقش بسیار مهمی را ایفا کند.
استاندار چهارمحال بختیاری نیز در این نشست با اشاره به اینکه مدیریت این استان با دو دغدغه عمده روبرو است، تصریح کرد: یکی از دغدغه ها این است که این استان متهم به مصرف مازاد آب در بالادست است و از طرف دیگر کشاورزان این منطقه نیز با مشکلاتی روبرو هستند که مدیریت استان را تحت فشار قرار داده است.
قاسم سلیمانی با بیان اینکه این استان در خصوص نصب کنتور هوشمند بسیار مصر است، اظهار داشت: این امر در کنترل برداشت های مازاد و غیرمجاز اهمیت بالایی دارد.
وی اضافه کرد: قرارداد خرید و نصب کنتورها به امضا رسیده است و امیدواریم طی۶ ماه آینده این کار انجام شود و برداشت های مازاد قطع شود.
استاندار چهارمحال بختیاری اظهار امیدواری کرد که با راهکارهایی که استاندار اصفهان در خصوص واگذاری نظارت بر برداشت ها و ساماندهی حوضه آبریز زاینده رود به کشاورزان پیش بینی کرده است شاهد سرعت در ساماندهی مسائل حوضه آبریز زاینده رود باشیم.
سلیمانی گفت: مدیریت استان چهارمحال بختیاری به طور ویژه و با قدرت از این تفاهم نامه حمایت خواهدکرد.
گفتنی است؛ در این نشست پس از جمع بندی پیشنهادات، شیوه نامه اجرایی مورد تصویب قرار گرفت و مقرر شد نمایندگان صنف کشاورزان دو استان در راستای نظارت و پیگیری بر نصب ابزارهای هوشمند اندازه گیری در نقاط مجاز برداشت آب، جلوگیری از برداشت های مازاد بر مجوز، جلوگیری از تخصیص برداشت های غیرمجاز، رصد مداوم کیفیت آب و ساماندهی رودخانه زاینده رود اقدامات لازم مبذول کنند.

انتهای پیام/ایمنا