اصفهان شرق

تکدی‌گران اصفهانی ساماندهی می‌شوند

کدخبر: 121250
1395/10/02 در ساعت 17:05

به گزارش اصفهان شرق، مسعود مهدویان‌فردر نشست طرح تقسیم کار ملی برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی اظهار کرد: در بحث آسیب‌های اجتماعی با توجه به تکثیر آن، کنترل و کاهش آسیب‌ها و همچنین شناسایی پراهمیت‌ترین آن‌ها مهم به شمار می‌آید.

وی بابیان اینکه یکی از خلاهای موجود در حوزه آسیب‌های اجتماعی بحث خلا تقسیم کار بین دستگاه‌هاست، عنوان کرد: 19 آسیب اجتماعی در اولویت‌بندی‌های این تقسیم کار مشخص شده است که حاشیه‌نشینی، اعتیاد، طلاق، زنان سرپرست خانوار، آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهرها، زندانیان و خانواده آن‌ها، آسیب‌ها و تهدیدات امنیت اجتماعی، خودکشی، آسیب‌های اجتماعی کودکان و مصرف مشروبات الکلی از جمله آن‌هاست.

معاون امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در ادامه اضافه کرد: طبق مصوبه‌ای که در 25 اردیبهشت سال جاری صورت گرفت، شهرداری‌ها دستگاه اصلی برای حل آسیب‌های اجتماعی کلان‌شهرها قرار گرفتند که در صدر اولویت‌های آن‌ها اقدام برای جمع‌آوری و ساماندهی زنان خیابانی، معتادین متجاهر، متکدیان و کارتن‌خواب‌ها قرار دارد.

وی از موظف بودن دستگاه‌های دیگر در همکاری با شهرداری در برخورد با آسیب‌های اجتماعی گفت و بیان داشت: بهزیستی، نیروی انتظامی، دادستانی، کمیته امداد، صدا و سیما، اداره تبلیغات اسلامی، فنی حرفه‌ای، فرمانداری و امور بانوان و زنان استانداری از جمله 13 نهادی هستند که برای کاهش آسیب‌های اجتماعی در سطح کلان‌شهرها فعالیت خواهند کرد.

مهدویان‌فر درباره اهداف این طرح نیز بیان کرد: پاکسازی کامل معابر کلان‌شهرها از تکدی‌گری و دست‌فروشان (تکدی گری پنهان) و افزایش اسکان موقت تکدی‌گران از اهداف طرح ملی تقسیم‌ کار کاهش آسیب‌های اجتماعی و مرکز غربال‌گری خواهد بود.

وی از راه‌اندازی اولین مرکز جامع نگهداری و غربال‌گری معتادین در شمال شرقی اصفهان خبر داد و گفت: یک خلایی که در شهرداری اصفهان با آن مواجه بودیم، تأمین مکان مناسب برای کارتن‌خواب‌ها، معتادین و افراد این چنینی بود.

معاون امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان راه‌اندازی مرکز غربال‌گری را حل مشکلات موجود در مراکزی دانست که 10 تا 15 سال قبل برای مددجویان اجتماعی ساخته شده است و تصریح کرد: این مرکز با ظرفیت 100 نفر توانایی نگهداری مددجویان را تا 60 روز و تا زمان معرفی آن‌ها به یکی از مراکز 8 گانه پوشش مددجویان اجتماعی که برحسب سن، نوع آسیب‌ جنسیت فعال هستند را دارد.

وی در خصوص خدمات این مرکز به مددجویان نیز بیان کرد: اسکان، ارائه پوشاک، اطعام، بررسی سلامت روان و موضوعات بهداشتی مددجو از مواردی است که در این مراکز برای افراد انجام می‌شود.

مهدویان‌فر در ارائه آماری نیز بیان داشت: در 9 ماهه اول سال در مجموع هزار و 280 نفر مددجو پذیرش شده در مرکز فضیلت اصفهان داشتیم که از این میزان 450 نفر از خود شهر اصفهان و مابقی مربوط به شهرستان‌های خارج استان و اتباع خارجه است.

وی از افزایش 15 درصدی مراجعه به مرکز فضیلت اصفهان گفت و در ادامه اضافه کرد: از هزار و 280 مددجوی شناسایی شده 15 درصد اتباع خارجی هستند که 930 نفر آن‌ها جنسیت مذکر و حدود 350 نفر دیگر خانم هستند.

معاون امور اجتماعی و مشارکت‌های مردمی شهرداری اصفهان در پایان نیز خاطرنشان کرد: معلولان و ناتوان‌های جسمی، بیماران روانی حاد، معتادین خیابانی، کارتن‌خواب‌ها، افراد شیاد، افراد بی‌سرپرست و مجهول‌الهویت، افراد گمشده و متواری و افراد معتاد مرتکب به جرائم حرفه‌ای و غیرحرفه‌ای از جمله کسانی هستند که در این مرکز تحت پوشش قرار می‌گیرند.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان