سرویس: غیر تولیدی » نقلی 19:29 - شنبه 19 بهمن 1392

استاندار اصفهان در همايش تجليل از خادمان فرهنگ مكتوب:

اصفهان در زمینه فرهنگ نشر جایگاه مطلوبی ندارد

استاندار اصفهان ضمن گراميداشت ايام الله دهه فجر با بیان این در كيفيت و ظرفيت چاپ پس از تهران و قم، اصفهان جزو استان‌هاي برتر محسوب مي‌شود؛ گفت: اصفهان در زمینه فرهنگ نشر جایگاه مطلوبی ندارد.

به گزارش اصفهان شرق: همایش تجلیل از خادمان فرهنگ مکتوب با حضور استاندار اصفهان و جمعی از نوسیندگان، ناشران و فرهیختگان فرهنگ و ادب اصفهان در تالار فرشچیان برگزار شد.

دکتر زرگر پور افزود: اصفهان باید در همه امور به ویژه فرهنگ مکتوب برتر باشد و با توجه به پایین بودن سرانه مطالعه این اتفاق ضرورتی است که باید انجام شود.

برای کشوری همچون ایران زیبنده نیست که متوسط سرانه مطالعه در آن تنها ۲۰ دقیقه باشد
وی با بیان این که در کشورهایی که چنین میراث گرانبهای ارزشمند و درخشانی ندارند؛ متوسط سرانه مطالعه ۲ تا ۳ ساعت است؛ تصریح کرد: برای کشوری همچون ایران زیبنده نیست که متوسط سرانه مطالعه در آن تنها ۲۰ دقیقه باشد.

زرگر پور با اشاره به تمدن ۵ هزار ساله ایران عنوان کرد: فرهنگ سینه به سینه به نسل‌های بعد منتقل شد و تولیدات فرهنگی فرایندی قابل توجه را پیمود و از لوح گلی به لوح فشرده تبدیل گردید.

ایران، ملتی که قدیمی ترین کتابخانه دنیا را داشته است

وی گفت: ایران ملتی است که قدیمی‌ترین کتاب خانه دنیا را داشته است. حضرت امیرالمومنین(ع) می فرمایند: کتاب غذای روحی بشر است و ویکتورهوگو کتاب را جام جهان نما نامیده است. معجزه بزرگ پیامبر گرامی اسلام کتاب قرآن است و واژه کتاب ۲۲۵ بار و واژه قلم ۲ بار در قران تکرار شده است.

وی با بیان این که ۴۰۰ هزار جلد کتاب خطی قدیمی در کتابخانه خواجه نصیرالدین طوسی وجود داشته است، خاطر نشان کرد: کتابخانه‌ها نه تنها محلی برای دانش، بلکه مرکزی برای تبادل دانش ها بوده است.

زرگر پور با بیان این که قبل از پیروزی انقلاب اسلامی کتاب‌های منتشر شده به ۱۰۰ کتاب هم نمی‌رسید؛ تصریح کرد: در ایران در سال ۹۰ و در طول سال‌های بعد از انقلاب ۷۰۰ هزار عنوان کتاب و در سال ۹۱، ۳۴ هزار عنوان کتاب در چاپ اول، ۳۰۰ هزار جلد در چاپ دوم و ۵۰ هزار جلد در بخش تالیف و ۳۰ هزار جلد در بخش ترجمه به زیور چاپ آراسته شده است.
وی ادامه داد: در سال جاری برای یک هزار و ۴۰۰ عنوان کتاب مجوز صادر شده است که بیش از نیمی از آنها به زیور چاپ آراسته شد.

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.