سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 09:25 - پنجشنبه 02 دی 1395

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور:

كاهش بارندگي و افزايش دما بحث علمی و غیرقابل انکار است/ تالاب گاوخونی كانون اصلي ريزگردها نيست

رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور گفت: علت اصلی افزايش دماي هوا، وجود لایه دي اكسيد كربن است که مانع خروج گرما از زمین می شود.

به گزارش اصفهان شرق، معصومه ابتكار رئيس سازمان حفاظت محيط زيست كشور در خصوص توافق نامه پاریس اظهار کرد: توافق نامه  پاريس در راستاي منافع ملي كشور بوده و جمهوري اسلامي ايران قبل از توافق پاريس بر اساس برنامه از پیش برنامه ریزی شده آن را پيش مي برد.
وي افزود: اين توافق را با تاثيرگذاري بالاي جمهوري اسلامي ايران و با حضور يك هيات قوي ديپلماسي در تمام مراحل مذاكرات، تضمين كرديم كه صنعت، منافع ملي ما را در منطقه و كشورهاي هم فكر ما تامين كند تا مشكلي را براي كشورمان پيش نيايد.
کاهش 8 درصدی  انتشار گازهاي گلخانه اي 
۱۲ دسامبر ۲۰۱۵ در پاريس، قراردادي براي مقابله با تغييرات اقليمي و سرمايه گذاري در جهت اقتصادي كم كربن، مقاوم، انعطاف پذير و پايدار توسط ۱۹۵ كشور مورد توافق قرار گرفت.
بر اساس نشست پاريس قرار شد ايران ۴ درصد بدون شرط و ۸ درصد به شرط برداشته شدن تحريم تا سال ۲۰۳۰ از انتشار گازهاي گلخانه اي خود بكاهد.
معاون رئيس جمهور در ادامه سخنان خود خاطرنشان كرد: هرسال بارندگي ها كاهش و دما افزايش مي يابد و مفهوم اين مهم به زبان علمي، تغيير اقليم جهان است.
وي يكي از دلايل اصلي افزايش دماي هوا را وجود دي اكسيد كربن زياد بيان كرد و گفت: دي اكسيد كربن لايه اي را ايجاد كرده و اجازه خروج گرما را از زمين نمي دهد و درنتيجه، اثر گازهاي گلخانه اي در روي زمين ايجاد شده است.
ابتكار تصريح كرد: كاهش بارندگي و افزايش دما يك بحث بديهي علمي است و نمي توان آن را انكار كرد؛ راه حل اين كار، کنترل میزان گازهای گلخانه ای است که باید کنترل شود تا به آستانه دو درجه نرسد.
وی با ابراز ناراحتی اذعان داشت: 2 درجه سیلیوس بسیار خطرناک بوده و ايران هم اكنون ميزان توليد گاز گلخانه اي را با ۱.۸ سيليوس تجربه می کند.
وي تاكيد كرد: اين موضوع به اندازه اي جدي بود كه ۱۹۵ كشور جهان توافق كردند كه انتشار گازهاي گلخانه اي را كاهش دهند كه راه حل آن بهينه سازي مصرف انرژي است و رهبر معظم انقلاب پنج سال قبل بيان فرمودند كه ايران بايد حداقل ۵۰ درصد الگوي مصرف را كاهش دهد.
باید در  بخش کشاورزی ایران انقلابی عظیم رخ دهد
رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: مفهوم كاهش انرژي، كاهش انتشار گازهاي گلخانه اي، كاهش آلودگي هوا و حفظ ذخاير ارزشمند انرژي كشور است.
ابتكار يادآور شد: توافق پاريس محور دومي هم دارد و آن سازگاري است كه جوامع بايد ياد بگيرند كشاورزي، اقتصاد و صنعت بايد با تغيير اقليم سازگاری داشته باشند و اگر اين مهم تحقق نيابد نمي توان آينده روشني را براي كشور پيش بيني كرد.
وي انقلاب در بخش كشاورزي كشور را ضروري دانست و تصريح كرد: ۹۰ درصد آب در بخش كشاورزي مصرف مي شود و بايد مصرف آب در اين بخش حداقل به يك سوم برسد.
وي گفت: دانشگاه ها بايد در اصلاح الگوي مصرف با فناوري هاي نوين، نوآوري و تلاش مضاعف پيشگام شوند.
ابتكار هم چنين در خصوص برنامه هاي دولت تدبير و اميد براي كاهش آلودگي هوا در تهران و اصفهان گفت: در سال ۸۹ ميزان بنزن در اثر بنزين خودكفايي در اين شهرها هزار برابر حد مجاز بود و در اين دو شهر و برخي كلان شهرها به علت بي تدبيري و بي برنامگي تحت شرايطي بين ۴۰۰ تا ۱۰۰۰ برابر حد مجاز شد.
معاون رئيس جمهور تصريح كرد: امروز  با همتي كه در صنعت نفت اتفاق افتاد بنزين يورو با بنزین استاندارد زير يك درصد انجام گرفت كه ميزان بنزین در كلان شهرها به نزديك حد مجاز رسيده و اين دستاورد بزرگي در صنعت نفت كشور است.
تالاب گاوخونی كانون اصلي ريزگردها نيست
وي در خصوص تالاب گاوخوني در استان اصفهان نيز گفت: با اقداماتي كه در اين تالاب صورت گرفت چون رطوبت آن كم شد، مشخص گرديد اين مكان
ابتكار با بيان اين كه دانشجويان زيادي در زماني به علت انتقاد از برخي مسئولان آسيب هاي فراواني ديدند، تاكيد كرد: خوشبختانه دولت تدبير و اميد، دولتي است كه افراد را بابت انتقاد تحت پيگرد قرار نمي دهد.
ابتكار پرتلاش بودن را از ويژگي هاي دانشجو بيان كرد و گفت: دانشجويان افزون بر اينكه براي اعتلا، سربلندي كشور و جامعه فداكارانه تلاش مي كنند، براي كسب دانايي به مفهوم درك و دانستن گام برمي دارند.
معاون رئيس جمهوري با اشاره به اينكه دولت هاي گذشته به محيط زيست به عنوان يك مساله فرعي نگاه مي كردند، تاكيد كرد: هم اكنون تمام مسئولان نظام به اين نتيجه رسيده اند كه محيط زيست مساله اصلي كشور است.
وي هم چنين پيگيري سختي كار محيط بانان، ايجاد شعب ويژه رسيدگي به مسائل زيست محيطي در دادگستري ها و آموزش محيط بانان، تهيه و تدوين لايحه تالاب ها، خاك، هوا و ارزيابي زيست محيطي را از جمله اقدام هاي دولت تديبر و اميد در سازمان حفاظت محيط زيست برشمرد و گفت: لايحه هوا مرحله نهايي خود را مي گذراند و با حمايت رئيس مجلس شوراي اسلامي به زودي به صحن مجلس مي رود.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.