اصفهان شرق

اصفهان جزو 5 نقطه پرتصادف کشور است/آزادراه فرودگاه محدوده حصه پرتصادف‌ترین نقطه اصفهان

کدخبر: 121216
1395/10/01 در ساعت 18:00

به گزارش اصفهان شرق،  فرزاد دادخواه ظهر امروز در نشست مطبوعاتی هفته حمل و نقل و راهداری در جمع خبرنگاران اظهارکرد: امسال نخستین سالی است که هفته حمل و نقل و روز راهدار را در یک اداره کل جشن گرفتیم و این موضوع به دلیل ادغام این دو سازمان بود.

وی افزود: اول دی ماه به عنوان روز راهدار را به همه راهداران، سخت‌کوشان، سفیران آرامش جاده‌ها و فرشتگان نجاتی که در راه‌ها تلاش می‌کنند و در سخت‌ترین شرایط در جهت ارتقای ایمنی راه‌ها، تسهیل عبور و مرور و کمک به مسافران، جان بر کف خدمت‌رسانی می‌کنند.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان گفت: سالیانه شاهد حوادث زیادی در جاده‌ها هستیم، حوادثی که منجر به فوت، قطع و یا نقص عضو هم‌وطنان شده است؛ استان اصفهان جزو 5 استان پرتصادف کشور شناخته شده است.

*اجرای طرح راهداری زمستانی تا نیمه فروردین 96

وی در ادامه تصریح کرد: مانور بزرگ امداد جاده‌ای با هدف آمادگی بیشتر در دستگاه‌های امداد جاده‌ای امروز در استان اصفهان برگزار و پس از آن از زحمات همه تلاش‌گران شورای حمل و نقل استان قدردانی شد.

دادخواه از اجرای طرح راهداری زمستانی خبر داد و بیان داشت: این طرح همه ساله از 15 آذرماه آغاز و تا 15 فروردین‌ماه سال بعدی آن ادامه خواهد داشت که در ماه آخر این طرح، طرح راهداری نوروزی نیز اجرا می‌شود.

وی اضافه کرد: طرح راهداری زمستانی امسال در قالب 100 اکیپ راهداری آغاز شد که البته از یک ماه پیش از شروع این طرح، آمادگی لازم در همه اکیپ‌ها و راهدارخانه‌های مناطق صعب‌العبور وجود داشت.

*فعالیت‌های راهداری قابلیت کلنگ‌زنی و افتتاح ندارد

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به اذغام دو سازمان حمل و نقل جاده‌ای و راهداری عنوان داشت: انتقال 870 تن از پرسنل اداره کل راهداری در کنار برف‌روبی و شرایط سخت جوی، کار را برای ما مشکل‌تر کرد.

وی متذکر شد: بخش عمده‌ای از خدمات و فعالیت‌های راهداری قابلیت کلنگ‌زنی و افتتاح نداشته و به چشم مردم و مسؤولان نمی‌آید و به همین دلیل ناپیدا و طاقت‌فرسات.

دادخواه ابرازداشت: عملیات جمع‌آوری صحنه تصادف، ساماندهی راه‌ها، نصب تابلوهای مورد نیاز و … به صورت مستمر انجام شده و به همراه مراسم تشریفاتی و افتتاحیه‌ای نخواهد بود.

وی تأکید کرد: شب گذشته در استان اصفهان به غیر از شهرستان خور و بیابانک تقریباً همه شهرستان‌ها با بارش برف همراه بودند، از برف 50 سانتی‌متری در شهرستان چادگان گرفته تا برف 10 سانتی‌متری در مناطق شرقی استان اصفهان که تمامی عوامل راهداری به فعالیت مشغول بودند.

*اجرای 75 پروژه روکش آسفالت با اعتبار 270 میلیارد تومان

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان اذعان داشت: اکثر پروژه‌هایی که اعتبار آن‌ها از طریق راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای کشور تأمین شده در حال پیگیری است.

وی اظهارداشت: در حال حاضر 75 پروژه روکش آسفالت با اعتباری بالغ بر 270  میلیارد تومان در محورهای مواصلاتی استان اصفهان آغاز شده و در دست اجراست.

*کاهش 50 درصدی خرابی آسفالت جاده‌های استان اصفهان

دادخواه ادامه داد: در سال 95-96 حدود 160 کیلومتر آسفالت سطحی و بالغ بر 100 میلیارد تومان جهت اجرای پروژه روکش آسفالت گرم برآورد شده و مناقصات آن برای مشخص شدن پیمانکاران در حال پیگیری و اجراست.

وی خاطرنشان کرد: 3 سال پیش استان اصفهان دارای هزار و 300 کیلومتر خرابی شدید روکش آسفالت بود که در حال حاضر این میزان از خرابی به 650 کیلومتر رسیده است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان با اشاره به شانه‌سازی و اصلاح شیب شیروانی اظهارداشت: ارتقای ایمنی راه‌ها با استفاده از کمترین امکانات استانی در حال پیگیری است.

* 67 نقطه پرتصادف کشور متعلق به اصفهان است

وی با اشاره به نقاط پرتصادف استان اصفهان اضافه کرد: 67 نقطه از 109 نقطه پرتصادف استان اصفهان در میانگین نقاط پرتصادف مصوب کشور به ثبت رسیده که با همین اولویت‌ درصدد حذف نقاط تصادف‌خیز هستیم و اولویت ما همین 67 نقطه است و امیدواریم گامی مؤثر در جهت کاهش تلفات جاده‌ای برداریم.

دادخواه با اشاره به نقاط حادثه‌خیر جاده‌ای در استان اصفهان بیان داشت: براساس تعداد تصادفات واقع شده در یک نقطه، نقاط پرتصادف تعیین می‌شود که اگر بیش از 3 تصادف منجر به فوت در نقطه‌ای رخ داد، آن نقطه به عنوان نقطه پرتصادف شناخته می‌شود.

*آزادراه فرودگاه محدوده حصه پرتصادف‌ترین نقطه اصفهان

وی اضافه کرد: آزادراه فرودگاه محدوده حصه پرتصادف‌ترین نقطه در استان اصفهان بوده و دلیل آن غیرقابل کنترل بودن تردد عابران پیاده در این نقطه است که علی‌رغم نصب توری بر روی نیوجرسی این جاده و نصب متعدد پل عابر پیاده، بی‌احتیاطی‌های زیادی توسط شهروندان صورت می‌گیرد.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان ادامه داد: محور مواصلاتی اصفهان-داران دومین نقطه پرتصادف استان اصفهان و کمربندی شمالی نجف‌آباد به دلیل عبور سربازان یک پادگان سومین نقطه پرتصادف استان اصفهان است.

*اختصاص 27 میلیارد تومان برای ایمن‌سازی جاده‌ها

دادخواه ابرازداشت: اعتباری بالغ بر 27 میلیارد تومان برای ایمن‌سازی جاده‌های استان اصفهان در سال 95 اختصاص داده شده که این اعتبار جهت نصب نیوجرسی، گاردریل، تابلو و علائم راهنمایی و رانندگی، خط‌کشی راه‌ها، ایجاد شبکه روشنایی و همچنین آشکارسازی، آرام‌سازی و ایمن‌سازی راه‌ها تعلق گرفته است.

وی با اشاره به وضعیت روکش آسفالت محورهای مواصلاتی استان اصفهان یادآور شد: استان اصفهان در اجرای روکش آسفالت نوین در کشور پیشرو است؛ میزان هزینه روکش آسفالت به قدری بالاست که اعتبارات جوابگوی آن نیست

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان افزود: اگر بخواهیم هر 12 سال یک‌بار روکش آسفالت کل جاده‌های استان اصفهان(11 هزار و 500 کیلومتر) را نوسازی کنیم باید به طور سالیانه باید هزار کیلومتر تجدید روکش آسفالت صورت گیرد و چنین امکانی از نظر اعتبارات وجود نخواهد داشت.

*نوسازی 400 کیلومتر روکش آسفالت جاده‌های استان

وی تصریح کرد: به دلیل محدودیت در تأمین اعتبارات مورد نیاز طی 3 سال گذشته توانسته‌ایم تنها 400 کیلومتر از روکش آسفالت جاده‌های مواصلاتی استان اصفهان را نوسازی کنیم.

دادخواه در ادامه گفت: رویکرد اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان استفاده از آسفالت حفاظتی، الیافی، SMA، جاذب تنش، پودر لاستیک و پلیمری است و اجرای آن در سال‌های 94 و 95 در محورهای مواصلاتی شهرستان‌های شهرضا، دهاقان، نایین و اردستان اجرا شد.

وی افزود: آمار فوتی ناشی از تصافات در محور آزادراه کاشان-اصفهان بسیار بالا بوده و دلایل اصلی آن سرعت غیرمجاز و خواب‌آلودگی بوده که در یک مورد خودرویی خلاف جهت در این بزرگراه حرکت کرده است؛ بیشترین تلفات در تصادفات رانندگی مربوطه به خودروهای پراید و پژو 405 بوده که در آمارهای جدید استان اصفهان خودروی پژو 405 از پراید پیشی گرفته است.

معاون راهداری اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای استان اصفهان در پایان تأکید کرد: میانگین سن ناوگان حمل و نقل به ترتیب سواری 7 سال، اتوبوس 10 سال، مینی‌بوس 18 سال و کامیون 16 سال است.

انتهای پیام/فارس