سرویس: دین و اندیشه » روحانیت 16:00 - چهارشنبه 01 دی 1395

آیت‌الله مکارم‌شیرازی:

بسیاری از پرونده‌های طلاق‌ ناشی از فضای مجازی است/ بانکداری ما هنوز اسلامی نشده است

یکی از مراجع تقلید گفت: طی تماس با مسؤولان قضایی کشور بیان شد بسیاری از پرونده‌های طلاق‌ و مشکلات خانواده‌ها ناشی از فضای مجازی است که ارتباطات نامشروع یا متهم کردن خانواده‌ها و تخم بدبینی را پاشیدن از جمله آنهاست.

به گزارش اصفهان شرق،  آیت‌الله ناصر مکارم‌شیرازی صبح امروز در درس خارج فقه خود که در مسجد اعظم قم برگزار شد، با اشاره به حدیثی از پیامبر اکرم(ص) اظهار کرد: ربا در احادیث اسلامی مفهوم وسیعی دارد، به طور معمول ربا در سود مال است، سبب می‌شود شخص بدهکار نیرو و سرمایه خود را از دست بدهد.

وی خاطرنشان کرد: برخی اوقات سود مضاعف می‌گیرند، همان کاری که برخی از بانک‌ها انجام می‌دهند، به دلیل آنکه نتوانسته‌اند به موقع بپردازند جریمه دیرکرد باید پرداخت کنند، در حالی که اسلام می‌گوید اگر کسی بدهکار بود و نتوانست آن مبلغ را بپردازند باید به او مهلت داد.

این مرجع تقلید با بیان اینکه آنها سود بر سود می‌گذارند و اسم آن را بانکداری اسلامی می‌گذارند و متاسفانه بانکداری ما هنوز اسلامی نشده است، گفت: رباخواری سر از غارت اموال مردم درمی‌آورد، در مکان‌های دیگر نیز اگر سرمایه‌های مردم غارت و آسیب به آنها وارد شود نام ربا بر آنها گذاشته شده است.

وی خاطرنشان کرد: در این روایت پیامبراکرم(ص) می‌فرمایند آبرو سرمایه است، کسی که آن را با بدگویی غارت می‌کند گرفتار ربا شده است، بدترین بدگویی‌ها مسخره کردن است کسی که نقل بدگویی و مسخره کردن را انجام می‌دهد، در این گناه شریک است.

آیت‌الله مکارم‌شیرازی عنوان کرد:‌ آبرو مردم را بردن و بدگویی کردن بالاترین و خطرناک‌ترین گناه است، در رسانه‌ها مشاهده می‌شود چه اندازه آبروی افراد را بر باد می‌دهند و چه شایعات و سخره‌هایی بیان می‌کنند، برخی اوقات آبروی انسان، جامعه، نظام و اسلام را می‌برند.

وی با بیان اینکه بسیاری از زنان نامه می‌نویسند و از شوهرانشان گلایه دارند، گفت: شوهر مؤمن و نمازخوان است،‌ ولی بدرفتاری در منازل نسبت به همسر و فرزند دارد که زیاد شده و این امر برکت را از بین می‌برد به ویژه کسانی که دم از اسلام و تربیت اسلامی می‌زنند باید به این مسئله توجه کنند.

این مرجع تقلید با اشاره به تماس با مسؤولان قضایی کشور گفت: در این تماس بیان شد بسیاری از پرونده‌های طلاق‌ها و مشکلات خانواده‌ها ناشی از فضای مجازی است که ارتباطات نامشروع یا متهم کردن خانواده‌ها و تخم بدبینی را پاشیدن از جمله آنها است.

وی با بیان اینکه فضای مجازی فضای خوبی برای استفاده علمی و فرهنگی است، گفت: مانند اتم که می‌توان با آن کارخانه‌ راه انداخت و بیماری‌ها را درمان کرد و نیز می‌توان آن را به بمب تبدیل کرد.

مکارم شیرازی ادامه داد: نخستین استفاده غربی‌ها از اتم بمب بود که در هیروشیما انداختند، در فضای مجازی نیز نخستین استفاده آنها بمب مفاسد است.

وی خاطرنشان کرد: درمان فضای مجازی راه دارد، باید فواید را دریافت و از بدی‌ها پرهیز کرد، شبکه‌ای به عنوان شبکه ملی فراهم کردند که باید آن را توسعه دهند و پهنای باند را در اختیار آن بگذارند و از شبکه‌های فاسد بگیرند.

استاد حوزه علمیه قم با بیان اینکه باید ابزار شبکه ملی و سالم مفید را فراهم کنند، گفت: ابزار از آن شبکه گرفته شود تا مردم به این شبکه جذب شوند، بسیاری دل برای این مسئله نمی‌سوزانند، در حالی که سرنوشت جامعه به ویژه نسل جوان با فضای مجازی گره خورده است.

وی عنوان کرد:‌ چرا نسبت به این مسئله دلسوز نیستند، چندان اظهار نمی‌کنند در حالی که یکی از مهمترین مسائل اجتماع این است که جنبه‌های بمب را بگیریم و بخش‌های سالم را در اختیار افراد قرار دهیم.

مکارم شیرازی خاطرنشان کرد: هیأت‌های نظارت بر فضای مجازی و شورای عالی فضای مجازی که ریاست آن بر عهده رئیس جمهور است، درباره این مسئله دل بسوزانند و بدانند چه کار می‌کند و با مسؤولان قضایی تماس بگیرند و ببینند مشکلات چه اندازه  از اینجا سرچشمه می‌گیرد.

وی عنوان کرد:‌ دروغ‌های زیادی در فضای مجازی پخش می‌کنند، که برای اصلاح آنها زمان فراوانی نیاز است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.