اصفهان شرق

سوءتغذیه؛ یعنی مصرف ناکافی یا بیش از اندازه مواد غذایی/ مهمترین عامل مرگ و میر کودکان در دنیا سوء تغذیه است

کدخبر: 121119
1395/09/30 در ساعت 17:05

به گزارش اصفهان شرق،  سوء تغذیه هنگامی رخ می دهد که بدن غذای کافی که برای رشد و سالم بودن نیاز دارد را دریافت ننماید. و این هنگامی رخ می دهد که فردی غذای کافی نخورد یا غذایی که برای سلامت و رشد وی ضروری می باشد را مصرف نکند.
برخی افراد ممکن است به دلیل ابتلا به بعضی اختلالات سوء جذب روده ای،  قادر به  جذب مواد مغذی  از غذاهایی که دریافت می کنند، نباشند وبه همین دلیل  دچار سوء تغذیه باشند.
برای آگاهی هر چه بیشتر از سوء تغذیه و پیامدهای آن گفتگویی را با “دکتر غلامرضا عسگری – متخصص تغذیه و رژیم درمانی” انجام داده ایم که مشروح آن را در ادامه می خوانید:
برای روشن شدن ذهن خانواده ها تعریفی از سوءتغذیه داشته باشید!
سوءتغذیه نوعی بیماری به شمار می رود که به علت مصرف ناکافی یا بیش از اندازه یک یا چند ماده غذایی بروز می کند و نمودهای مختلفی دارد.
ما سوءتغذیه را فقط در افراد لاغر و کم وزن نمی بینیم بلکه در افراد چاق و افرادی که بد خوردی، پُرخوری و یا کم خوری دارند هم مشاهده می شود.
متأسفانه سوءتغذیه مهمترین عامل مرگ و میر کودکان در دنیا محسوب می شود و عوامل مختلفی در آن دخیل است.
عوامل سوءتغذیه چیست؟
مهمترین عامل مطرح در فرهنگ ما رژیم درمانی نادرست، سبک زندگی غلط، فرهنگ نادرست تغذیه، کمبود برخی مواد غذایی ، ناآگاهی و بی اطلاعی می تواند در مبحث تغذیه نقش داشته باشد.
زمانی تلویزیون تصاویری از کشورهای قحطی زده افریقا را نشان می داد که ذهن ما به سمت سوءتغذیه می رفت اما اکنون برعکس شده و کشورهای جهان سوم هم با چاقی مفرد رو به رو هستند.
عوارض سوءتغذیه چه می تواند باشد؟
علایم سوءتغذیه بیشتر خستگی و بی حالی به خصوص در دانش آموزان است،البته لاغری، کوتاهی قد، تغییر رنگ و ریزش مو هم از دیگر عوارض سوءتغذیه به شمار می رود.
اولین چیزی که برای ما مهم است اینکه کودکان بیماری گوارشی نداشته باشد بنابراین والدین باید فرزندان خود را چکاب کنند.
اشتباه بزرگ مادران این است که فرزندان خود را با فرزندان دیگران مقایسه می کنند در حالی که اگر بر اساس منحنی رشد فرزندان پیش روند، جای نگرانی نیست اما اگر از منحنی رشد بالا یا پایین باشد جای پیگیری دارد.
عادت های غذایی نیز بسیار حائز اهمیت است،کودکان ما دچار بدخوری شده اند و این خود حساسیت والدین را بیشتر می کند.
خوردن میوه و سبزیجات منبع املاح و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند، بنابراین عادت های غذایی غلط را باید کنار گذاشت.
متأسفانه فرهنگ بد ما تغییر الگوی غذایی است به طوری که والدین هم فرزندان خود را در مصرف فست فودها همراهی می کنند.
مصرف فست فودها افزایش یافته و این رویه برای سلامتی به هیچ عنوان خوب نیست.
سوءتغذیه عوارض متعددی دارد و باعث بروز بیماری های گوناگونی همچون: عدم رشد جسمی و روانی کودک، وقفه در سیر تکاملی و اختلالات گوارشی، قلبی – عروقی و کبدی می شود.
سوءتغذیه چگونه در نوزادان پیدا می شود؟
در این بخش باید به دو عنصر مهم آهن و یُد اشاره کنم.
جالب اینکه بدانید کمبود آهن در نوزادان 6 تا 24 ماه 40 تا 60 درصد و کمبود ید 10 تا 15 درصد در رشد مغز و هوش کودکان تأثیر گذار است.
نوزاد، آهنِ مورد نیاز بدن خود را از خون مادر می گیرد بنابراین اگر مادر فقر آهن داشته باشد، بر سلامتی نوزاد هم تأثیر مستقیم می گذارد.
اگر بخواهیم فرزندان سالمی داشته باشیم قبل از دوران بارداری تغذیه و وزن مادر خوب باشد و در دوران بارداری تغذیه مناسبی داشته باشدتا کودک کمتر دچار عارضه شود.
بیشتر بیماری های کودکان دارای سوءتغذیه، به مشکلات تغذیه مادر در دوران بارداری و پیش از آن باز می گردد.
بچه ها تا 6 ماهگی به تغذیه با شیر مادر نیاز دارند و تا دو سالگی نیز دادن قطره های آهن و ویتامین D به کودکان بسیار مهم است.
مادران قبل از بارداری باید برنامه تغذیه ای خود را تنظیم و در حین بارداری هم تحت مراقبت تغذیه ای باشند تا فرزندانشان دچار مشکل نشوند.
انواع سوءتغذیه چیست؟
دریافت های غذایی ما به درشت مغذی ها (پروتئین و انرژی)و ریز مغذی ها (املاح و ویتامین ها) تقسیم بندی می شوند.
سوء تغذیه پروتئین و انرژی در دنیا یکی از عوامل عمده مرگ و میر افراد زیر 5 سال است که در این حالت کودکان تحلیل ماهیچه و موهای نازک دارند، لاغر هستند و وضعیت عمومی خوبی ندارند.
گاهی دریافت کالری کافی است اما برای دریافت پروتئین مشکل وجود دارد که آن هم بیماری دیگری است.
در بخش ریز مغذی ها، درکشورمان مشکل کمبود ویتامین D داریم که در رشد استخوان و رشد و نمو انسان تأثیر گذار است و از سوی دیگر کمبود ویتامین A بیماری های شب کوری و بیماری های پوستی ایجاد می کند؛ البته کمبود یُد هم می تواند مشکلات تیروئید برای انسان ایجاد کند.
سوءتغذیه از نظر روحی و روانی هم تأثیر گذار است؟
بله، بسیار زیاد!
اشاره کردم افسردگی هم باعث پُرخوری و چاقی و هم باعث کم خوری و لاغری می شود، ضمن اینکه استرس همه این عوارض را تشدید می کند و اگر فردی زود رنج باشد استرس او بر روی اشتها و جذب و هضم غذا تأثیر گذار است.
بنابراین بهترین راه کاهش استرس است والبته همه این موارد قابل درمان هستند.

انتهای پیام/ایمنا