سرویس: اجتماعی » حوادث 12:50 - سه شنبه 30 آذر 1395

مدیر مرکز فوریت‌های پزشکی استان اصفهان:

مونوکسید کربن تا کنون جان 17 نفر را گرفته است‌/‌بیشتر گازگرفتگی‌ها مربوط به 5 شهرستان

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از فوت 17 نفر به علت گازگرفتگی با گاز co خبر داد و گفت: از ابتدای سال تاکنون 203 نفر در استان به علت گازگرفتگی با مونوکسید کربن(co) یا راهی بیمارستان شده‌اند و یا فوت کرده‌اند.

به گزارش اصفهان شرق، غفور راستین با اشاره به اینکه حوادث مسمومیت با گازگرفتگی در استان اصفهان تلفات جانی زیادی را همه ساله به خود اختصاص می‌دهد اظهار کرد: سال 94 برای مسمومیت‌های ناشی از گاز مونوکسید کربن 288 مورد امداد خواهی داشته‌ایم که 29 مورد فوتی در آن‌ها بوده است.

وی با بیان اینکه تعداد کل مأموریت‌هایی که مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان از ابتدای سال جاری در خصوص مسمومیت‌های با مونوکسید کربن انجام داده 77 مأموریت است عنوان کرد: به ترتیب شهرستان اصفهان با 30 مورد اعزام، خمینی‌شهر با 14 مورد، لنجان با 8 مورد، نجف‌آباد با 7 مورد و شاهین‌شهر با 4 مورد بیشترین اعزام‌هایی اورژانس را در گازگرفتگی با مونوکسید کربن تشکیل می‌دهند.

مدیر مرکز حوادث و فوریت‌های پزشکی استان اصفهان از بستری شدن 171 نفر در پی مسمومیت با گاز CO در بیمارستان‌های استان اصفهان خبر داد و اضافه کرد: در پی اعزام‌هایی که برای مسمومیت با مونوکسید کربن صورت گرفت 62 نفر در اصفهان، 26 نفر در خمینی‌شهر، 19 نفر در فریدن، 18 نفر در لنجان و 10 نفر در نجف‌آباد بستری شدند که به ترتیب جز 5 شهرستان با بیشترین بستری مسمومیت با مونوکسید کربن قرار می‌گیرند.

راستین تعداد فوتی‌های گازگرفتگی با مونوکسید کربن را تاکنون در استان اصفهان 17 نفر اعلام کرد و گفت: شهرستان اصفهان با 9 فوتی، شاهین‌شهر با 2 فوتی و نطنز نیز با 2 فوتی در میان دیگر شهرستان‌های استان بیشترین تلفات جانی را به خود اختصاص داده‌اند.

وی در ادامه با بیان اینکه از ابتدای سال تاکنون 203 نفر در استان به علت گازگرفتگی با مونوکسید کربن یا راهی بیمارستان شده‌اند و یا فوت کرده‌اند یادآور شد: با توجه به این آمار می‌توان 6 شهرستان اصفهان، خمینی‌شهر، لنجان، فریدن، نجف‌آباد، نطنز و شهرضا را به ترتیب جز بیشترین شهرهای دارای گازگرفتگی با مونوکسید کربن بیان کرد.

مونوکسید کربن گازی سمی و خطرناک بوده و چون بدون بو و مزه و غیرقابل دیدن است، اغلب آن را قاتل خاموش می‌نامند و استنشاق هوای آلوده به آن با توجه به میل ترکیبی بالا مونوکسید کربن با هموگلوبین خون می‌تواند مانع از اکسیژن رسانی به بافت‌های بدن شود که درنهایت موجب از کارافتادگی مغز و قلب فرد مبتلا می‌شود.

از علائم این گاز می‌توان به سردرد خفیف، تهوع، استفراغ، کوفتگی بدن (اغلب مشابه علائم آنفولانزا است)، سردرد شدید، خواب‌آلودگی، گیجی، تپش قلب بالا و در موارد با غلظت بالا مونوکسید در هوا به بیهوشی، تشنج، مشکلات قلبی و تنفسی اشاره کرد.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.