سرویس: اجتماعی » علمی 15:05 - سه شنبه 30 آذر 1395

اصفهان بیشترین نخبه کشور را بعداز تهران دارد

بیش از یکهزار نفر یعنی حدود 10 درصد نخبگان کشور در استان اصفهان هستند.

به گزارش اصفهان شرق، رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان  در حاشیه برگزاری آیین تقدیر از استعدادهای درخشان دانشگاه علوم پزشکی کاشان با عنوان مراسم طلوع گفت:بیش از یکهزار نفر یعنی حدود 10 درصد نخبگان کشور در استان اصفهان هستند.
شقایق حق جوی جوانمرد، با اشاره به اینکه بنیاد نخبگان فقط از دانشجویان حمایت نمی کند گفت:دانش آموختگان برتر دانشگاهی،  حوزه کارآفرینان دانش بنیان، و کسانیکه در حوزه های مختلف نوآوری میکنند از جمله افراد مورد حمایت بنیاد نخبگان هستند.
به گفته وی، بزرگترین انتقادی که وی سازمانی که خودش نیز مسوولیت دارد اینست که فقط بسته های حمایتی مالی دارند بلکه نخبگان نیاز به عرصه هایی دارند که پتانسیل بالقوه آنها بالفعل شود.
رییس بنیاد نخبگان استان اصفهان، با اشاره به اینکه بخشی از بسته های حمایتی ما در بنیاد نخبگان حکایت مالی در قالب کمک هزینه تحصیلی،  پژوهش یاری و در بخش کارآفرینی یا فرهنگی آنها جایزه های مالی کوچک می دهیم افزود: البته همه اینها خوب است اما کافی نیست به نظر من آنچه که بچه های ما در حوزه جوایز تحصیلی به عنوان دانشجو بیش از آنکه به پول نیاز داشته باشند به سرپرستی،  شوق و تلاش اساتیدی نیاز دارند که تجارب خود را که آنها به تنهایی در کتاب و مقاله نمی توانند پبداکنند هدایت کند.
حق جوی جوانمرد، با تاکيد بر اينکه فرصت های سرپرستی باید در اختیار نخبگان قرارگیرد تصریح کرد:یک سیستم سنتی آموزش استاد و شاگردی داشتیم که یک استاد عمرش را برای تربیت شاگرد می گذاشت اما اکنون سیستم های مدرن شاگرد پروری را که نیروی کیفی مورد نیاز برای توسعه کشور را تربیت می کند کم رنگ کرده و از ما دریغ کرده است.
وی،با اشاره به اینکه استادی که با همه مشغولیات کار و وظیفه روزمره دانشگاهی قرار است یک نیروی نخبه و کیفی را پرورش دهند گفت :باید عمیق این نخبگان یا بهتر بگوییم استعدادها را در تربیت کنند و در مسیر نخبه شدن قراردهند.
به گفته وی، بزرگانی چون شهید چمران، فرشچیان و علامه طباطبایی نخبه بودند پس ما به این بچه ها استعداد می گوییم تا در مسیر نخبگی قرار گیرند که باید همه حمایت کنیم و این حمایت فقط پول نیست.
 باتاکید بر اینکه بچه های بنیاد به عرصه‌هایی نیاز دارند که در آن به تجارب خود عمق دهند گفت:علت رفتن نخبگان به خارج از کشور اینست که آنجا عرصه ها و احساس موثر بودن بیشتر در اختیار آنها قرار می دهد.
وی در پایان خاطرنشان کرد :حمایت های بنیاد نخبگان از حوزه علوم پزشکی به اندازه حوزه فنی برجسته نیست.
انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.