سرویس: سیاسی 08:00 - سه شنبه 30 آذر 1395

عضو مجلس خبرگان رهبری:

خروجی دانشگاه‌ها باید متخصصان با تعهد باشند/متخصص بدون تعهد به دنبال سودجویی است

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری گفت: خروجی دانشگاه‌ها باید متخصصان متعهد باشند، اگر کسی متخصص باشد اما متعهد نباشد در جامعه مفید نخواهد بود، چرا که متخصص بدون تعهد چاره‌ای را در جامعه دوا نمی‌کند و به دنبال سودجویی خودش است.

به گزارش اصفهان شرق، آیت‌الله سید ابوالحسن مهدوی با اشاره به تعریف از علم و دانشگاه اظهار کرد: تعریف از علم و دانشگاه به تعریفی که افراد دارند باز می‌گردد، اما از نظر مراکز علمی و از منظر تعریف دانشگاه و علم تعاریف جداگانه‌ای دارند.

وی با بیان اینکه مراکز علمی، علم را منوط به هر نوع آگاهی، اعم از آگاهی مربوط به جسم و روح می‌کنند، افزود: وقتی یک مطلبی در ذهن متصور می‌شود، یعنی یک موجود در ذهن تصور شده است.

امام‌جمعه موقت شهر اصفهان تصریح کرد: فقط عالِم از خدا می‌ترسد و کسی اگر ترس در باطنش وجود نداشته باشد، عالِم نیست؛ عصر علم در معیشت الهی ما را به یک نکته جدید می‌رساند.

وی با بیان اینکه در آموزه‌های دینی سه مورد را علم می‌نامند که اشاره به اصول کافی است، ادامه داد: از نظر خداشناسی عالم کسانی هستند که فکر صالحی داشته باشند، عادت به غضب را از خودشان دور کنند و عادت به عفت را بیاورند، تمام احکام و برنامه‌ریزی حکم شرعی دارند.

مهدوی اضافه کرد: کسانی که احکام شرعی را می‌دانند عملشان بر طبق آن است، کسی که واقف به مسائل است با رعایت مسائل در مسیر خود به جلو می‌رود، دین برای همه مسائل آداب دارد، علمی، علم است که قاعده آخرتی داشته باشد.

وی با بیان اینکه حدود دین را در شغلمان هم رعایت کنیم، در رابطه با ارتباط حوزه و دانشگاه اظهار کرد: یک انسان مرکب از جسم و روح است که انسان باید به نیازهای روحی و جسمی خود توجه کند؛ وحدت حوزه و دانشگاه هم همین است که به علم و دین باهم توجه کنیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس خبرگان رهبری اظهار کرد: اطلاعات دینی برای تأمین نیازهای روحی انسان نیاز است، ما وقتی که می‌خواهیم برای جمعی تأثیر روحی داشته باشیم از علوم هم استفاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه روح سالم مهم‌تر از جسم سالم است، عنوان کرد: کسی که روح سالمی ندارد، بیشتر از کسی که جسم سالم ندارد، ضرر خواهد کرد؛ روح همه ما نیاز به لقای الهی دارد چرا که روح با استفاده از لقای الهی آرامش می‌گیرد و از این ویژگی بسیار برای خود استفاده خواهد کرد.

مهدوی ادامه داد: طلبه در جامعه اسلامی باید از مباحث اجتماعی اطلاع داشته باشد، چرا که اگر از آن‌ها آگاه نباشد در جامعه در روابط اجتماعی دچار مشکل خواهد شد اما وحدت حوزه و دانشگاه یا چشم و دل بصیرت اکنون در وجود ما است.

امام‌جمعه موقت اصفهان با بیان اینکه پیشرفت انسان وابسته به عمل است، ابراز کرد: در حال حاضر جامعه علمی برای ما افتخار هستند و کسانی که امروز دانشجویان با تحقیقات خود رتبه علمی کشور را افزایش می‌دهند که برای کشور باعث افتخار می‌شود.

وی اظهار کرد: الگوی مناسب کسی است که هم از نظر تخصص و هم از نظر تعهد پیشرفت می‌کند، بنابراین خروجی دانشگاه‌ها باید متخصصان متعهد باشند، کسانی که این دو ویژگی را با هم در باطن خود داشته باشند موفق خواهد شد، اگر کسی متخصص باشد اما متعهد نباشد در جامعه مفید نخواهد بود، چرا که متخصص بدون تعهد چاره‌ای را در جامعه دوا نمی‌کند و به دنبال سودجویی خودش است.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.