سرویس: اجتماعی » پزشکی و سلامت 16:00 - دوشنبه 29 آذر 1395

شایگان نژاد؛ متخصص داخلی مغز و اعصاب

85 درصد افراد در طول سال سردرد را تجربه می‌کنند/سردردهای میگرنی حدود 70 تا 90 درصد ارثی است

سردرد یکی از شایع‌ترین شکایت های بیماران است که در بیشتر موارد عللی خوش‌خیم دارد و نیاز به درمان خاصی جز علامت درمانی ندارد، اما در برخی از موارد بسیار شدید و غیرقابل تحمل یا نشانه بیماری های خطرناک مانند تومور مغزی است.

به گزارش اصفهان شرق، سردرد یکی از رایج ترین مشکلات بیماران هنگام مراجعه به درمانگاه های پزشکی است. سردردها می تواند خفیف و به فواصل کم و یا شدید باشد. سردردهای شدید و تکرار شونده، فعالیت های روزمره زندگی را محدود می کند، کیفیت زندگی را تقلیل داده و باعث کاهش بهره وری می شود.
درمان سردرد بستگی به عامل ایجادکننده سردرد دارد، اما در اغلب موارد با مسکن سردرد رفع می‌شود. میگرن یکی از شایع ترین انواع سردرد است، به تدریج شروع می‌شود، معمولا یک طرفه است و ۴ تا ۷۲ ساعت طول می‌کشد. در طی میگرن شخص به طور غیرعادی احساس خستگی و کسالت می‌کند، سپس حالت تهوع، استفراغ، اختلالات بینایی و اغلب بیزاری از نور دارد.
سردرها به سه دسته سردردهای اولیه، ثانویه و سردردهای نورالژیک تقسیم می شود. شایع ترین سردردهای اولیه شامل سردردهای میگرنی، تنش و خوشه ای است و سردردهای ثانویه ناشی از یک علت شناخته شده مانند تومورهای مغزی و یا عفونت ها است و سایر سردرها به علت آزردگی ناشی از اعصاب مغزی است.

استرس زندگی یک عامل روانی اجتماعی است که به عنوان یک فاکتور اصلی در سردرد شناخته شده است. همچنین عوامل روانشناختی به عنوان عوامل برانگیزاننده سردردها بوده و برخی از افراد را مستعد ابتلا به سردرد می کند.
در خصوص کنترل سردرد، تشخیص و بهبودی سردرد با “دکتر وحید شایگان نژاد، متخصص داخلی مغز و اعصاب و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان” به گفتگو پرداختیم که مشروح آن از نظرتان می گذرد:
تعریف شما از سر درد چیست و چه مواقعی سردرد اتفاق می افتد؟
هر گونه درد یا احساس نامطبوع در ناحیه سر که شامل قسمت روی سر ، صورت و ناحیه گردن باشد، تحت عنوان سردرد تلقی می شود. ناحیه سر و جمجمه  که شامل مغز، چشم، بینی و گوش است، از ساختارهای حساس بدن محسوب می شود و از پایانه های عصبی حساس تشکیل می شود.
بنابراین سر و جمجمه یک ارگان بسیار حساسی است که با کوچک ترین آسیبی درد در آنها ایجاد می شود، به گونه ای که وجود هرگونه عارضه ای در چشم ها، سینوس های اطراف بینی، عروق مغز و … ممکن است باعث بروز سردرد شود.
گاهی اوقات سردرد در ناحیه گردن اتفاق می افتد. همچنین آرتروز و دیسک گردن ممکن است درد را به سمت جمجمه سوق دهد و باعث سردرد شود. بنابراین به علت اهمیت ساختارهای موجود در جمجمه هر گونه درد در این نواحی قابل تامل است.
آیا شیوع سردرد فرد و یا قشر خاصی را در بر می گیرد؟
به لحاظ آماری 99 درصد افراد جامعه در طول زندگی خود سردرد را تجربه می کنند. اما ممکن است تعداد سردردها در برخی از افراد کمتر و در برخی بیشتر باشد. این در حالی است که در طول یک سال درصد افراد تجربه حداقل یک بار مبتلا شدن به سردرد را دارند.
همچنین حدود 40 درصد بیمارانی که به پزشک  عمومی مراجعه می کنند سردر دارند، به گونه ای که پس از کمردرد، سردرد بسیار شایع است. علاوه بر این عموما سردردها نظیر سردردهای میگرنی و تنشی در میان زنان شایع تر از مردان است. البته برخی از سردردها مانند سردردهای خوشه ای به ندرت در آقایان بیشتر است.
علت قطعی بالاتر بودن آمار سردرد در میان زنان مشخص نیست، اما تغییرات هورمونی نیز بسیار موثر است و پس از دوران بلوغ میزان سردردهای زنان بیشتر از مردان است. همچنین نزدیک زمان پرید زنان، سردردها بیشتر است، در دوران بارداری کمتر شده و پس از آن دومرتبه روند افزایشی دارد. این موضوع نشان می دهد که تغییرات هورمونی، فاکتور مهمی در سردردهای زنان محسوب می شود.
در میان کودکان نیز سردرد وجود دارد، اما تفاوت زیادی میان سردرد در دختران و پسران وجود ندارد. در دوران میانسالی نیز میزان سردردهای زنان بیشتر از مردان است.
در مورد انواع سردرد توضیح دهید.
سردرها به سه دسته سردردهای اولیه، ثانویه و سردردهای نورالژیک  تقسیم می شوند. سردردهای اولیه که شایع ترین شکل آن نوع میگرنی و تنشی است جزو سردردهای خوش خیم محسوب می شوند. سردردهای ثانویه یک علت زمینه ای مهم دارند، برای مثال ممکن است بیمار تومور مغزی و یا خونریزی مغزی داشته باشد.
سردردهای ثانویه باید حتما علت یابی شود، به گونه ای که هنگام مراجعه بیمار به پزشک باید تشخیص داده شود که سردرد از نوع خطرناک نباشد و پزشک مطمئن شود مشکل مهمی در پشت این سردردها وجود ندارد. همچنین انواع نادر سردرد، نوع نورالژیک است که برای مثال برخی از افراد دارای تیک عصبی در ناحیه صورت خود هستند که نوع درمان این سردردها نیزمتفاوت است.

سردردهای دوران قاعدگی از کدام نوع است؟
سردردهای که نزدیک زمان قاعدگی ماهانه بدتر می شود، به دلیل تغییرات هورمونی است که غالبا قبل از پرید ایجاد می شود و با پرید معمولا بهتر می شود. در برخی افراد این سردردها در دوران پرید نیز ادادمه پیدا می کند.
این سردردها ناشی از میگرن است که به صورت ضربان دار است، به گونه ای که برخی از افراد می گویند هنگام خم و راست شدن احساس می کنند چیزی در سر آنها تکان می خورد. همچنین زمان بالا رفتن از پله ها و یا راه رفتن حالت سردرد ضربان دار در آنها ایجاد می شود.
میگرن جزو سردردهای متوسط تا شدید به شمار می رود که مورادی مانند ترس و استرس آن را بدتر می کند. این سردردها کیفیت زندگی افراد را مختل می کند و بسیار آزار دهنده هستند. البته سردردهای میگرنی قابل پیشگیری و درمان است و تا حدود 50 درصد شدت، مدت و تکرار آنها با مصرف دارو کاهش می یابد.
همچنین سردردهای میگرنی حدود 70 تا 90 درصد ارثی است و تغییرات فیزیکی و روحی و یا ریتم زندگی افراد دچار سردرد می شوند.  برخی از بیماران نسبت به خواب ظهر حساس بوده و چنانچه یک روز نخوابند دچار سردرد می شوند.
همچنین مبتلایان به میگرن بهتر می دانند که کدام غذاها در آنها ایجاد سردرد می کند. برای مثال غذاهای پر چرب، پنیر ماننده، شکلات، انواع نوشابه، غذاهایی که مواد افزودنی زیاد دارند، کنسروها، فست فودها نظیر سویس و هات داگ در اغلب میگرنی ها مشکل ساز است.
چنانچه فردی تشخیص دهد فعالیت خاصی باعث ایجاد سردرد در وی می شود، در همان دوران محدود مسکن هایی مانند “ناپروکسن” برای آنها تجویز می شود، اما چنانچه تعداد روزها و سردردها زیاد باشد باید پیشگیری و درمان صورت گیرد.

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.