سرویس: غیر تولیدی » نقلی 11:37 - دوشنبه 29 آذر 1395

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست خبر داد:

طرح های مقابله با ریزگردها دراستان های بزرگ کشور در دست اجراست

رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: طرح های مقابله با پدیده ریزگردها در استان های بزرگ درگیر این پدیده زیست محیطی در دست اجراست.

به گزارش اصفهان شرق، معصومه ابتکار امروز در جلسه کارگروه مشترک احیای تالاب بین المللی گاوخونی و مقابله با پدیده گردو غبار استان اصفهان افزود: برنامه های مقابله با ریزگردها در استان هایی نظیر کرمان، یزد ، فارس، سیستان بلوچستان و خراسان نیز در دست اجراست در حالی که نباید از کانون های خارجی نظیر عراق و عربستان نیز غافل شد .
وی استان اصفهان را نیز از مناطق درگیر و در معرض خطر ریزگردها دانست و گفت : استان اصفهان دارای ظرفیت بزرگی از گردشگری است که گردو غبار و ریزگردها از جمله جدی ترین و اصلی ترین مسائل این استان به شمار می رود.
ابتکار در عین حال خشک شدن کانون های آبی و تالاب ها را از دلایل انتشار ریزگردها با منشاء داخلی دانست و گفت : در اعتبارات سال 96 حوزه زیست محیطی سهم قابل توجهی برای احیای تالاب بین المللی گاوخونی و مقابله با گردو غباردیده شده است.
وی ادامه داد: احیای تالاب ها در سراسر کشور نیازمند اجرایی شدن مصوبات شورای عالی آب است همچنین نگاه ملی همکاری بین دستگاهی و میان استانی و اصلاح الگوی مصرف از دیگر ملزومات آن به شمار می رود.
معاون رئیس جمهوری تصریح کرد: تغییر اقلیم و شرایط نامناسب زیست محیطی آلودگی هوا و خشکسالی نه تنها در ایران بلکه در سراسر جهان به یک بحران تبدیل شده است وتخریب محیط زیست در 100 سال اخیر به اوج خود رسیده و به جدی ترین معضل بشری رسیده است.
معاون رئیس جمهوری بابیان اینکه افزایش دما کاهش بارندگی و روان آب ها در 50 سال اخیر با رشد جمعیت همزمان شده است گفت: در کنار این مقوله ها رشد بی رویه کشاورزی و همچنین رشد یک سویه صنعت باعث شده که تالاب ها با شرایط ناگواری روبرو شده و خود به کانون انتشار ریز گردها و گردو غبار مبدل شود.
ابتکار تاکید کرد: نمی توان انتظار داشت که انسان شیره جان طبیعت را بگیرد و درعین حال از آن انتظار بخشندگی داشته باشد ؛ وقتی که حق آبه تالاب ها داده نمی شود نمی توان انتظار یک رودخانه جاری و پرآب را داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست اصلاح الگوی زندگی ، اصلاح الگوی کشاورزی و صنعتی را از جمله الزمات حفظ محیط زیست دانست و گفت : صنعت و کشاورزی با مصرف 85 درصدی منابع آبی بدون شک نیازمند اصلاح و افزایش بهره وری است.
وی گفت: برای باز چرخانی آب و استفاده از منابع آبی نیازمند به اصلاح و استفاده از فن آوری جدید هستیم و درعین حال شیوه زندگی و روش های مختلف در صنعت و کشاورزی باید منطبق بر شرایط کنونی و تغییر اقلیم و خشکسالی باشد .
وی افزود : دنبال کردن شرایط و روش های قبلی جز خسارت به دنبال نخواهد داشت.
ابتکاربا اشاره به سیاست های ابلاغی رهبر معظم انقلاب با محوریت حافظت محیط زیست گفت: این سیاستها با تمامی رویکردهای بین المللی و برنامه های تدوین شده در توافق پاریس هماهنگ است.
وی تاکید کرد: دکترحسن روحانی نیز با وجود توجه به مباحث اقتصادی، تولید، اشتغال، رشد اقتصادی و حل و فصل مناظرات بین المللی دولت خود را دولتی زیست محیطی و حافظ این عرصه نامیده است.
وی احیای تالاب های مختلف کشورهمچون ارومیه، بختگان، جازموریان وهورالعظیم و گاوخونی را نیازمند همکاری نهادها و دستگاه های مختلف و استان ها دانست وگفت: کانون های تولید ریز گرد و گردو غبار برای همه مناطق کشور مضر است بنابر این نمی توان این مناطق را مختص یک استان و یا یک شهر دانست.
گفتنی است کارگروه مشترک احیای تالاب بین المللی گاوخونی و مقابله با پدیده گرد و غبار استان اصفهان روز دوشنبه با هدف بررسی راه کارها و ارائه برنامه ها برای احیای این تالاب در محل استانداری اصفهان برگزار شد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.