اصفهان شرق

اصفهان پنجمین استان پُرتصادف کشور است

کدخبر: 121012
1395/09/29 در ساعت 09:25

به گزارش اصفهان شرق، داریوش امانیدر همایش فرهنگی آموزشی ‘یاوران راه ایمن’ با بیان اینکه وضعیت تصادفات در استان اسفبار و نگران کننده است، افزود: استان اصفهان از نظر اعتبارات و برخورداری از راه های همسنگ، در رتبه اول تا سوم کشور قرار دارد.
امانی با بیان اینکه 70 درصد عامل بروز تصادف، عامل انسانی و 30 درصد به راه و سایر موارد بستگی دارد، گفت: با توجه به کویری بودن اصفهان، بیشترین آمار تصادفات در این استان بر اثر خواب آلودگی راننده و واژگونی خودرو روی می دهد.
وی با بیان اینکه ایران جزو هشت کشور پُرتصادف و پرتلفات دنیاست، افزود: ارائه آموزش های مستمر در سطح جامعه تاثیر زیادی در کاهش تصادفات دارد.
امانی گفت: بر اساس آمار و برآورد مرکز تحقیقات وزارت راه و شهرسازی، کشته شدن هر نفر در تصادفات جاده ای معادل یک میلیارد و 800 میلیون تومان برای کشور خسارت در پی دارد.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان اصفهان با بیان اینکه تاکنون خسارات و مسائل معنوی وقوع تصادفات برآورد نشده است، گفت: بیشترین تعداد کشته شدگان در حوادث جاده ای را جوانان و افراد طبقه متوسط و پایین جامعه تشکیل می دهند.
وی گفت: کشته شدن این افراد، افزایش مشکلات اجتماعی و دغدغه های امنیتی را در کشور بدنبال دارد.
امانی با بیان اینکه تصادفات جاده ای در بیشتر کشورهای پیشرفته و توسعه یافته دنیا ، مدیریت شده و کاهش پیدا کرده است، گفت: تعداد کشته شدگان حوادث ترافیکی و جاده ای در کشور هلند سالانه تنها به 200 نفر می رسد در صورتی که این آمار در کشور ما حدود 17 هزار نفر است.
وی با بیان اینکه باید مدیریت یکپارچه در این زمینه وجود داشته باشد، گفت: راه اندازی سامانه پاسخگویی جامع، کمک بزرگی به رفع این مشکلات می کند.
مدیرکل حمل و نقل و پایانه های استان اصفهان با بیان اینکه برای یک راننده بسیار دشوار است که پس از حدوث تصادف و در بدترین شرایط، چندین شماره تلفن را بخاطر آورد، گفت: رانندگان در کشور ما باید بیش از 20 شماره را در ذهن خود داشته باشند اما در کشورهای اروپایی فقط یک شماره خاص در این زمینه وجود دارد.
وی افزود: برقراری تماس با سامانه هایی که در آنها صفر وجود دارد به زمان زیادی نیاز دارد.
همایش فرهنگی آموزشی ‘یاوران راه ایمن’ با حضور حدود یکهزار نفر از فعالان حمل و نقل استان و مدیران و فرهنگیان اصفهان در سالن اجتماعات اداره کل راه و شهرسازی اصفهان برگزار شد.
بخش زیادی از سرمایه های ملی صرف جبران هزینه های تحمیلی حوادث جاده ای در زمینه امداد رسانی، درمان، عوارض اجتماعی ناشی از تلفات و آسیب های روحی و روانی خانواده ها می شود.
سرمایه گذاری در بخش رفتارسازی بر اساس پیشگیری، مقدم بر درمان است و هزینه های کمتری بدنبال دارد.
اداره کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان اصفهان برای ارتقای سطح فرهنگ ترافیکی و کاهش تصادفات جاده ای از کمک کلیه دستگاه ها بعنوان ‘همیاران ایمنی ‘ برای تاثیر بر افکار عمومی و کلیه افراد ذیربط استفاده می کند.

انتهای پیام/ایرنا