اصفهان شرق

مراقب بیماری های ناشی از خشکی پوست باشید

کدخبر: 120963
1395/09/28 در ساعت 13:09

متخصص بیماری های پوست و مو در گفت و گو با خبرنگار اصفهان شرق، با بیان اینکه یکی از عوارض پوستی مهم در فصل زمستان ایجاد و تشدید خشکی های پوست در افراد است، گفت:با فرا رسیدن این فصل تبخیر آب از پوست چندین برابر شده و پوست افراد به دلیل کمی رطوبت موجود در هوا، علایم خشکی و ناراحتی های پوستی را بیشتر حس می کند.

رضا رباطی، خشکی، خارش پوست، ایجاد ترک و در موارد شدید تر قرمزی و اگزماهای پوستی را از دیگر علائم خشکی پوست برشمرد و افزود: افراد مبتلا به خشکی پوست زمینه مساعد تری برای ابتلا به بیماری هایی مثل اگزمای پوستی را در فصول سرد سال دارند.

وی با بیان اینکه نگهداری از پوست در فصل های مختلف سال باید متناسب با همان فصل باشد، اظهار کرد: با شروع فصل زمستان یکی از شایعترین اتفاقاتی که برای افراد رخ می دهد، مسئله خشکی پوست است.

این متخصص بیماری پوست، استفاده از کرم مرطوب کننده حتی برای افرادی که پوست چرب دارند را الزامی دانست و گفت: استفاده از ضد آفتاب حتی در فصل زمستان و مرطوب نگه داشتن هوای اتاق و استفاده از یک مرطوب کننده مانند دستگاه بخور نیاز است.

دکتر رباطی نوشیدن مایعات در حد کافی را موجب با طراوت تر شدن پوست و دفع سموم از طریق کلیه ها برشمرد و افزود: استحمام با آب داغ منجر به از بین رفتن لایه چربی محافظ پوست می گردد و پیری زودرس پوست بدن را در پی خواهد داشت و همچنین حرارت بالا احتمال آسیب دیدن فولیکول های مو و در نتیجه ریزش مو را افزایش می دهد، پس با اب ولرم دوش بگیرید.

وی پوشیدن جوراب یا دستکش مرطوب را از دیگر عوامل آسیب رساننده به پوست برشمرد و بیان کرد: این پوشاک ها موجب  آسیب های پوستی نظیر، خارش، سوزش و ترک پوست می شود.

متخصص بیماری های پوست و مو، پوشیدن لباس پشمی یا نایلونی را عامل دیگر اگزمای پوست عنوان کرد و گفت: اگر مایل به استفاده از لباس تایلونی هستید حتما در زیر آن، از لباس های نخی استفاده شود تا تماس مستقیم با بدن نداشته باشد.

دکتر رباطی با بیان اینکه پوست دست افراد از همه قسمت های بدن نازک تر است و غدد چربی کمتری دارد افزود: این بدان معناست که مرطوب نگه داشتن پوست دست، کار مشکلی است و شستشوی زیاد باعث خشکی آن خواهد شد.

وی از افراد با پوست خشک خواست از استفاده مکرر مایع دستشویی خودداری کرده و به جای آن در موقع لزوم از صابون های کرمدار استفاده کنند.

انتهای پیام/ فرشته وکیلی