سرویس: سیاسی » بین الملل 10:35 - یکشنبه 28 آذر 1395

چشمان ترکیه به نظارت قوی تر

گمانه زنی ها برای تداوم ریاست جمهوری اردوغان تا رفراندوم ۲۰۱۹

دوره ریاست جمهوری رجب طیب اردوغان تا انتخابات سال ۲۰۱۹ پا برجا خواهد بود.

به گزارش اصفهان شرق، به گفته جانشین اول نخست وزیر در روز جمعه ترکیه برای ماه «می» آینده همه پرسی بر اساس تغییرات قانونی که قدرت های ریاست جمهوری را گسترش می دهد برنامه ریزی کرده که آرا مجلس و ریاست جمهوری را در سال 2019 در بر می گیرد.

نورالدین کانیکلی در یک مصاحبه خبری شبکه اظهار کرده است akp طرح پیشنهادیش را تسلیم تغییرات قانونی خواهد کرد و حزب اقلیت ناسیونالیسم این لایحه را با پشتیبانی MHPحمایت می کند.

وی افزود: ممکن است این همه پرسی بین ماه های اوریل و مارس اتفاق بیافتد، شاید هم ماه می، در هر صورت زودتر از انتخابات سال 2019 خواهد بود.

رییس جمهور رجب طیب اردوغان و حامیان وی مجادله طولانی بر سر این موضوع که ترکیه نیازمند یک فرماندهی قوی در قوه مجریه نظیر ایالات متحده و فرانسه است داشته اند. گفتنی است از مزایای این طرح جلوگیری از ائتلافات شکننده دولت های پیشین است.

13
رقبا از تغییرات واهمه دارند و نگرانی آنها افزایش قدرت طلبی برای کشوری است که هنوز زیر آتش و فشار متحدین غربی در رابطه با مسئله حقوق و آزادی، به ویژه پس از پاکسازی گسترده ننگ کودتای ناموفق جولای است.

برای تصویب این لایحه، کانیکلی همچنین پیش بینی کرده که تمام اعضای akp نیز از این تورنمنت حمایت خواهد کرد.

حزب ناسیونالیسم هر تغییر اساسی برای رفتن به مرحله رفراندوم نیازمند دارد.

دولت باهکلی که توسط رسانه سی ان ان ترک mhpروز دوشنبه، رهبر حزب حضار شده بود اذعان کرد که هیچ مشکلی برای پیش نویسی لایجه وجود ندارد.

در قانون اساسی کنونی قدرت های رییس جمهور خیلی تشریفاتی است. اگرچه اردوغان از زمان اولین پیروزی انتخابات ریاست جمهوری سال 2014 تا کنون قوانین را دوباره تعریف کرده که این مهم اشاره به درگیری بزرگتری در دولت می کند.

در همین مورد زمان تسلط اردوغان بر مجلس رامنابع رسمی حزب (نظام ریاست جمهوری حقیقی) خوانده اند. کانیکلی نیز افزوده این نظام تا انتخابات سال 2019 پا برجا خواهد بود.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.