سرویس: اقتصادی » کشاورزی و دامپروری 17:05 - شنبه 27 آذر 1395

به گزارش کارشناس کشاورزی؛

خود کفایی در محصولات کشاورزی نیازمند حمایت‌های دولتی

یک کارشناس کشاورزی گفت: با توجه به علمی نبودن کشاورزی در کشور راه طولانی را تا رسیدن به خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی باید طی کنیم.

به گزارش اصفهان شرق، کیانوش شیرمحمدی کارشناس کشاورزی گفت : امکان سنجی تولید محصولات و   آمار سرانه مصرف محصولات کشاورزی در  کشور برای ارزیابی توان تولید محصولات و  آمار مصرف باید مورد توجه قرار گیرد.

وی در ادامه  گفت:  گندم از بین 9 قلم محصول اساسی کشور تا کنون توانسته خودکفایی دست پیدا کرده است و  سایر محصولات از جمله جو ، ذرت ، برنج تا رسیدن به خودکفایی مسیر طولانی را در پیش دارند.

شیرمحمدی با وجود پتانسیل های موجود در بخش کشاورزی  اظهارداشت: 20 درصد تولید محصولات کشاورزی در کشور  و باقی آن از طریق واردات تامین می شود که این امر موجب ورشکستگی بسیاری از کشاورزان شده است.

وی با بیان اینکه واردات بی رویه محصولات کشاورزی مغایر با اصول اقتصاد مقاومتی است، گفت : تنها راه اجرای اقتصاد مقاومتی جلوگیری از ورود بی رویه  این محصولات به کشور  و تولید داخلی  به بهره‌گیری از روش های  مهندسی و علمی است.

این کارشناس کشاورزی  با بیان این که در حال حاضر از منابع موجود در کشور به درستی بهره نمی بریم، گفت: کشور پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی به صورت دیمی دارد اما به دلیل بی توجهی مسولان تقریبا تولید این محصولات به طور کلی از بین رفته است.

این کارشناس کشاورزی اظهار داشت : با توجه به مسئله بحران آب موجود در کشور باید تولید محصولات را اولویت بندی کنیم و کالا هایی از جمله زعفران ، گل محمدی و زرشک که برای کشور از نظر اقتصادی سود آور هستند را در اولویت تولیدات قرار دهیم.

شیر محمدی با بیان اینکه یکی از راه های افزایش تولید، مکانیزه کردن کشاورزی است،گفت:  در حال حاضر سیستم کشاورزی کشور به دلیل هزینه های بالایی که به بار می‌آورد مکانیزه نیست و  اگر دولت در این زمینه کشاورزان را حمایت کند بدون شک سطح تولیدات محصولات کشاورزی به وضعیت مطلوبی می رسد.

انتهای پیام/خبرنگاران جوان

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.