سرویس: اجتماعی 14:50 - شنبه 27 آذر 1395

فوق تخصص بیماری های غدد:

رعایت رژیم غذایی سالم و کنترل قند خون در دیابت بارداری/ بی توجهی به درمان عوارض جدی به دنبال دارد

رعایت رژیم غذایی سالم و کنترل قند خون در دیابت بارداری/ بی توجهی به درمان عوارض جدی به دنبال دارد

به گزارش اصفهان شرق، دیابت بارداری یکی از انواع دیابت است که در این دوران بروز می کند و در بیشتر موارد هم با خاتمه بارداری از بین می رود، اما از آن جا که ابتلا به دیابت در دوران حاملگی جزء بارداری‌ های پرخطر محسوب می ‌شود و بی ‌توجهی به درمان و کنترل آن پیامد های جد‌ی‌ بر‌ای مادر و جنین به دنبال‌ دارد، پیگیری آن بسیار حائز اهمیت است.

دیابت بارداری در هفت درصد از تمام حاملگی ها اتفاق می افتد. شیوع دیابت بارداری در نیمه دوم بارداری معمولاً بالا می رود و معمولاً با به دنیا آمدن نوزاد برطرف می شود، اگر دیابت بارداری درمان نشود عوارضی را به وجود خواهد آورد.

در همین زمینه با دکتر نادر طاهری متخصص بیماری های داخلی و فوق تخصص بیماری های غدد به گفتگو نشستیم تا از این بیماری اطلاعات مهم تری به دست آوردیم.

یک تعریف ساده از دیابت بارداری بفرمائید.

دکتر نادر طاهری: دیابت بارداری مانند سایر انواع دیابت، اختلالی است که نحوه مصرف قند توسط بدن را مختل می سازد. دیابت بارداری شکلی از دیابت است که بعضی  زنان را در طول بارداری مبتلا می کند.

دیابت بارداری یعنی خانم باردار برای اولین بار بدون سابقه قبلی، دچار دیابت شود، ولی اگر خانمی قبل از بارداری دچار دیابت باشد و در حالی که مبتلا به آن است، باردار ‌شود، به‌ این وضعیت، دیابت آشکار یا قبل از بارداری می‌ گویند.

زمینه های دیابت در طول بارداری چیست؟

متأسفانه در سال‌ های اخیر ‌آمار شیوع ابتلا به دیابت دوران بارداری افز‌ایش داشته است و یکی از علل ‌این‌ امر می تواند تغییر رژیم غذ‌ایی و استفاده بیشتر از غذا هایی مانند انواع فست ‌فود ها و در نتیجه افز‌ایش‌ وزن باشد.

در صورت چاقی خانم باردار، سابقه خانوادگی دیابت در بستگان نزدیک، سابقه دیابت در بارداری قبلی، سابقه زایمان نوزاد با وزن زیاد، سقط‌ های مکرر و غیر قابل توجیه قبلی، مرگ جنین در هفته‌ های آخر بارداری، زایمان طبیعی بسیار سخت که باعث آسیب به نوزاد شده باشد، در اولین و زودترین زمان ممکن، باید آزمایش قند خون انجام شود.

چه عواملی باعث افزایش احتمال وقوع دیابت حاملگی می شوند؟

عواملی که خطر ابتلا به دیابت بارداری را افزایش می دهند، شامل داشتن اضافه وزن قبل از بارداری، وجود قند در ادرار، سابقه تولد نوزاد مرده در گذشته و داشتن مایع آمنیوتیک بیش از حد است. همچنین سن بالای 30 سال، چاقی، سابقه خانوادگی دیابت حاملگی یا دیابت نوع یک هم از عوامل افزایش دیابت بارداری است.

برای پیشگیری از عواقب وخیم دیابت حاملگی چه باید کرد؟

باید در تمامی زنان حامله تست غربالگری این بیماران انجام شود و زمان مناسب برای انجام دادن این تست در بیماران در معرض خطر در اولین مراجعه و سایر افراد در هفته 24 تا 28 حاملگی می باشد. در صورت وجود اعلام خطر دیابت مثل ماکروزمی یا جنین درشت جثه باید تست غربالگری دیابت مجدداً در سه ماهه سوم تکرار شود.

 

از چه موردی می توان به عنوان عارضه اصلی دیابت حاملگی نام برد؟

ماکروزومی جنین، که می تواند زایمان سخت را به همراه داشته باشد و عارضه دیگر افت قند خون نوزادان این مادران پس از تولد می باشد که در صورت سهل انگاری و عدم تشخیص می تواند مشکلات مغزی را به همراه داشته باشد.

برای درمان دیابت بارداری روش هایی وجود دارد؟

قدم اول در درمان دیابت بارداری تغییر روش تغذیه ای و کمک به کنترل قند خون در محدوده نرمال از طریق رعایت رژیم غذایی سالم است. بیشتر زنان باردار با کنترل صحیح و خوب قند خون نوزاد سالم و بدون هیچ گونه عارضه ای را به دنیا می آورند.

درمان بر اساس شدت دیابت متفاوت است و افرادی که قبل از بارداری مبتلا به دیابت هستند و از داروهای خوراکی استفاده می‌کنند، بهتر است در دوران بارداری انسولین تزریق کنند و افرادی که قبل از بارداری انسولین تزریق می‌کنند احتمالاً باید در دوران حاملگی دوز بیشتری تزریق کنند.

همچنین این افراد باید با رژیم غذ‌ایی مناسب و ورزش‌ های خاص به کنترل دیابت خود کمک کنند. در واقع اگر مادر بارداری مبتلا به دیابت دوران حاملگی باشد، در درجه اول استفاده از رژیم غذایی مناسب توصیه می‌ شود، اما اگر بیمار نسبت به این امر بی‌ توجه باشد، درمان با انسولین آغاز می‌ شود.

ورزش در درمان دیابت بارداری تأثیری دارد؟

نیاز نیست برای درمان دیابت بارداری ورزش کنند، اما داشتن فعالیت کمک می کند که قند خون کنترل شود. اگر از قبل ورزش می کردند، همان ورزش را ادامه دهند و اگر تا به حال ورزش نمی کردند و حالا قصد ورزش دارند، از پزشک یا پرستار خود سؤال کنند که چه نوع ورزشی در این دوران مناسب است.

دیابت بارداری چه عوارضی در آینده خواهد داشت؟

عمدتاً دیابت بارداری با زایمان بهبود می ­‌یابد، اما دو سوم مادران در بارداری­‌ های بعدی دوباره مبتلا به این مشکل خواهند شد. از سوی دیگر این احتمال وجود دارد که این افراد طی سال‌ های بعدی به دیابت نوع دو مبتلا شوند، بنابراین توصیه می­‌ شود افرادی که سابقه دیابت بارداری دارند به صورت سالانه آزمایش قند خون داده تا از این نظر بررسی شوند.

پس از زایمان وضعیت مادر و فرزندش چگونه است؟

پس از زایمان، در مرحله اول، یک تا سه روز پس از زایمان قند خون بررسی می‌ شود. سپس حدود شش هفته پس از زایمان و دوباره یک سال پس از آن و سپس هر ساله قند خون باید بررسی شود و در صورت مختل بودن آن، تشخیص دیابت پا برجا و ماندگار مطرح می‌ شود.

تمام مادران باردار باید برای دیابت بارداری تست بدهند؟

همه خانم های باردار باید از نظر دیابت بارداری غربالگری شوند. آزمایشی برای سنجش گلوکز خون درخواست می شود. این تست معمولاً بین 24 تا 28 هفتگی باردرای انجام می شود، اما اگر فاکتورهای پرخطر داشته باشند این تست ممکن است زودتر درخواست شود.

برای کنترل دیابت بارداری چه اقداماتی ضروری است؟

کنترل منظم سطح قند خون، رعایت دستور غذایی مناسب، فعالیت بدنی و ورزش با مشورت پزشک، کنترل وزن و هم چنین کنترل فشار خون از مهم ترین اقداماتی است که مبتلایان به دیابت بارداری باید همواره مد نظر داشته باشند.

اگر توصیه ای برای مخاطبان ما دارید، بفرمائید.

دیابت حاملگی یکی از حالات بارداری پر خطر محسوب می ‌شود و مبتلایان به این بیماری باید بیشتر از دیگران مراقب باشند. استفاده از یک برنامه غذایی به حفظ سطح قند خون در محدوده هدف کمک می کند.

مصرف شیرینی جات را محدود کنید و در طول بارداری فعالیت بدنی مناسب داشته باشید. زنان باردار و همچنین زنان مبتلا به دیابت بارداری از مصرف نوشابه و غذا های آماده اجتناب کنند.

انتهای پیام/ صدای سلامت

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.