سرویس: دین و اندیشه 09:25 - جمعه 26 آذر 1395

یک مدرس حوزه و دانشگاه مطرح کرد:

وسواس یک بدعت در اسلام است/ اسراف در مصرف آب، خلاف مصالح دین است

سالک گفت: کسی که ایمان دارد و می تواند با یک لیوان آب وضو بگیرد چرا باید طوری وضو بگیرد که به اندازه چند لیتر آب هدر رود؟ در روایتی آمده که خداوند فرشته ای را مامور کرده تا اسراف های وضو را بنویسد.

به گزارش اصفهان شرق، طاهره سالک پیرامون مسئله وسواس به ویژه وسواسی که به وفور در بین زنان جامعه برای گرفتن وضو و نظافت وجود دارد آن هم در شرایط بحرانی آب در جامعه، اظهار کرد: وسواس تنها در مصرف آب و … نیست و در بسیاری از چیزها ممکن است وجود داشته باشد، حتی وسواس می تواند فکری باشد، لذا باید ریشه و منشا آن را پیدا کرد تا بتوان از آن رهایی یافت، چه بسا وسواس زمینه هایی در ناراحتی ها، خشم ها و استرس های زندگی فردی افراد داشته و بنابراین تا فرد به دنبال تهذیب اخلاق خود نباشد و نخواهد این خشم ها و استرس ها را درمان کند، نمی تواند وسواس خود را نیز درمان کند.

* وسواس یک بدعت در اسلام است

وی افزود: از آنجا که خداوند فطرت انسان را بر اساس توحید قرار داده، خود به انسان عقل داده و هر کسی می تواند با توجه به عقل خویش و بر اساس روایات و آیات آمده از ناحیه وحی خود را بسازد، بنابراین درباره وسواس باید گفت که اگر انسان به عقل خود مراجعه کند درخواهد یافت که این عمل، کار زشتی است.

این مدرس حوزه و دانشگاه ادامه داد: وسواس یعنی آنچه که خداوند فرموده و ما را به آن امر کرده است را قبول نکرده و کار خود را انجام دهیم و لذا وسواس یک بدعت در اسلام و خلاف مصالح اسلام و مسلمین است.

* طهارت قلب لازمه نجات از وسواس

وی بیان کرد: اگر کسی بخواهد از وسواس نجات پیدا کند باید بر روی خودش کار کند و منشا و ریشه وسواس خود را بشناسد، این فرد می تواند از راه های علمی و عملی به دنبال راه چاره برآید و با حضور در مجالس و محفلی که منجر به تذهیب و تزکیه روح او می شود به دنبال طهارت قلب خود برآید زیرا تا قلب طهارت پیدا نکند وسواس برطرف نخواهد شد.

سالک تاکید کرد: اینکه انسان در مصرف آب زیاده روی کند یا در مصرف زبان هر چیزی را بگوید یا در مصرف اعضا و جوارح خود هر کاری را انجام دهد نشانه بی عقلی و بی خردی انسان است و چنانچه قلب او طهارت پیدا کند، دست و پا و همه ظواهر به دنبال آن سازندگی قلب در مسیر صحیح حرکت خواهند کرد.

وی با بیان اینکه برخی برای درمان وسواس خود به اطبا مراجعه می کنند، گفت: اطبا تنها می توانند در یک دوره مشخص فردی را درمان کنند اما تا انسان خودش را ریاضت ندهد و صاحب یک اراده قوی نشود نمی تواند از این کسالت و بیماری نجات پیدا کند.

* وسواس و رفتار برخی افراد با حقیقت ایمان فاصله دارد

این مدرس حوزه و دانشگاه از وجود وسواس در ضمیر برخی زنان متدینه ابراز ناراحتی کرد و گفت: برخی خدا و قیامت را قبول دارند و به مسجد هم می روند اما باید دانست، حقیقتا اگر انسانی بگوید ایاک نعبد و ایاک نستعین و مالک یوم الدین و واقعا به این آیات ایمان دارد و خود را همیشه در محضر خدا می بیند و خدا را نزدیک تر از رگ گردن بر خود می داند باید خود را اصلاح کند چرا که وسواس و رفتار او با حقیقت ایمان فاصله دارد.

* فرشته ای مامور نوشتن اسراف های وضو است

وی ادامه داد: کسی که ایمان دارد و می تواند با یک لیوان آب وضو بگیرد چرا باید طوری وضو بگیرد که به اندازه چند لیتر آب هدر رود؟ این کار مکروه است و  در روایتی آمده که خداوند فرشته ای را مامور کرده تا اسراف های وضو را بنویسد همان گونه که نقصان و کم گذشتن آن را می نویسد.

سالک بیان کرد: اگر ما اهل قرآن هستیم باید تدبر کنیم که خداوند می فرماید ان الله لا یحب المسرفین و این اسراف شامل وقت ما، نعمت های ما و همه چیز خواهد شد لذا کسانی که اهل اسراف هستند محبوب خدا نیستند.

* شتشوی ماشین، خانه و هدر رفت آب در زمان استحمام خلاف مصالح دین است

وی با اشاره به روایتی دیگر گفت: در فقه اسلامی آمده که اگر می دانید کسی ممکن است در تشنگی بمیرد شما باید به جای وضو و غسل تیمم کنید؛ حال تصور کنید که چند وقت پیش در برخی مناطق اصفهان آب نبود و مردم در فشار و زحمت برای خوردن آب بودند و در برخی مدارس اطراف اصفهان برای قطعی آب چه وضعیتی حاکم شده بود، آنوقت انسان مومن باید تدبر کند که در این شرایط آیا شتشوی ماشین، خانه اش و هدر رفت زیاد آب در زمان استحمام کار درستی است؟! مطمئنا چنین کارهایی برخلاف مصالح دین و جامعه است.

انتهای پیام/دانا

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.