سرویس: اجتماعی 18:00 - جمعه 26 آذر 1395

در کنگره سراسری پزشکی مولکولی مطرح شد

افزایش بیماری‌های ژنتیکی برای کودکان‌/‌پیشگیری از تولد فرزندان مبتلا با تکنولوژی توالی یابی نسل جدید

مدیر گروه ژنتیک و بیولوژی مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان گفت: زمانی بیمارهای عفونی و تنفسی باعث مرگ و میر کودکان می‌شد اما امروز درصد کودکانی که در بیمارستان‌ها به علت ژنتیکی بستری می‌شوند رو به افزایش است.

به گزارش اصفهان شرق، منصور صالحی در کنگره سراسری پزشکی مولکولی با اشاره به اینکه در تکنولوژی توالی‌یابی نسل جدید (NGS) می‌توان به علت بسیاری از بیماری‌ها پی برد اظهار کرد: عده‌ای در کشور با وجود چنین تکنولوژی به خاطر مشکلاتی که امکان به وجود آمدنش هست، مخالف هستند و طیف دیگری نیز معتقدند این کار باید آرام‌آرام صورت گیرد.

وی در ادامه اضافه کرد: هم‌اکنون چند هزار نوزاد داریم که امکان تشخیص بیماری در آن‌ها نیست و اطلاعاتی محدودی در خصوص بیمار آن‌ها وجود دارد؛ از طرف دیگر نیز اختصاص 38 درصد ازدواج‌های کشور به ازدواج‌های فامیلی باعث شده تا مشکلاتی را در تولد نوزادان و ایجاد بیماری پیدا کنیم.

مدیر گروه ژنتیک و بیولوژی مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه اظهار کرد: با تکنولوژی توالی‌یابی نسل جدید می‌توان بسیاری از بیمارها که مشخص نیست و یا بسیاری از تولدهایی فرزندان مبتلا که درنتیجه ازدواج‌های فامیلی صورت می‌گیرد را تشخیص داد.

صالحی با بیان اینکه درصد بسیاری از بیمارها ژنتیکی است و از بررسی ژن‌های خانواده قابل تشخیص است که چه شخصی دارای بیماری می‌شود، گفت: یک زمانی بیمارهای عفونی و تنفسی باعث مرگ و میر کودکان ما می‌شد اما امروز درصد کودکانی که در بیمارستان‌ها به علت ژنتیکی بستری می‌شوند رو به افزایش است.

وی با اشاره به اینکه در 3 تا 5 درصد تولدها شاهد بیمارهایی با علت ژنتیکی هستیم، خاطرنشان کرد: با این احتساب در اصفهان چیزی حدود 2 تا 3 هزار بچه دارای بیماری ژنتیکی هستند که 25 درصد از بیماری کودکان را تشکیل می‌دهد.

مدیرگروه ژنتیک و بیولوژی مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان در ادامه یادآور شد: روندی که در ابتلا متولدین و بیماری کودکان داریم رو به افزایش است.

صالحی با بیان اینکه در حال حاضر کل اطلاعات ژنتیکی را در علم پزشکی در اختیار داریم عنوان کرد: 127 هزار صفحه اطلاعات ژنتیکی یک فرد است که آنالیز آن هم بسیار سخت است ولی آنچه که مربوط به‌توالی شناسی ژن (EXOME) می‌شود حدود 2 هزار و 500 صفحه است.

وی با عنوان اینکه خیلی از بیمارها مانند سرطان را با ژن افراد می‌توان دریافت و از آن پیشگیری کرد، بیان داشت: مردم امروز باید با این مفاهیم آشنا شوند چرا که امروز 20 تا 30 درصد بیماری‌ها علت ژنتیکی دارند و ب ه‌طور مستقیم با ژنتیک افراد در ارتباط هستند.

مدیر گروه ژنتیک و بیولوژی مولکولی دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی اصفهان درباره هزینه بررسی ژن انسان نیز گفت: در اولین ژنوم انسانی که بررسی شد 3 هزار میلیارد هزینه داشت که ظرف 10 سال پس از آن این مقدار به هزار دلار کاهش یافت و طی هدفی که در صاحبان این علم دنبال می‌کنند این هزینه به 100 دلار و نهایتا 10 دلار خواهد رسید.

این همایش با حضور رئیس دانشگاه علوم پزشکی اصفهان، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهرکرد، رئیس دانشگاه علوم پزشکی زنجان، مدیر گروه بیوتکنولوژی دانشکده پزشکی دانشگاه شهید بهشتی و چند تن از اعضا بورد پزشکی مولکولی و بیوتکنولوژی به همراه اساتید و دانشجویان دانشگاه‌های مختلف کشور آغاز شد.

لازم به ذکر است در این کنگره 420 نفر ثبت نام کرده‌اند که به تفکیک 120 نفر شرکت کننده در ای دی سی، 220 نفر در ارائه پوستر شرکت می‌کنند.

انتهای پیام/فارس

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.