سرویس: دین و اندیشه 12:26 - پنجشنبه 25 آذر 1395

در کنگره بزرگداشت آیت الله مظاهری مطرح شد

مردم اصفهان قدردان شخصیت آیت الله مظاهری هستند

کنگره نکوداشت شخصیت آیت الله العظمی مظاهری صبح امروز در سالن اهلبیت اصفهان، با حضور علما، شخصیت ها کشوری و استانی و نمایندگان بیوت مراجع برگزار شد.

به گزارش اصفهان شرق، کنگره نکوداشت شخصیت آیت ا… العظمی مظاهری در سالن اهل بیت اصفهان، با حضور علما، شخصیت ها کشوری و استانی و نمایندگان بیوت مراجع برگزار شد.

آیت ا… طباطبایی نژاد از اعضای هیات رییسه اول کنگره با اشاره به روایاتی که علما را به عنوان ستاره و باعث هدایت می دانند تصریح کرد: روی زمین، مردم همواره باید در کنار علما باشند و گمان نکنند احتیاجی به علما ندارند بلکه در مسائل اساسی باید راه را از علما دریابند و اگر این چراغ های نورانی نباشند حتی راه یافتگان ادامه راه را گم خواهند کرد.

امام جمعه اصفهان مصداق این روایت را در اصفهان آیت ا… مظاهری خواند و گفت: بعد از فوت برخی شخصیت ها نظیر آیت ا… صافی و آیت ا… خادمی و آیت ا… صادقی نیاز بود محوریت اصلی در اصفهان ایجاد و همین مساله باعث شد علما و مردم از رهبر معظم انقلاب بخواهند که آیت ا… مظاهری از حوزه علمیه قم به  اصفهان بیاید.

ایشان هجرت آیت ا… العظمی مظاهری از قم به اصفهان را نوعی ایثار خواند و ادامه داد: فردی که در آستانه مرجعیت است هیچگاه از این حوزه به جاهای کوچکتر نمی رود ولی ایشان دریا را رها کرد و به حوزه ای کوچکتر عزیمت کرد.

آیت ا… طباطبائی نژاد با بیان ویزگی های شخصیتی آیت ا… مظاهری تصریح کرد: ایشان شخصیت جامعی دارد چون در جهات مختلف کار کرده اند؛ ایشان همه کرسی های علمی خود را رها کردند و پاسخ به خواسته مقام معظم رهبری را اجرا کردند و همانگونه که در دیدگاه ها و بیانات خود هم بارها گفته اند و از مقام معظم رهبری اسم برده اند.

امام جمعه اصفهان با بیان تعبیر رهبری عظیم الشان انقلاب پیرامون حوزه علمیه اصفهان گفت: رهبر معظم انقلاب حوزه اصفهان را صدف حوزه علمیه قم خواندند چون این حوزه باعث تحول در فقه و دارای فراورده های علمی و دینی و کتب در فقه و فلسفه و حدیث است.

هجرت آیت ا… مظاهری به اصفهان سراسر برکت بوده است

آیت ا… رضا استادی از اعضای جامعه مدرسین حوزه علمیه قم هم در بیاناتی با اشاره به حدیثی از امام صادق علیه السلام گفت: ما باید اگر کار خوب را دیدیم حتما از آن تعریف و تمجید کنیم و در مقابل کار بد را ملامت کنیم.

وی با اشاره به رواج واژه برکت بین مردم اضافه کرد: اصل هجرت و مجموعه سخنرانی های 60 ساله آیت ا… مظاهری سراسر برکت بوده است چرا که این حجم افراد پای درس و سخنرانی ایشان و همچنین نو بودن سخنانشان نشانه برکت است.

آیت ا… استادی اضافه کرد: از آغاز قرن سوم کتاب های اخلاق فراوانی در حوزه های علمیه داشته ایم ولی 10 جلد از این کتاب ها بیشتر مورد رجوع علما و  طلاب بوده است؛ با این حال، حضرت آیت ا… العظمی مظاهری به همه آنها ایراد وارد می دانند و مستند می فرمایند که همانگونه که همه چیز ما از قرآن و اهلبیت است پس باید اخلاقمان هم از آیات و روایات باشد نه از اخلاق حکام.

این مدرس عالی حوزه علمیه قم به استدلال آیت ا… مظاهری در این زمینه اشاره کرد و گفت: روی صحبت حضرت آیت ا… مظاهری این است که اگر قرار است کتاب اخلاقی داشته باشیم باید همان خالص مکتب خودمان باشد و این نقطه عطفی در علم اخلاق است.

وی افزود: اینکه تنها در یک سوم ابتدایی کتاب اخلاق ایشان دو هزار آیه و 1300 روایت می آید نشان از اهمیت موضوع دارد.

در ادامه آیت ا… موسوی جزایری نماینده ولی فقیه در استان خوزستان خاطره ای از همراهی حضرت آیت ا… مظاهری با ایشان در بحث پوشش چادر و هشدار معظم له به مسئولان دولتی تعریف کرد.

تداوم حیات دولت به حیات فقاهت و هویت دینی ما بستگی دارد

وزیر فرهنگ و ارشاد هم در این کنگره ضمن اشاره به قدردانی مردم و مسئولان از خدمات ارزنده مرجعیت، گفت:  امیدواریم همه ما قدردان خدمات روحانیت و مرجعیت به ویژه شخص آیت‌الله مظاهری باشیم.

سید رضا امیری با اشاره به پیام رییس جمهور و معاون اول رییس جمهور و همزمان حضور وزیر فرهنگ و ارشاد در این کنگره گفت: دولت روحانیت را چشمه زلالی می‌داند که همه انسان‌های تشنه در همه ادوار می‌توانند از آن سیراب شوند و تداوم حیات دولت و نظام اسلامی به حیات فقاهت و هویت دینی ما بستگی دارد.

وی با تاکید بر شخیت اخلاق محور آیت ا… العظمی مظاهری بیان کرد: امروز از شخصیتی تجلیل می‌کنیم که پرچمدار اخلاق است و این نکته را یادآور می‌شود که در اصفهان همگی باید وفادار به شعار اخلاق، معرفت، فضیلت و دیانت باشند چراکه تاریخ اصفهان همواره نقطه کانون تمدن ایران اسلامی بوده است.

وزیر ارشاد با بیان اینکه هم اکنون دین و فقاهت در راس امور است گفت:  باید اقدام جدیدی بر اساس تبیین ابعاد حرکت نوین اسلامی آغاز شود و  نسل جوان امروز بیش از هر زمان دیگری به محراب، منبر و راهنمایی‌های فضلا و علما نیاز دارد تا به اخلاق و فضائل آنان دست یابد.

صالحی امیری افزود:  زیست فرهنگی باید از مجرای دین به جامعه تزریق شود تا دژ مستحکمی در مقابل فرهنگ بیگانه به وجود آید تا فرهنگ ما که همان فرهنگ اخلاق اسلامی است بیش از پیش ترویج داده شود.

وی گفت: باید ریشه‌های ارتباط علما، فضلا و حوزه‌های علمیه را با نسل جوان بیش از پیش مستحکم کرد تا غرب نتواند هویت ما را از بین ببرد؛ امروز باید پیش از آنکه دیگران را مؤاخذه کنیم از خود بپرسیم که برای نسل جوان چه کرده‌ایم و بهتر است که خود را مؤاخذه کنیم .

صالحی امیری خاطر نشان کرد: نظر دولت این است که برای حرکت به سمت قله‌های توسعه و پیشرفت، به هدایت روحانیت و فقاهت نیاز است چراکه این روحانیت است که می‌تواند جامعه ما را به سوی قله‌های رفیع اخلاق برساند.

مردم اصفهان قدردان شخصیت آیت ا… مظاهری هستند

رییس ستاد کنگره بزرگداشت آیت ا… العظمی مظاهری هم  در این مراسم با اشاره به حضور علما و نمایندگان مراجع در این کنگره، این حضور را نشان از اهمیت جایگاه این مرجع تقلید خواند و گفت: شخص حضرت آیت ا… مظاهری با این کنگره مخالف بودند و تنها با قسمت احیای آثار علمی موافقت کرده اند که این نشان از تواضع و فروتنی ایشان است.

حجت الاسلام ارزانی به نامه تاریخی رهبر معظم انقلاب به آیت ا… العظمی مظاهری در تاریخ نهم آذر 74 اشاره کرد و افزود: مردم اصفهان قدردان این شخصیت علمی و دینی هستند و این خصلت اصفهانی ها هست که این شهر را به نصف جهان تبدیل کرده است.

در ادامه دکتر بانک معاون رییس جمهور، پیام دکتر حسن روحانی به این کنگره را قرائت کرد.

آیت ا… مظاهری، مصلحی دوراندیش و مرجعی وحدت بخش است

استاندار اصفهان هم در این مراسم ضمن خیر مقدم گوئی به حاضران گفت: با برگزاری این کنگره خواستیم ارادت قلبی خود را به حضرت آیت ا… مظاهری  ابراز کنیم .

رسول زرگر پور تصریح کرد:  ایشان مصلحی دور اندیش و مرجعی وحدت بخش در اصفهان هستند و مورد رجوع مسئولان قرار گرفته اند؛ مسئولان وقتی به اصفهان می آیند یکی از اصلی ترین برنامه هایشان دیدار با ایشان است.

وی ادامه داد: در همین راستا دکتر جهانگیری هم برای این کنگره  دست نوشته ای سراسر احساس  صادر کردند.

در ادامه زرگر پور متن پیام معاون اول رییس جمهور را قرائت کرد.

بسیاری از اهل فضل نمی دانند ایشان غیر از علوم فقهی آثار علمی دیگری هم دارند

رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم هم در این کنگره به همراه شدن این کنگره با جمع آوری و احیای آثار این مرجع تقلید اشاره کرد و گفت: زمانی که محضر ایشان رسیدیم هدف اصلی را احیا و معرفی آثار علمی ایشان بیان کردیم چرا که بسیاری از اهل فضل در حوزه و دانشگاه هنوز نمی دانند ایشان غیر از علوم فقهی آثار علمی در شاخه های دیگر هم دارند.

حجت الاسلام واعظی افزود: نسل جدید ما باید بیشتر با آثار ایشان آشنا شوند و روحانیون هم الگو بگیرند .

وی به موسوعه آماده شده در این زمینه هم اشاره و تصریح کرد: این موسوعه آماده شده نیاز به تکمیل دارد و همچنین درس های تفسیری و تفصیلی ایشان هم باید به مجموعه اضافه شود و همه کسانی که می توانند به کمک بیایند تا این موسوعه به سراسر کشور فرستاده و مورد استفاده قرار گیرد.

انتهای پیام/صاحب نیوز

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.