سرویس: غیر تولیدی 14:45 - پنجشنبه 25 آذر 1395

رئیس دانشکده پژوهش‌های عالی هنر اصفهان:

استقرار صنایع بزرگ در اصفهان، خشکی زاینده‌رود را به دنبال داشت

رئیس دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان گفت: مسئولان استان اصفهان در چند دهه تلاش کردند تا بزرگ‌ترین صنایع کشور را در این استان ایجاد کنند غافل از اینکه ثمره چنین اقدامی خشکی زاینده‌رود و ایجاد آلایندگی‌های زیست محیطی است.

به گزارش اصفهان شرق، صدرالدین طاهری در «همایش کهن یادگاران 3، پیشه‌ها و ریشه‌ها» که به مناسبت هفته فرهنگی شهرضا در سالن اجتماعات فرمانداری شهرستان برگزار شد، اظهارداشت: ما نمی‌توانیم به فرزندان خود بگوییم به موسیقی سنتی ایرانی گوش ندهند زیرا نمی‌توانیم در مقابل فرهنگ بایستیم، آنها به سراغ موسیقی و فرهنگ‌های بیگانه می‌روند.

وی با بیان اینکه نسلی که به فرهنگ و پشتوانه‌های تاریخی خود پشت کند، متضرر می‌شود، افزود: اگر امروز ما به ارزش‌های هنری خودمان بها ندهیم، آیندگان با درک اهمیت این ارزش‌ها، آنها را احیا و ترویج می‌کنند.

رئیس دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه خطر فراموشی بسیاری از مشاغل سنتی را تهدید می‌کند و اگر امروز برای زنده نگه داشتن آنها کاری نکنیم در آینده جز نامی از آنها باقی نخواهد نمی‌ماند، گفت: صنعت سفال‌گری بیش از 11 هزار سال سابقه در ایران دارد.

وی با اشاره به اینکه ایرانیان در 9500 سال قبل فلزکاری را ابداع کردند و در 9 هزار سال قبل حصیربافی و اهلی کردن حیوانات را ابداع کردند، بیان کرد: ایرانیان در 8500 سال قبل با آغاز هنر نقاشی روی سفال آغازگر سبک جدیدی در تولید این کالا بودند.

طاهری با بیان اینکه ایرانیان نخستین خط و ادبیات جهان را در 5 هزار سال قبل ابداع کردند، افزود: ایرانیان در 7 هزار سال قبل نخستین کنسرت موسیقی جهان را ایجاد کردند.

وی با بیان اینکه در حدود 6 هزار سال قبل سفالینه‌های بزرگی در ایران ساخته می‌شد که توان ذخیره سازی غلات و غذای یک روستا یا یک مزرعه بزرگ را داشتند، گفت: ایرانیان برای نخستین بار در جهان امضای سازنده بر روی کالا و ایجاد برند کالا را ایجاد کردند تا هر کالا با سازنده آن شناخته شود.

رئیس دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان با انتقاد از اینکه کشوری که مردمانش در گذشته بزرگترین تولیدکننده و صادرکننده کالاهای مختلف در جهان بودند، امروز حتی نخ و سوزن خود را نیز از چین وارد می‌کند، اظهارداشت: باید بررسی و تحقیق شود چرا امروز اینچنین اتفاقی در کشور روی داده است.

وی با بیان اینکه کشور ایران یکی از 5 کشور برتر دنیا از نظر برخورداری از ظرفیت‌های تاریخی و گردشگری و یکی از 10 کشور برتر دنیا از نظر برخورداری از جاذبه‌های گردشگری طبیعی است، گفت: پیش‌بینی می‌شود در سال‌های آینده سهم ایران از محل درآمدهای گردشگری به 30 میلیارد دلار افزایش یابد.

به جای تمرکز بر صنعت نفت، به دنبال ساخت هتل برای جذب گردشگران باشیم

طاهری با بیان اینکه باید به جای تمرکز بر صنعت نفت، به دنبال ساخت هتل و افزایش زیرساخت‌ها برای جذب گردشگران باشیم، افزود: مسئولان استان اصفهان در چند دهه تلاش کردند تا بزرگترین صنایع کشور را در این استان ایجاد کنند غافل از اینکه ثمره چنین اقدامی خشکی زاینده‌رود و ایجاد آلایندگی‌های زیست محیطی در مناطق شمالی این استان است.

وی با بیان اینکه درآمد ایران در سال گذشته در صنعت توریسم و گردشگری، با وجود برخورداری از جاذبه‌های توریستی تنها 7 میلیارد و 700 میلیون دلار بوده است، گفت: در سال گذشته مجموع سود حاصل از فروش نفت کشورمان تنها 20 میلیارد دلار بوده که در مقایسه با درآمد بسیاری از کشورها از محل صنعت توریست بسیار ناچیز است.

اصفهان به مهمترین کانون گردشگری ایران تبدیل شده است

رئیس دانشکده پژوهش‌های عالی هنر و کارآفرینی دانشگاه هنر اصفهان با بیان اینکه استان اصفهان برای نخستین بار در ردیف 30 کشور برتر دنیا در حوزه گردشگری قرار گرفت، گفت: تمایل گردشگران به حضور در این استان افزایش یافته تا جایی که اصفهان به مهمترین کانون گردشگری ایران تبدیل شده است.

وی با تأکید بر اینکه استان اصفهان به عنوان پایتخت صنایع دستی جهان شناخته شده و در 2 ماه آینده این شهر میزبان بزرگترین گردهمایی گردشگری جهان می‌شود، افزود: شهرستان شهرضا در کریدور شمال به جنوب کشور قرار گرفته و این یک موقعیت بسیار ممتاز برای جذب گردشگر است.

طاهری با بیان اینکه باید امکانات لازم برای جذب گردشگران در شهرضا فراهم شود، تصریح کرد: برای توسعه صنعت گردشگری در این شهرستان باید اقدامات اساسی نظیر ساخت موزه انجام شود.

در این همایش از مؤلفان مقالات مجله فرهنگ مردم و تعدادی کشاورزان کهنسال شهرضا تقدیر شد و از کتاب کشاورزی سنتی شهرضا و ویژه نامه مجله فرهنگ مردم رونمایی شد.

انتهای پیام/تسنیم

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.