سرویس: اجتماعی 10:37 - پنجشنبه 25 آذر 1395

رئیس پلیس فتای استان اصفهان

مزاحمت رتبه اول وقوع جرم در فضای مجازی را دارد/95 درصد وقوع جرایم در کاربران زیر 17 سال

رئیس پلیس فتای استان اصفهان گفت: مزاحمت رتبه اول وقوع جرم در فضای مجازی را دارد و بعد از آن، برداشت غیر مجاز از حساب‌های مردم، کلاه‌برداری و.. از جرایم سایبری به حساب می آیند.

به گزارش اصفهان شرق، سرهنگ سید مصطفی مرتضوی رئیس پلیس فتای استان اصفهان با تبریک هفته وحدت گفت: بخشی از فضای زندگی امروز را  فضای مجازی تشکیل می دهد و عرصه دوم زندگی ما در فضای مجازی در حال شکل گیری است .
وی ادامه داد:  در سطح کشور ۱۷۰ میلیون سیم کارت وجود دارد که ۱۲۰ میلیون آن فعال است و  نفوذ 120 درصدی تلفن همراه در سطح جامعه  را شاهد هستیم .
سرهنگ مرتضوی اظهار کرد: برای اولین بار شاهد آمار بالای اینترنت موبایلی بوده ایم به طوریکه  در ماه گذشته اینترنت موبایلی توانست آمار اینترنت ثابت را هم پشت سر بگذارد و این نیازمند دانش و آموزش در این حوزه است.
وی با بیان اینکه دانش عمومی در خصوص استفاده از فضای مجازی بسیار کمرنگ است، افزود: این موضوع یکی از خلاءهای موجود در جامعه است که باید با آموزش درست به خانواده ها و مدیریت مناسب به خوبی به این موضوع پرداخته شود تا آسیب های اجتماعی را کاهش دهیم.
مزاحمت رتبه اول وقوع جرم در فضای مجازی را دارد
رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه در حال حاضر در سطح استان اصفهان ۱۱۵ درصد افزایش جرایم سایبری را شاهد هستیم، اظهار کرد: پلیس فتا توانسته 105 درصد این جرایم را کشف کند که این مقدار کافی نبوده و پیشگیری در این حوزه از اهمیت بیشتری برخوردار است.
سرهنگ مرتضوی گفت:  پیشگیری بهتر از درمان است و باید باور داشته باشیم هزینه‌ای که برای پیشگیری پرداخت می‌شود بسیار کمتر از درمان است و این در حالی است که ما اثرات درمان را نیز نادیده بگیریم.
وی به رتبه نخست پلیس فتای استان در کشور اشاره کرد و یادآور شد: مزاحمت رتبه اول وقوع جرم در فضای مجازی را دارد و بعد از آن، برداشت غیر مجاز از حساب‌های مردم، کلاه‌برداری، هتک حیثیت و نشر اکاذیب و در نهایت انتشار فیلم و عکس خصوصی در رتبه پنجم جرایم سایبری استان واقع شده است.
وی تصریح کرد: این در حالی است که طی چند سال گذشته جرایم اقتصادی در صدر جرایم سایبری بوده و امروز به دلیل عدم رعایت اخلاق در فضای مجازی مزاحمت در صدر قرار گرفته است.
افزایش درصد وقوع جرایم در کاربران زیر 17 سال
رئیس پلیس فتای استان اصفهان با بیان اینکه بسیاری از مجرمان دارای تحصیلات دیپلم و زیر دیپلم هستند، اضافه کرد: آمارها نشان می‌دهد که در مقطع تحصیلی فوق دیپلم با افزایش ۱۰۳ درصدی جرایم سایبری روبرو هستیم.
وی با اشاره به اینکه سواد کلاسیک صرفاً در وقوع جرایم سایبری تاثیرگذار نیست، افزود: در این زمینه توجه به اخلاق از اهمیت بالای برخوردار است.
سرهنگ مرتضوی اظهار کرد: 95 درصد وقوع جرایم در کاربران زیر 17 سال افزایش یافته که از ثمرات کاهش سن استفاده از اینترنت است؛ همچنین این رقم در کاربران بالای 26 سال به 65 درصد افزایش یافته است.
قاچاقچیان فضای مجازی نباید احساس امنیت کنند
سرهنگ مرتضوی در خصوص طرح مقابله با قمار و شرط‌بندی و عرضه کالای قاچاق در فضای مجازی گفت: پلیس فتا در این حوزه دقیق عمل می‌کند و مقابله با فسادهای اخلاقی و شبکه‌های مستهجن در این فضا را در دستور کار قرار داده تا امنیت فضای مجازی برای کاربران تأمین شود.
وی با بیان اینکه افرادی که نسبت به قاچاق کالا در فضای مجازی اقدام می‌کنند نباید احساس امنیت داشته باشند، افزود: هیچ خلاءی در این زمینه وجود نخواهد داشت.
رئیس پلیس فتای استان اصفهان تصریح کرد: اغلب شرط بندی و قماربازی ها در زمینه انتخاب پیمانکار و … بوده است

انتهای پیام/ایمنا

همچنین بخوانید:

دیدگاهتان را بنویسید

توجه: از انتشار نظرات توهین آمیز معذوریم.